|
Auteur |
Bericht |
patje72
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 nov 2007 12:55 Onderwerp: CAO na "Overgang van onderneming" |
|
|
Sinds 1 maart 2007 ben ik in dienst bij mijn nieuwe werkgever. Ik ben daar terecht gekomen door een outsourcings-traject van ING. De overgang is gegaan volgens de "Wet overgang van onderneming".
Recentelijk heeft de ING een nieuwe CAO afgesloten met ingangsdatum 1-1-2007. Op dat moment was ik dus nog werknemer van ING.
In die nieuwe CAO staat onder andere een loonsverhoging van 2,75% per 1-7-2007 en nog een loonsverhoging per 1-1-2008.
Deze loonsverhogingen zijn niet overgenomen door mijn huidige werkgever ATOS Origin.
Is het niet zo dat ik wel recht zou moeten hebben op deze verhogingen? |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 11:11 Onderwerp: |
|
|
Heb je bij je nieuwe werkgever een nieuwe arbeidsovereenkomst getekend? Zo ja, welke CAO wordt daar van toepassing verklaard? In principe zal die dan gelden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 12:28 Onderwerp: |
|
|
Als er een nieuwe arbeidsovk is getekend is de situatie natuurlijk duidelijk, maar gezien het feit dat er sprake is van "overgang van onderneming", vermoed ik dat dit niet het geval is. Alle rechten en plichten uit de arbeidsovk zijn immers al overgegaan op de nieuwe werkgever (art. 7:663 BW).
In zo'n geval lijkt art. 14a Wet CAO van belang te zijn. Volgens lid 1 gaan ook de rechten en plichten uit de CAO van de vorige werkgever over. Lid 2 bepaalt vervolgens dat deze rechten en plichten eindigen
1. op het moment dat de werknemer gebonden wordt aan een na de overgang van de onderneming tot stand gekomen CAO bij de nieuwe onderneming, of
2. op het tijdstip waarop de nieuwe werkgever krachtens een na de overgang genomen besluit tot algemeen verbindend verklaring verplicht wordt de CAO van de (nieuwe) bedrijfstak op alle werknemers toe te passen.
Vermoedelijk speelt mogelijkheid 2 niet. Dan blijft de CAO van ING dus gelden tot er bij Atos Origin een nieuwe CAO wordt afgesloten. Als dat voor 1-1-2008 niet gebeurt, heeft patje72 volgens mij recht op de loonsverhogingen.
Gezien deze pagina kent de ICT-sector inderdaad geen algemeen verbindend verklaarde CAO. De huidige CAO van Atos Origin loopt per 31 december 2007 af. Ik mag er vermoedelijk wel vanuit gaan dat deze CAO vóór 1 maart 2007 tot stand is gekomen. De nieuwe CAO zal zeker niet vóór (en ook niet op) 1 januari 2008 tot stand komen.
Dus je hebt recht op beide loonsverhogingen.
(Als je wel een nieuwe arbeidsovk hebt getekend is het anders.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 15:14 Onderwerp: |
|
|
Waarop maak jij op dat de cao niet voor 1-1-2008 tot stand komt?
Verder gaat lid 1 pas gelden als de werknemer gebonden wordt. Aangezien er niet ge-avv'd is betekent dat volgens mij dat als de werknemer geen lid is van de bond de CAO van atos niet van toepassing zal worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 15:48 Onderwerp: |
|
|
mcvg schreef: | Waarop maak jij op dat de cao niet voor 1-1-2008 tot stand komt? |
Een nieuwe CAO zal m.i. toch niet snel in werking treden vóór de oude afloopt.
Verder zijn de onderhandelingen over de nieuwe CAO pas op 30 oktober begonnen. Volgens mij is 2 maanden wat kort en is het bovendien erg gebruikelijk dat er een periode ligt tussen het aflopen van de oude CAO en een akkoord over een nieuwe CAO. De oude CAO werkt dan na.
Het is volgens mij mogelijk dat op bijv. 1 april 2008 een nieuwe CAO ingaat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2008. Wat voor gevolg dat zou hebben weet ik niet. Ik denk dat de werknemer dan toch gewoon recht zou hebben op de (ING-)verhoging per 1 januari 2008. (Maar als de nieuwe CAO ook een loonsverhoging per 1 januari 2008 zou geven, zou dat natuurlijk weer niet erg redelijk zijn.)
Quote: | Verder gaat lid 1 pas gelden als de werknemer gebonden wordt. Aangezien er niet ge-avv'd is betekent dat volgens mij dat als de werknemer geen lid is van de bond de CAO van atos niet van toepassing zal worden. |
Klopt, maar de CAO kan ook via de arbeidsovk van toepassing zijn verklaard. Natuurlijk wel interessant als daarin expliciet wordt verwezen naar de CAO van ING. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 16:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Klopt, maar de CAO kan ook via de arbeidsovk van toepassing zijn verklaard. Natuurlijk wel interessant als daarin expliciet wordt verwezen naar de CAO van ING. |
Inderdaad. Dan blijft volgens mij de ING-CAO contractueel van toepassing. Volgens mij kan de werkgever de overgenomen werknemer dan op den duur wel dwingen om akkoord te gaan met de arbeidsvoorwaarden uit de ATOS CAO als er anders sprake is van ongelijke beloning binnen het bedrijf. De werkgever kan dan een beroep doen op 7:613/7:611. Ik denk echter dat de ATOS CAO wellicht betere arbeidsvoorwaarden zal bieden dus zo ver zal het wel niet komen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 11 nov 2007 18:05 Onderwerp: |
|
|
mcvg schreef: | Dan blijft volgens mij de ING-CAO contractueel van toepassing. |
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik denk eigenlijk dat het geen verschil maakt als de bepaling niet zegt "ING-CAO" maar iets algemeens als "bedrijf-CAO", want het is ook dan duidelijk dat het de bedoeling van de partijen was om de ING-CAO te incorporeren. (Toch hou ik een slag om de arm, want je kunt ongeacht de precieze bewoordingen desgewenst ook de andere kant op redeneren.)
Het lijkt mij ook mogelijk dat er bij de overgang een sociaal akkoord is gesloten waarbij nader is geregeld welke CAO heeft te gelden. Zo'n akkoord zou je dan wellicht moeten zien als onderdeel van de ING-CAO, die vervolgens de Atos Origin-CAO van toepassing verklaart. Ik weet niet of deze constructie kan werken, maar je kunt het in ieder geval zo ingewikkeld maken als je wilt .
Ik vind nog HR 10 januari 2003, LJN AE9386 wat wel iets weg heeft van deze situatie, maar ook weer net niet.
Quote: | Ik denk echter dat de ATOS CAO wellicht betere arbeidsvoorwaarden zal bieden dus zo ver zal het wel niet komen. |
Dat zou kunnen, maar ik vraag het me af.
Ik herinner me overigens een soortgelijk geval waarin een IT'er werd geoutsourced en bij zijn nieuwe werkgever het recht claimde op een hypotheeklening onder dezelfde voorwaarden als bij zijn oude werkgever (een bank o.i.d.) mogelijk was. Die vlieger ging niet op.
Hoewel, ik kom nu LJN BB0038 tegen van 17 juli 2007. Over een overgang van onderneming van ING naar Astron per 1 april 2007. Ik heb voorlopig de indruk dat het gaat om het hoger beroep (in kort geding) in de zaak waar ik in de vorige alinea aan dacht. Het hof overweegt:
Quote: | 4.5.1 (...) Het in een individueel geval of in een groep van gevallen laten vervallen van die faciliteit mag wellicht gelet op de aard van de toezegging (het hof doet daar thans geen uitspraak over) binnen de grenzen getrokken door artikel 7:611 BW tot de mogelijkheden behoren, daarvan is echter in ieder geval geen sprake indien het vervallen van die faciliteit uitsluitend is gebaseerd op de (voorgenomen) overgang van het betreffende ondernemingsonderdeel. De aanspraak op deze faciliteiten gaat derhalve in beginsel over, evenals het eventueel aan de werkgever toekomende recht die faciliteit (na de overgang) weer in te trekken. Dat laatste mag echter niet zijn gebaseerd op de enkele overgang van de onderneming.
4.5.2 De volgende vragen die zich ter beantwoording aandienen zijn: welke verplichtingen gaan over en kan van de nieuwe werkgever nakoming worden geëist? Voor wat de personeelskortingen betreft komt de verplichting er op neer dat ING haar personeel in de gelegenheid stelt bepaalde met name genoemde en door haar, ING, in de markt gevoerde producten met korting van haar af te nemen. De aldus omlijnde verplichting gaat op grond van artikel 7:663 BW weliswaar over op Astron, maar Astron voert die producten zelf niet en kan derhalve aan die overgenomen verplichting reeds naar de letter ervan niet voldoen. De vorderingen van de Werknemers, die erop gericht zijn nakoming van die verplichting af te dwingen, kunnen op die grond (bij gebreke van belang daarbij) niet worden toegewezen. Wel vormt dit een tekortkoming aan de zijde van de na overgang nieuwe werkgever, maar de gevolgen daarvan zijn in dit geding - dat alleen ziet op nakoming - verder niet aan de orde gesteld. (...) |
Dus in beginsel gaat alles onverkort over. Vervolgens moet per voorziening worden bezien of de nieuwe werkgever eraan gehouden kan worden. Als dit niet zo is, dan kun je denken aan schadevergoeding (lijkt het). Wellicht ook interessant voor de werknemers die zijn overgegaan naar Atos Origin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|