Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 18:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten mbt gedwongen verhuizing
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FGH

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 03 nov 2007 21:09    Onderwerp: Rechten mbt gedwongen verhuizing Reageer met quote Naar onder Naar boven

MIjn vader woont in een seniorenwoning boven een voorzieningencomplex. De gemeente wil op deze plek 24-uurs woonzorg units bouwen. Daarvoor zal hij moeten verhuizen (de woningcoöperatie wil meewerken met de gemeente). Hier voelt hij niet veel voor, maar wat zijn zijn rechten? En waar zijn die op gebaseerd (wetboek of andere regelingen)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 nov 2007 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een huurovereenkomst kan niet eenvoudig worden beëindigd ivm de huurbescherming. Dit is geregeld in boek 7 van het BW en op internet is daar veel informatie over te vinden.

Wellicht probeert men eerst om je vader op vrijwillige basis met de verhuizing in te laten stemmen, bijv. in ruil voor een financiële vergoeding.

Als hij daarmee niet akkoord gaat, kunnen de gemeente en woningbouwverening verhuizing vermoedelijk afdwingen door eerst het bestemmingsplan te wijzigen en vervolgens op te zeggen op grond van art. 7:274 lid 1 sub e BW. Als dat zo is zal je vader (of jij namens hem) moeten proberen die bestemmingsplanwijziging tegen te houden door het tijdig indienen van bezwaar en dergelijke. Als daarbij "ik wil niet verhuizen" het enige argument is, zal dit vermoedelijk hooguit vertragend werken.

Ook bij opzegging op basis van art. 7:274 lid 1 sub e BW heeft je vader in principe recht op vergoeding van verhuis- en inrichtingskosten. Dus je vader hoeft m.i. niet met het eerste het beste aanbod akkoord te gaan uit angst anders een vergoeding mis te lopen.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vergoeding is zo'n EUR 5.000,00 heb ik uit documentatie van de Woonbond opgemaakt.
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
FGH

BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net gehoord dat er waarschijnlijk wordt gedreigd om een uitzettingsprocedure te starten als hij en de andere huurders niet mee willen werken.
Kan mijn vader nog bepaalde eisen stellen? Ik denk dan aan het krijgen van een woning die dezelfde oppervlakte heeft als de woning waar hij nu in woont.
Kan hij naast de € 5000,- vergoedingskosten waar hij recht op heeft ook nog eisen dat de nieuwe woning wordt ingericht op kosten van de wonigbouwvereniging?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet uit zich niet over een vast bedrag waar je recht op hebt. Het is goed mogelijk dat hier gewoonlijk EUR 5.000,-, maar rechten kun je daar volgens mij niet aan ontlenen. Het lijkt mij dan te gaan om een vergoeding voor zowel verhuis- als herinrichtingskosten.

Heeft de verhuurder de huur al per aangetekende brief opgezegd? Wat noemt de brief als grond voor de opzegging?

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De wet uit zich niet over een vast bedrag waar je recht op hebt. Het is goed mogelijk dat hier gewoonlijk EUR 5.000,-, maar rechten kun je daar volgens mij niet aan ontlenen. Het lijkt mij dan te gaan om een vergoeding voor zowel verhuis- als herinrichtingskosten.

Heeft de verhuurder de huur al per aangetekende brief opgezegd? Wat noemt de brief als grond voor de opzegging?

Gelukkig is het nog niet zover dat de huur is opgezegd, maar mijn vader en andere omwonenden die ook weg moeten willen gewoon weten wat zij kunnen doen om de plannen tegen te houden en wat hun rechten zijn.
Ik krijg zelf het gevoel dat het nu nog allemaal bij dreigen blijft (starten van een uitzettingsprocedure bij het niet meewerken aan de plannen). Maar je weet het bij de gemeente nooit hoe snel alles opeens kan gaan.

Maar als ik het goed begrijp, moet eerst de huur per brief worden opgezegd door de verhuurder? Pas als er dan geen medewerking wordt verleend, zal er een uitzettingsprocedure gestart kunnen worden?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan alleen speculeren over wat de gemeente precies van plan is, maar het meest voor de hand ligt m.i. de procedure die ik beschrijf in mijn eerste bericht:
1. Wijziging bestemmingsplan.
2. Opzeggingsbrief met verwijzing naar art. 7:724 lid 1 sub e BW.
3. Procedure bij de rechter.

Zonder 1 en 2 heeft 3 m.i. geen kans van slagen.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oftewel: de bewoners verenigen en eens lekker om de tafel gaan zitten met de gemeente.
FGH

BerichtGeplaatst: za 10 nov 2007 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aanstaande donderdag is er een gesprek tussen mijn vader en de gemeente.
Ik zal daar bij zijn en ik ben benieuwd wat de gemeente te zeggen heeft.
FGH

BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 5:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog een aantal vragen:
- Weet iemand of er over dit soort zaken ook jurisprudentie bestaat?
- Wat zijn kernwoorden die ik zou kunnen gebruiken om meer informatie hierover te vinden?
- Als er bezwaar moet worden gemaakt, wat voor soort gronden kunnen er dan aangevoerd worden die enige kans van slagen hebben?
FGH

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zijn de gronden waarop een uitzettingsprocedure gestart kan worden? Zijn dat soms dezelfde gronden als een normale beëindiging/ontbinding van een huurovereenkomst?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds