Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...
Briefadres bij...
Balancing Inte...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 15 mei 2025 6:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wildplassen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eindbaas

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 20:52    Onderwerp: wildplassen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even een vraagje.

Ik was laatst gepakt voor wildplassen, heb dus vandaag die boete binnen gekregen. Het ging dus zo: de politieauto reedt langs en ik was aan het plassen, ik zag hun op een gegeven moment dus ik rende weg. Nou ik dacht dus dat ik ontsnapt was, dus ging weer naar mijn vrienden toe die op straat liepen. Toen kwam de auto dus weer aanrijden, toen bleef ik gewoon stil staan en pakten ze mij eruit.
Ik was dus gepakt door de politie daarna en ze vroegen om mijn ID. Het was met uitgaan dus ik had em nog in mijn jas zitten die in de garderobe lag. Ik hoefde mijn ID dus toen niet te laten zien van hun.
Toen hebben ze mijn gegevens dus op een blaadje geschreven, ik had dus ook gewoon een heel andere naam en adres etc. kunnen opgeven. Ook zei de ene agent dat ik een grijze boxer aan had, terwijl ik een groet met witte aanhad.
Mijn vraag is nu kan ik hier nog bezwaar ofzo tegen maken?
BV. dat ik zou kunnen zeggen dat ik helemaal niet die persoon was, maar dat iemand anders mijn naam ofzo zou hebben kunnen gebruiken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat kan inderdaad.

Je krijgt binnenkort waarschijnlijk een transactievoorstel. Als je daar niet op in gaat (d.m.v. betaling) wordt je uiteindelijk vanzelf t.z.t. gedagvaard om voor de kantonrechter te verschijnen.
Wanneer je ter zitting dit verhaal ophangt zal de rechter naar alle waarschijnlijkheid de betreffende verbalisant oproepen als getuige te verschijnen. Als deze zegt je te herkennen heb je waarschijnlijk pech, wanneer dit niet het geval is heb je geluk want dan ontspring je mogelijk de dans.

Enige vervelende kan zijn dat de verbalisant (onterecht, maar op ambtseed) op het geeltje heeft opgeschreven "personalia conform ID-bewijs". Als er staat "personalia conform e.o." (eigen opgave) maakt je verhaal meer kans.

Daarbij kan het raadzaam zijn schriftelijk te protesteren bij de OvJ tegen het transactievoorstel met dit verhaal als grond daarvoor. Op de eerste plaats heb je een (hele) kleine kans dat de zaak dan wordt geseponeerd door de OvJ, maar ten tweede staat het ook beter (geloofwaardiger) om naar aanleiding van het transactievoorstel met dit verhaal te komen i.p.v. pas ter zitting.

Het verhaal van de boxer zou ik dan wel weglaten, want het verweer "ik was het niet en bovendien had ik die avond een groen met witte boxer aan" maakt weinig kans. Wink
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou het OM seponeren wanneer Eindbaas tegenover de politie al toegegeven heeft dat hij aan het wildplassen was? Men heeft gesproken over ondergoed, dus dat onderwerp is ter sprake geweest.

Quote:
Ook zei de ene agent dat ik een grijze boxer aan had, terwijl ik een groet met witte aanhad.

Dan had hij gelijk moeten corrigeren met: ik wil u best vertellen wie ik ben, maar u hebt de verkeerde voor u als het over dat wildplassen gaat. Kijk maar: ik heb een groen met wit boxershort aan.
eindbaas

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2007 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ TikSimone

Dat heb ik ook tegen de agent gezegd, "Waarvoor houdt u mijn aan?"/"Ik heb helemaal geen grijze boxer aan, ik heb een groen met witte, dus ik was dat helemaal niet".

Kost dat ook geld als ik bij de kantonrechter kom? Kost het voor de rest nog geld als ik het verhaal van Lucas zou opvolgen? + hoe langer je die boete niet betaald hoe hoger hij wordt toch?
Lucas

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Eindb(l)aas:de boete wordt inderdaad hoger. Je zal nu een bedrag aangeboden krijgen van tussen de 75 en 95 euro, en ter zitting vordert de officier doorgaans een boete van ongeveer 115 euro. Voor de duidelijkheid: als je die 75 of 95 euro niet betaald, wordt 115 gevorderd. Voldoe je wel aan het transactievoorstel houdt de zaak op. (maar dit staat ook duidelijk vermeld op het transactievoorstel)
Overige kosten zijn er niet aan verbonden.

@ TikSimone: natuurlijk is er bij het verbaliseren het een en ander gezegd, en ook over de boxershort. Maar dat is toch helemaal niet relevant als Eindbaas stelt dat hij die geverbaliseerde persoon helemaal niet was (en iemand zich voor hem heeft uitgegeven)?

Het sepot zou kunnen volgen als de officier nagaat hoe de identiteit van de verdachte is vastgesteld. Is dit conform eigen opgave en is de verdachte niet ambtshalve bekend, kan hij misschien overwegen dat de zaak te zwak is. Maar de kans daarop is minimaal.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 5:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat heb ik ook tegen de agent gezegd, "Waarvoor houdt u mijn aan?"/"Ik heb helemaal geen grijze boxer aan, ik heb een groen met witte, dus ik was dat helemaal niet".
OK, dat was mij niet duidelijk.

Overigens kun je natuurlijk ook in overweging nemen om gewoon de gevolgen van je actie te aanvaarden en de boete te betalen.
Dat laatste zou mijn advies aan je zijn.
Lucas

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het wel waarderen als iemand op deze wijze de dans ontspringt, maar dat is een verschil in opvatting.
eindbaas

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2007 19:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haha ja alleen het probleem is dat ik op dit moment niet echt geld om de boete te betalen, dus als het bedrag dmv die kantonrechter nog hoger kan worden schiet ik ook weinig mee op. Ben druk bezig met werk zoeken, maar het ziet er naar uit dat ik dan maar gewoon ga betalen. Crying or Very sad
JBA

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Ik kan het wel waarderen als iemand op deze wijze de dans ontspringt, maar dat is een verschil in opvatting.

Ik niet.

Er is een hoop ophef gemaakt over de invoering van de ID plicht. Nog meer ophef was er toen een korps alle mensen aan ging houden die geen ID toonden.

Volgens mij, maar dat is mijn persoonlijke mening, wordt er op het moment vrij coulant omgegaan met deze wetgeving door de politie.

Ik wil toch even benadrukken als we dit soort dingen blijven doen en maar goed misbruik blijven maken van het recht dan moeten we ook niet over een paar jaar ineens met zijn allen beginnen te steigeren als er besloten wordt standaard tot aanhouding over te gaan als iemand geen ID kan tonen in een bekeuringssituatie.

We schijten in ons eigen nest heet dat op z'n Hollands.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je als verdachte zegt "het pv zegt grijze boxer, ik droeg geen grijze boxer, dus het bewijs deugt niet", dan heb ik daar geen probleem mee.

Als je zegt "iemand moet een valse naam hebben opgegeven, want ik was het niet", dan heb ik daar wat minder begrip voor. In ieder geval is het een leugen.

Je hoeft niet zelf toe te geven dat je schuldig bent, maar er is voor mij wel een verschil tussen zwijgen en liegen.

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat je als verdachte van alle mogelijkheden gebruik moet (kunnen) maken in een dergelijke situatie om onder de straf uit te komen. Ook liegen is je goed recht, zelfs in zo'n kleine zaak als deze. Ik heb daar persoonlijk totaal geen problemen mee, maar ik kan wel begrijpen dat andere mensen daar een andere mening over hebben.

Wat betreft die ID-plicht; ik snap de gedachtengang wel, maar als individuele verdachte hoef je die afweging natuurlijk niet te maken.

In deze zaak was het bovendien niet zo dat de verdachte het ID-bewijs niet bij zich had, het is simpelweg niet gevraagd door de verbalisant. Dat is onzorgvuldig.
Wanneer het wordt gevorderd en niet getoond is het aan de verbalisant om af te wegen of hij daarmee genoegen neemt of niet. Maar als hij accepteert dat er geen ID-bewijs wordt getoond, dient hij zich te realiseren dat dit in een later stadium een bewijsprobleem kan opleveren.

Ik heb in de praktijk al regelmatig gezien dat mensen voor de rechter moesten verschijnen, terwijl ze stelden dat iemand anders zich voor hun had uitgegeven. Vrijspraak was meestal het gevolg, in sommige gevallen stond de valse identiteit zelfs zo goed als vast.
Het standaard vorderen van een ID-bewijs bij het verbaliseren heeft in zekere zin de voorkeur, het is tenslotte ook gewoon een plicht zo'n ding bij je te hebben en die plicht is er onder meer om 'identiteitsproblemen' achteraf te voorkomen.
En als die strengheid geen prettig idee is, moet men accepteren dat daardoor soms schuldigen de dans ontspringen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2007 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Ik vind dat je als verdachte van alle mogelijkheden gebruik moet (kunnen) maken in een dergelijke situatie om onder de straf uit te komen. Ook liegen is je goed recht, zelfs in zo'n kleine zaak als deze. Ik heb daar persoonlijk totaal geen problemen mee, maar ik kan wel begrijpen dat andere mensen daar een andere mening over hebben.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar in dit geval heeft het liegen eigenlijk geen betrekking op het wildplassen waarvan hij verdacht wordt, maar op het verschaffen van persoonsgegevens. In ieder geval lijkt het me kansloos; de agent hoeft m.i. maar te zeggen dat hij wel erg op de persoon die hij heeft gesproken lijkt en er blijft weinig van de ontkenning over.

Maar stel dat hij "verstandiger" was geweest en toen niet zijn echte naam en adres had opgegeven maar valse persoonsgegevens. Dat is m.i. toch een vrij ernstig strafbaar feit. Ik kan me er niet zo goed in vinden als iemand een nieuw strafbaar feit pleegt in een poging om aan een andere veroordeling te ontkomen.

Ik geef toe, hier is de zaak net wat anders. Het doen van de bewering dat een ander toen valselijk zijn naam en adres moet hebben opgegeven is op zich niet strafbaar (lijkt me).

Quote:
Ik heb in de praktijk al regelmatig gezien dat mensen voor de rechter moesten verschijnen, terwijl ze stelden dat iemand anders zich voor hun had uitgegeven. Vrijspraak was meestal het gevolg, in sommige gevallen stond de valse identiteit zelfs zo goed als vast.

Dat is dan wel een andere situatie Smile.

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

In ieder geval lijkt het me kansloos; de agent hoeft m.i. maar te zeggen dat hij wel erg op de persoon die hij heeft gesproken lijkt en er blijft weinig van de ontkenning over.

Dat valt wel mee. Dat je op iemand lijkt hoeft nog niet te betekenen dat je die persoon ook bent. Daarbij vindt het getuigenverhoor doorgaans op zijn minst een jaar na het incident plaats. Het lijkt me bijzonder sterk dat een agent tegen die tijd zich dat incident nog haarfijn herinnert, laat staan nog weet wie hij destijds voor zich heeft gehad. In de praktijk zie je dan ook regelmatig dat de agent (oprecht) verklaart dat hij het niet meer weet. Dan gaat de verdachte normaal gesproken vrijuit. De tactiek kan dus zinvol zijn!

bona fides schreef:
Het doen van de bewering dat een ander toen valselijk zijn naam en adres moet hebben opgegeven is op zich niet strafbaar (lijkt me).

Dat lijkt mij ook. Je hebt het recht om te liegen als verdachte; waarom zou je niet mogen zeggen dat iemand zich kennelijk in jouw plaats heeft laten verbaliseren? (Juridisch gezien dan, moreel ligt dat bij sommigen anders)

Quote:

bona fides schreef:
Dat is dan wel een andere situatie Smile.

Zeker, het was maar ter illustratie. Smile Ik bedoel er maar mee aan te geven dat het in de praktijk dus nog wel eens voorkomt dat onschuldigen worden gedagvaard omdat iemand hun identiteit heeft gebruikt/misbruikt. De verbalisant neemt dus een zeker risico bij de verbalisering van een niet-geidentificeerde verdachte.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2007 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Dat lijkt mij ook. Je hebt het recht om te liegen als verdachte; waarom zou je niet mogen zeggen dat iemand zich kennelijk in jouw plaats heeft laten verbaliseren? (Juridisch gezien dan, moreel ligt dat bij sommigen anders)

Waar staat dat dat mag?

Lucas, kan ik jou op grond van jouw visie en bovenstaande uitspraak met recht een rechtspositivist noemen?

Edit: Hieronder een quote van Pauline Westerman over het verschil in opvatting tussen rechtspositivisten en niet rechtspositivisten.

Quote:
De verhouding tussen moraal en recht ligt ten grondslag aan de meningsverschillen over rechtsvinding. De boedelscheiding die bijvoorbeeld Kelsen (red. als rechtspositivist) voorstelt is volledig gebaseerd op de vooronderstelling dat het recht bestudeerd kan worden los van zijn morele inhoud en pretenties. Dworkin en Scholten daarentegen zien in het recht de belichaming van morele beginselen. Interpretatie zonder rekening te houden met dergelijke beginselen komt hen onzinnig voor. Scholten heeft over Kelsen dan ook wel opgemerkt dat hij het recht maakt tot een "bloedloos fantoom". Voor Scholten leeft het recht bij de gratie van die morele beginselen. Kelsen daarentegen ziet dergelijke waardediscussies als een heilloos pad die de rechtswetenschap op een onverantwoorde wijze 'politiseert' en haar objectieve karakter aantast.
quinty

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2007 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst:
er bestaat uiteraard niet zoiets als een "recht op liegen"...alleen in de meeste gevallen mag de rechter de kennelijke leugenachtigheid van een verdachte niet voor het bewijs gebruiken....er zijn echter uitzonderingen....zoek maar eens in wat uitspraken daaromtrent.

Quote:

haha ja alleen het probleem is dat ik op dit moment niet echt geld om de boete te betalen, dus als het bedrag dmv die kantonrechter nog hoger kan worden schiet ik ook weinig mee op. Ben druk bezig met werk zoeken, maar het ziet er naar uit dat ik dan maar gewoon ga betalen.

betalingsregeling vragen..in termijnen of iets dergelijks, is geen gekke gedachte.

Wat je zaak betreft: ik zou er persoonlijk voor kiezen om de transactie niet te voldoen en de zaak voor te laten komen...daar gaat weer wat tijd overheen en misschien heb je dan inmiddels wel werk gevonden Smile. Overigens kun je op de zitting alsnog vragen om het bedrag in termijnen te voldoen..

Als je de zaak voor laat komen, moet wel kunnen aantonen dat jij het dan niet was. Dat verhaal over die kleur boxer vind ik toch wel wat hebben moet ik zeggen...Als jij een of twee getuigen hebt die dat kunnen bevestigen zou ik het gewoon proberen. Je moet het zo zien, je hebt niets te verliezen uiteidenlijk, toch? Je moet misschien iets meer betalen. Maar als je verder geen (relevante) documentatie hebt en je betuigt spijt etc etc, en je toont aan dat je geen geld hebt, zal de kantonrechter die boete echt niet hoger uit laten vallen hoor....

je mag je zaak zelf bepleiten, of je laat het iemand anders doen die er een beetje "verstand" van heeft en die het voor niks wil doen Smile...

suc6 ermee, en volgende keer gewoon netjes binnenplassen he Wink

oohja @ Lucas:

Quote:

Daarbij vindt het getuigenverhoor doorgaans op zijn minst een jaar na het incident plaats

ben toch benieuwd hoe je daarbij komt?!
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds