Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 11:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaring (of stuiting) van gemeentegrond??
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cb123

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 14:03    Onderwerp: Verjaring (of stuiting) van gemeentegrond?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb diverse threads over verjaring op dit forum bekeken, maar helaas is voor mij, als niet-rechtsgeleerde, verjaring een nogal complex en onduidelijk terrein.
Ik wil jullie de volgende casus voorleggen:

Ik heb kortgeleden een huis gekocht en bij ondertekening van de koopovereenkomst kwam ik erachter dat een gedeelte van de voortuin gemeentegrond is. Kort na het passeren van de leveringsakte kreeg ik een brief in de bus van de gemeente waarin zij mij de grond ‘in gebruik geven’. (Volgens mij is hiermee sprake van stuiting??)

Nu weet ik van de verkopende partij dat zij de woning in 1960 gekocht hebben en vanaf die tijd als tuin (inclusief beplanting, betegeling, lage heg) in gebruik hebben gehad. Pas in 2004 heeft de gemeente de grond aan hen in gebruik gegeven.

Mijn vraag is of de grond al verjaard had moeten zijn aan de vorige bewoners (toen nog 30-jarige termijn) en of ik daar aanspraak op kan maken?
Of is de gemeente me voor geweest, door de gebruikgeving/stuiting aan mij te richten?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Casper
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de vorige bewoners dat stuk grond al sinds 1960 in bezit hebben, dan zijn zij volgens mij inderdaad in 1990 eigenaar geworden. Beplanting, betegeling en lage heg lijkt mij ook aan te geven dat die vorige bewoners de grond in bezit hebben genomen.

Wel is van belang dat de gemeente niet kan aantonen dat de vorige bewoners in 1960 al op basis van een gebruiksovereenkomst de grond zijn gaan gebruiken, want anders zouden ze al die tijd houder zijn geweest voor de gemeente.

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, maar hoe zou ik het dan kunnen claimen?
wat betreft de gemeente: da's moeilijk inschatten. Daarbij komt dat ze mij ook een eenzijdige ingebruikgeving aanbieden en geen wederzijdse bruikleenovereenkomst. Oftewel de vorige bewoners/ik zijn nooit iets met de gemeente overeengekomen toch?

Casper
bona fides

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de gemeente in 1960 zo'n bruikleenovk heeft aangeboden, waarop de vorige bewoners de grond zijn gaan gebruiken, dan geldt dat gaan gebruiken als een aanvaarding van het aanbod. Dan is de grond al die tijd voor de gemeente gehouden, en kan van verjaring geen sprake zijn.

Als de bewoners de grond op eigen houtje zijn gaan gebruiken, dan kun je dat m.i. als bezitneming zien. Een later aanbod van bruikleen door de gemeente verandert dat niet meer (tenzij wordt overeengekomen dat de bewoners zijn gaan houden voor de gemeente). In dit geval is in 1960 een verjaringstermijn gaan lopen, en is het de vraag of de gemeente die tijdig heeft gestuit.

Als jij kunt bewijzen dat de vorige bewoners in 1960 de grond zijn gaan gebruiken, dan is het uitgangspunt dat de vorige bewoners vanaf 1960 bezitters zijn geweest. Het is dan aan de gemeente om te bewijzen dat de bewoners niet zijn gaan houden voor zichzelf (dwz bezit hebben genomen), maar zijn gaan houden voor de gemeente (op basis van bruikleen).

Als de gemeente dit niet kan bewijzen, dan is het aan de gemeente op te bewijzen dat tijdig is gestuit.

Als de gemeente daar niet in slaagt, dan ben jij eigenaar.

Als je zekerheid wilt moet je de rechter een verklaring voor recht vragen.

BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga eerdaags contact opnemen met de vorige bewoners (zijn tevens de 1ste) om het een en ander na te gaan. Misschien hebben ze duidelijke foto's van toen.

Wat betreft de ingebruikgeving: als de vorige bewoners pas ná een aanbod van ingebruikgeving de grond zijn gaan gebruiken, hebben zij daarmee automatisch ingestemd met de overeenkomst?
Dan ga ik ook eens kijken in het gemeentelijke archief. Het is goed mogelijk dat er namelijk geen correspondentie meer bestaat ivm archiefvernietiging.
Daarnaast ga ik ook maar eens raadplegen wat er eventueel onder de grond ligt, want je weet maar nooit.

Wat betreft de procedure: ik moet toch eerst naar een notaris om een akte van verjaring in te laten schrijven in het Kadaster? en mocht de notaris/het kadaster de inschrijving weigeren, dan is er de stap naar een rechter?

Ben overigens best benieuwd wat dat zou gaan kosten, want een eventuele aankoop van de grond is denk ik wel voordeliger dan een gang naar de rechter.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cb123 schreef:
Wat betreft de ingebruikgeving: als de vorige bewoners pas ná een aanbod van ingebruikgeving de grond zijn gaan gebruiken, hebben zij daarmee automatisch ingestemd met de overeenkomst?

Dat lijkt me een kwestie van uitleg. Mocht de gemeente de ingebruikneming van het stuk grond door de vorige bewoners opvatten als een aanvaarding van het aanbod tot ingebruikgeving? Het zal afhangen van de precieze omstandigheden. Als er bijv. veel tijd tussen het aanbod en de ingebruikneming zat, dan was er m.i. geen sprake van aanvaarding.

Quote:
Wat betreft de procedure: ik moet toch eerst naar een notaris om een akte van verjaring in te laten schrijven in het Kadaster? en mocht de notaris/het kadaster de inschrijving weigeren, dan is er de stap naar een rechter?

Ja, dat lijkt me inderdaad de aangewezen weg. Zie ook hier (heb je waarschijnlijk zelf ook al gevonden). Lijkt op jouw situatie.

Quote:
Ben overigens best benieuwd wat dat zou gaan kosten, want een eventuele aankoop van de grond is denk ik wel voordeliger dan een gang naar de rechter.

Je kunt er ook voor kiezen om het zo te laten. Het lijkt me wel handig om bewijsmiddelen te verzamelen omtrent die ingebruikneming in 1960 en die te bewaren voor het eventuele geval dat je ze ooit nodig hebt. Verder natuurlijk niet akkoord gaan met een voorstel van de gemeente waaruit zou volgen dat jij de grond voor de gemeente gaat houden.

BerichtGeplaatst: zo 28 okt 2007 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen week bleek uit diverse documenten dat de vorige bewoners de grond al in 1960 in gebruik hebben gekregen. Ze hebben toen de ingebruikgeving geaccepteerd en betaalden jaarlijks een symbolisch bedrag aan de gemeente. Van verjaring kan dus geen sprake zijn, de vorige bewoners waren 'houders' van de grond.

Casper
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds