|
Auteur |
Bericht |
Sabrina29
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 9:54 Onderwerp: Problemen Verwerping Nalatenschap |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn vader is op 30 juni jl. opverleden. Hij had veel schulden en daarom hebben mijn zus en ik beiden afstand gedaan van de erfenis. (mijn ouders waren gescheiden, mijn zus en ik enige erfgenaam) Wij hebben dit gedaan direct bij de rechtbank. Wij hebben op 19 juli jl. afstand gedaan.
Nu krijg ik op mijn eigen huisadres rekeningen van bijv. motorrijtuigen belasting, ik kreeg ook een brief van de gerechtsdeurwaarder over de huur van zijn woning.
Mijn idee bij afstand doen van een erfenis is dat je daarna dan nergens meer mee te maken hebt. Ik word door al deze bedrijven en instanties verzocht om brieven te sturen dat ik afstand heb gedaan met een kopie van de afstandverklaring erbij. Maar ik heb toch juist afstand gedaan om dit soort gezanik niet te hebben.
Als wij onze contactpersoon bellen bij de rechtbank zegt hij ook dat we die brieven moeten sturen.
Ben ik dit dus ook wettelijk verplicht of is dit de verplichting van de rechtbank? Ik ben het nu onderdehand na drie maanden wel spuugzat al dat gedoe.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Groetjes
Sabrina |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 9:58 Onderwerp: |
|
|
Dat hoort erbij. Je kunt ook niet reageren en wachten tot je gedagvaard wordt, krijg je nog meer gedoe. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sabrina29
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 10:03 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is ook wel zo daar heb je gelijk in, maar de rechtbank heeft in deze zaak nog niets uitgevoerd naar mijn idee, mijn vaders post word niet opgehaald bij zijn huis, zijn huis is tot op heden ook nog niet leeggehaald, zijn auto staat gewoon nog voor de deur, ik ben bang dat ik dadelijk nog een lading van die brieven van schuldeisers ga ontvangen.
Duurt het altijd zo lang voordat de rechtbank überhaupt iets doet in zulke zaken? Ik heb geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat.
Groetjes
Sabrina |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 10:20 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik neem aan dat de notaris of anders een curator de executieverkoop dient te regelen. Niet de rechtbank. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 18:18 Onderwerp: |
|
|
De rechtbank gaat hier helemaal niets mee doen. De rechtbank zorgt er enkel voor dat de verwerping rondkomt (inschrijving van de verwerping). Schuldeisers zijn hier niet van de hoogte en die komen altijd bij de kinderen uit.
Er zal gekeken moeten worden wie nu vervolgens de erfgenamen zijn en die zullen de verdere afwikkeling moeten gaan verzorgen.
Waren jullie op grond van een testament of op grond van de wet erfgenaam? _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
famke
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 18:32 Onderwerp: |
|
|
Sabrina29 schreef: | Ja dat is ook wel zo daar heb je gelijk in, maar de rechtbank heeft in deze zaak nog niets uitgevoerd naar mijn idee, mijn vaders post word niet opgehaald bij zijn huis, zijn huis is tot op heden ook nog niet leeggehaald, zijn auto staat gewoon nog voor de deur, ik ben bang dat ik dadelijk nog een lading van die brieven van schuldeisers ga ontvangen.
Duurt het altijd zo lang voordat de rechtbank überhaupt iets doet in zulke zaken? Ik heb geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat.
Groetjes
Sabrina |
Ik ben bang dat er een misverstand is... de rechtbank zal deze dingen allemaal nml niet doen...
De schuldeisers weten alleen dat uw vader overleden is en dat u een erfgenaam bent. Wilt u dat de schuldeiser weet dat de erfenis verworpen is dan zult u ze zelf daarvan op de hoogte moeten brengen
De schuldeisers van uw vader kunt u een kopie van de akte van verwerping toezenden waaruit blijkt dat u niet aansprakelijk bent voor de negatieve nalatenschap. Wanneer u dat liever niet doet kunt u ze vragen zelf een kopie bij de rechtbank op te vragen (maar niet elke schuldeiser zal dat zomaar kunnen doen)
Verkoop van de woning, de woning leeg laten halen etc zult u zelf moeten regelen of er zelf iemand voor in de arm moeten nemen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 22:41 Onderwerp: |
|
|
V.w.b. dat leeghalen van de woning: moet je daar bij verwerpen niet voorzichtig mee zijn? Of geldt dat meer in het eerste stadium, direct na het overlijden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 23:06 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | V.w.b. dat leeghalen van de woning: moet je daar bij verwerpen niet voorzichtig mee zijn? Of geldt dat meer in het eerste stadium, direct na het overlijden? |
Ik zou ook denken dat je dat beter niet zelf kunt doen om geen last te krijgen met de schuldeisers. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: za 20 okt 2007 8:12 Onderwerp: |
|
|
In het begin moet je daar heel terughoudend mee zijn, omdat je door bepaalde handelingen te verrichten de indruk kunt wekken aanvaard te hebben. Nu ligt het iets anders, je hebt verworpen en mag de woning niet eens leeg halen. Het zijn jouw spullen niet meer omdat je geen erfgenaam meer bent. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 20 okt 2007 14:38 Onderwerp: |
|
|
Dat bedoelen we dus maar
Maar hoe loopt dat dan in de praktijk? Iemand moet het toch doen? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: za 20 okt 2007 17:38 Onderwerp: |
|
|
Tja, uiteindelijk wel. Er is natuurlijk iemand anders nu erfgenaam en die zal benaderd moeten worden. Ook dit krijgt dezelfde keus weer. Uiteindelijk moet er worden doorgezocht tot de 6de graads erfgenamen.
Er kan op verzoek van de schuldeisers een vereffenaar benoemd worden die bevoegd is om alles af te wikkelen. Ook daar zitten echter weer kosten aan verbonden.
Dat is het nadeel aan het geheel, iedereen wil dat er van alles wordt gedaan, maar niemand wil de kosten voor zijn/haar rekening nemen. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 20 okt 2007 18:05 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Er is natuurlijk iemand anders nu erfgenaam en die zal benaderd moeten worden. Ook dit krijgt dezelfde keus weer. Uiteindelijk moet er worden doorgezocht tot de 6de graads erfgenamen. |
En die krijgen allemaal de keuze tussen opgezadeld raken met de schulden of verwerpen à € 98,- p.p.? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: za 20 okt 2007 18:50 Onderwerp: |
|
|
Nou ze kunnen ook beneficiair aanvaarden. Dan ben je in ieder geval niet aansprakelijk voor de schulden. Wel komen er dan andere verplichtingen waar je aan moet voldoen. En ook deze kosten weer een hoop tijd/geld. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
|