|
Auteur |
Bericht |
maria82
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 22:42 Onderwerp: nalatenschap, oud testament |
|
|
Man en vader maakt, tientallen jaren geleden, een testament waarin zijn vrouwen kinderen. Veel later scheidt hij.
Hij maakt geen nieuw testament. En hertrouwt in gemeenschap van goederen. Onlangs is hij overleden. Erfgenamen in pincipe: laatste vrouw & kinderen uit 1e huwelijk.
Zijn kinderen zeggen dat het oude testament is komen te vervallen bij de scheiding. Maar dat blijkt nergens uit. Ook de notaris twjfelt.
Zijn laatste vrouw zegt nu: is dat oude testament nog geldig en heb ik dus geen rechten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 15 okt 2007 23:14 Onderwerp: |
|
|
Het testament zelf is m.i. gewoon geldig. Vermoedelijk staat er in het testament echter iets als "ik benoem tot mijn enige erfgenamen mijn kinderen Kees en Marie en mijn vrouw Truus". In dat geval is Truus na de scheiding geen erfgenaam meer, omdat ze zijn vrouw niet meer is. De kinderen zijn nog wel erfgenaam op grond van het testament.
Ik ben bang dat zijn laatste vrouw niet erft, tenzij de kinderen uit het eerste huwelijk zijn overleden en er verder geen erfgenaam wordt aangewezen. Maar het moge duidelijk zijn dat de precieze tekst van het testament hier van belang is.
Waar twijfelt de notaris precies aan? Niet over de vraag of het testament als geheel bij de scheiding is komen te vervallen, neem ik aan.
Verder begrijp ik niet helemaal waarom de kinderen zeggen dat het oude testament is komen te vervallen, want dat testament lijkt me nu juist gunstig voor hen. Tenzij het gaat om de kinderen uit het tweede huwelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gertje
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 111
|
Geplaatst: wo 17 okt 2007 20:31 Onderwerp: |
|
|
Gezien de laatste jurisprudentie komt de beschikking voor wat betreft zijn vrouw uit het eerste huwelijk te vervallen (dus de rest van het testament blijft gewoon geldig!). Ten minste, als zij in het testament is aangeduid als 'mijn vrouw', eventueel met naam erbij.
Er moet namelijk gekeken worden naar de omstandigheden bij testeren, en één daarvan was dat hij toen getrouwd was met die vrouw. Ten tijde van overlijden is dat niet meer zo, dus de beschikking wordt geacht alleen te zijn gemaakt voor die situatie en niet voor na de echtscheiding.
Zijn nieuwe vrouw is niet opgenomen in het testament en erft dus niet, zoals Bona al zei.
Ik ben ook wel benieuwd welke kinderen het testament betwisten... |
|
|
|
 |
maria82
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2007 12:22 Onderwerp: |
|
|
Gertje schreef: | Ik ben ook wel benieuwd welke kinderen het testament betwisten... |
Er zijn alleen kinderen uit het 1e huwelijk. Zij beweren dat het testament niet geldig is, maar dat zou dus in hun nadeel uitvallen. |
|
|
|
 |
|