Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 2:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen Verwerping Nalatenschap
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sabrina29

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 9:54    Onderwerp: Problemen Verwerping Nalatenschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Mijn vader is op 30 juni jl. opverleden. Hij had veel schulden en daarom hebben mijn zus en ik beiden afstand gedaan van de erfenis. (mijn ouders waren gescheiden, mijn zus en ik enige erfgenaam) Wij hebben dit gedaan direct bij de rechtbank. Wij hebben op 19 juli jl. afstand gedaan.

Nu krijg ik op mijn eigen huisadres rekeningen van bijv. motorrijtuigen belasting, ik kreeg ook een brief van de gerechtsdeurwaarder over de huur van zijn woning.

Mijn idee bij afstand doen van een erfenis is dat je daarna dan nergens meer mee te maken hebt. Ik word door al deze bedrijven en instanties verzocht om brieven te sturen dat ik afstand heb gedaan met een kopie van de afstandverklaring erbij. Maar ik heb toch juist afstand gedaan om dit soort gezanik niet te hebben.

Als wij onze contactpersoon bellen bij de rechtbank zegt hij ook dat we die brieven moeten sturen.

Ben ik dit dus ook wettelijk verplicht of is dit de verplichting van de rechtbank? Ik ben het nu onderdehand na drie maanden wel spuugzat al dat gedoe.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Groetjes
Sabrina
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hoort erbij. Je kunt ook niet reageren en wachten tot je gedagvaard wordt, krijg je nog meer gedoe.

Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat is ook wel zo daar heb je gelijk in, maar de rechtbank heeft in deze zaak nog niets uitgevoerd naar mijn idee, mijn vaders post word niet opgehaald bij zijn huis, zijn huis is tot op heden ook nog niet leeggehaald, zijn auto staat gewoon nog voor de deur, ik ben bang dat ik dadelijk nog een lading van die brieven van schuldeisers ga ontvangen.

Duurt het altijd zo lang voordat de rechtbank überhaupt iets doet in zulke zaken? Ik heb geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat.

Groetjes
Sabrina
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar ik neem aan dat de notaris of anders een curator de executieverkoop dient te regelen. Niet de rechtbank.
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechtbank gaat hier helemaal niets mee doen. De rechtbank zorgt er enkel voor dat de verwerping rondkomt (inschrijving van de verwerping). Schuldeisers zijn hier niet van de hoogte en die komen altijd bij de kinderen uit.

Er zal gekeken moeten worden wie nu vervolgens de erfgenamen zijn en die zullen de verdere afwikkeling moeten gaan verzorgen.

Waren jullie op grond van een testament of op grond van de wet erfgenaam?
maar nu al voor eeuwig prachtig....
famke

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sabrina29 schreef:
Ja dat is ook wel zo daar heb je gelijk in, maar de rechtbank heeft in deze zaak nog niets uitgevoerd naar mijn idee, mijn vaders post word niet opgehaald bij zijn huis, zijn huis is tot op heden ook nog niet leeggehaald, zijn auto staat gewoon nog voor de deur, ik ben bang dat ik dadelijk nog een lading van die brieven van schuldeisers ga ontvangen.

Duurt het altijd zo lang voordat de rechtbank überhaupt iets doet in zulke zaken? Ik heb geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat.

Groetjes
Sabrina

Ik ben bang dat er een misverstand is... de rechtbank zal deze dingen allemaal nml niet doen...

De schuldeisers weten alleen dat uw vader overleden is en dat u een erfgenaam bent. Wilt u dat de schuldeiser weet dat de erfenis verworpen is dan zult u ze zelf daarvan op de hoogte moeten brengen

De schuldeisers van uw vader kunt u een kopie van de akte van verwerping toezenden waaruit blijkt dat u niet aansprakelijk bent voor de negatieve nalatenschap. Wanneer u dat liever niet doet kunt u ze vragen zelf een kopie bij de rechtbank op te vragen (maar niet elke schuldeiser zal dat zomaar kunnen doen)

Verkoop van de woning, de woning leeg laten halen etc zult u zelf moeten regelen of er zelf iemand voor in de arm moeten nemen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V.w.b. dat leeghalen van de woning: moet je daar bij verwerpen niet voorzichtig mee zijn? Of geldt dat meer in het eerste stadium, direct na het overlijden?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
V.w.b. dat leeghalen van de woning: moet je daar bij verwerpen niet voorzichtig mee zijn? Of geldt dat meer in het eerste stadium, direct na het overlijden?

Ik zou ook denken dat je dat beter niet zelf kunt doen om geen last te krijgen met de schuldeisers.
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 8:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het begin moet je daar heel terughoudend mee zijn, omdat je door bepaalde handelingen te verrichten de indruk kunt wekken aanvaard te hebben. Nu ligt het iets anders, je hebt verworpen en mag de woning niet eens leeg halen. Het zijn jouw spullen niet meer omdat je geen erfgenaam meer bent.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoelen we dus maar Wink
Maar hoe loopt dat dan in de praktijk? Iemand moet het toch doen?
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, uiteindelijk wel. Er is natuurlijk iemand anders nu erfgenaam en die zal benaderd moeten worden. Ook dit krijgt dezelfde keus weer. Uiteindelijk moet er worden doorgezocht tot de 6de graads erfgenamen.

Er kan op verzoek van de schuldeisers een vereffenaar benoemd worden die bevoegd is om alles af te wikkelen. Ook daar zitten echter weer kosten aan verbonden.

Dat is het nadeel aan het geheel, iedereen wil dat er van alles wordt gedaan, maar niemand wil de kosten voor zijn/haar rekening nemen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Er is natuurlijk iemand anders nu erfgenaam en die zal benaderd moeten worden. Ook dit krijgt dezelfde keus weer. Uiteindelijk moet er worden doorgezocht tot de 6de graads erfgenamen.

En die krijgen allemaal de keuze tussen opgezadeld raken met de schulden of verwerpen à € 98,- p.p.?
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ze kunnen ook beneficiair aanvaarden. Dan ben je in ieder geval niet aansprakelijk voor de schulden. Wel komen er dan andere verplichtingen waar je aan moet voldoen. En ook deze kosten weer een hoop tijd/geld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds