|
Auteur |
Bericht |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:43 Onderwerp: Optreden namens iemand |
|
|
Even een vraag waarvan mijn gevoel zegt dat het antwoord erop 'ja' is, maar ik graag toch even weet of ik iets in een bepaalde vorm moet gieten
Situatie: vriend van me is fotograaf. Zijn foto's worden nogal eens onrechtmatig gebruikt op websites en publicaties....schending van auteursrecht dus. Ik maak voor hem dan altijd netjes een brief met schikkingsvoorstel. Ik moet dan echter elke keer weer naar hem toe om hem te laten tekenen.
Is het mogelijk dat ik zelf de correspondentie onderteken en in de brief aangeef dat deze vriend mij opdracht heeft gegeven het schikkingsvoorstel te doen? Moet deze vriend dan ook iets tekenen dat hij mij inderdaad opdracht geeft hiertoe?
Ik ben geen advocaat, maar communicatiedeskundige en handel dus eigenlijk ook gewoon als 'natuurlijk persoon' en niet als bedrijf, instantie oid.
Graag jullie advies / mening.....ik spaar graag wat benzine uit....hoewel ik evengoed graag op bezoek ga bij hem hoor
Ik dank u allen wederom! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 10:48 Onderwerp: |
|
|
Hij kan je één keer machtigen voor al dit soort zaken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 14:09 Onderwerp: |
|
|
Bij de rechtswinkel werken we ook altijd met een machtiging. Die sturen we dan in kopie mee met de brief. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
lesley82
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 18:52 Onderwerp: |
|
|
Je kan inderdaad "in naam van" tekenen. Leuke uitspraak hierover is het "Kribbebijterarrest" HR 11 maart 1997, NJ 1977, 521.
Als je wilt, kan hij je ook ex. artikel 6:61 BW volmacht verlenen. |
|
|
|
 |
|