|
Auteur |
Bericht |
HVL
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 21:12 Onderwerp: Verklaring Omtrent Het Gedrag (VOG) bij huidige baan |
|
|
Mijn werkgever (instelling de gehandicaptenzorg) vraagt al haar huidige medewerkers een VOG te overleggen. Zelf ben ik werkzaam als ICT-er en niet rechtstreeks betrokken bij de zorg, hoewel ik door mijn functie regelmatig in aanraking kom met gevoelige informatie.
Hoewel ik het idee op zich niet afwijs, voel ik er toch niet veel voor mijn medewerking te verlenen. Immers, tijdens het tekenen van mijn contract is mij niet gemeld dat er een antecedentenonderzoek zou worden uitgevoerd. Inmiddels werk ik er een aantal jaren. Overigens heb ik geen reden aan te nemen dat mijn aanvraag zou worden geweigerd.
Mijn vraag is: kan de werkgever mij verplichten een VOG te overleggen? Hoe werkt dat met bestaande werknemers wier aanvraag wel geweigerd wordt?
Ben benieuwd naar de reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 21:31 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat de werkgever dit niet kan vragen aan werknemers die al in dienst zijn, tenzij een wettelijke verplichting hiertoe noopt, of de werkgever van functie verandert en een VOG voor de nieuwe functie relevant is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 05 okt 2007 21:36 Onderwerp: |
|
|
Is het een principe zaak? En is het je wat waard? Je hebt geen reden aan te nemen dat de aanvraag zou worden geweigerd, schrijf je. Gewoon meewerken. Een VOG is (in de zorg) heel normaal. Een VOG is geen antecedentenonderzoek. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: ma 08 okt 2007 17:49 Onderwerp: |
|
|
Als je geen VOG kunt/wilt overleggen kan de werkgever eventueel bepalen dat je niet meer met gevoelige gegevens mag werken, als dit onderdeel is van het interne beleid of extern opgelegde regels.
Als jij daardoor je werkt niet meer kunt uitvoeren en er is geen ander werk zou je werkgever een ontslagvergunning voor je kunnen aanvragen of ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Of dit wordt toegekend en met welke vergoeding is heel erg afhankelijk van de omstandigheden. In ieder geval zal het feit dat de werkgever deze verklaring niet heeft gevraagd bij indiensttreding een rol spelen. |
|
|
|
 |
HVL
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 19:13 Onderwerp: |
|
|
Allereerst dank voor alle reacties.
Quote: | Is het een principe zaak? En is het je wat waard? Je hebt geen reden aan te nemen dat de aanvraag zou worden geweigerd, schrijf je. |
Het is inderdaad een principekwestie. Ik heb mijn functie altijd zonder problemen uitgeoefend en vind ook de investering die samenhangt met de VOG onverantwoord in deze sector met krimpende budgetten. Wat mij betreft is het puur bedoeld als verantwoording achteraf (aansprakelijkheid) als er toch iets mocht gebeuren.
Overigens was ik bijna zover om toch een VOG aan te vragen, het ontbreekt mij aan zin om er hard tegen te strijden hoewel ik er gevoelsmatig wel een probleem mee heb. Nu blijkt uit het aanvraagformulier dat gevraagd wordt om een toetsing op het profiel 'Gezondheidszorg'. Dit behelst ondermeer de omgang met clienten en de daarbij behorende risico's terwijl ik nauwelijks met clienten te maken heb. Er wordt geen toetsing gevraagd op voor mijn functie relevante aspecten als het omgaan met gevoelige gegevens hetgeen mij sterkt in mijn overtuiging.
Quote: | Als je geen VOG kunt/wilt overleggen kan de werkgever eventueel bepalen dat je niet meer met gevoelige gegevens mag werken, als dit onderdeel is van het interne beleid of extern opgelegde regels. |
Gezien bovenstaande lijkt me dit niet aan de orde. De werkgever vraagt immers geen toetsing op dit gebied en derhalve niet deze conclusie verbinden aan een eventuele weigering.
Al met al ben ik van mening dat gezien het toetsingsprofiel de VOG op oneigenlijke gronden wordt gevraagd. In de beleidsnotitie van het MvJ staat een en ander geschreven over de ontvankelijkheid van de aanvraag. Als voorbeeld wordt rijden onder invloed genoemd, wel relevant voor een taxichauffeur maar niet voor een kapper.
Ik overweeg nu dus het verzoek te weigeren onder vermelding van mijn bereidheid een verklaring aan te vragen zodra deze is gebaseerd op mijn functie.
Hebben jullie een idee hoe sterk dit argument is? |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 19:29 Onderwerp: |
|
|
HVL schreef: | Allereerst dank voor alle reacties.
Quote: | [...]
Ik overweeg nu dus het verzoek te weigeren onder vermelding van mijn bereidheid een verklaring aan te vragen zodra deze is gebaseerd op mijn functie.
Hebben jullie een idee hoe sterk dit argument is? |
|
Ik vind het een goeie, zou het zo ook doen.
Laatst aangepast door PcDealer op do 11 okt 2007 20:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 19:39 Onderwerp: |
|
|
Hierbij een aanvraagformulier VOG.
Het lijkt me dat er iets niet goed gaat. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
PcDealer
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 20:04 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: |
Het lijkt me dat er iets niet goed gaat. |
Wat dan?  |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 11 okt 2007 21:13 Onderwerp: |
|
|
Dat er onder 2 (heeft de aanvraag betrekking op het volgende) ja, namelijk op: 45 gezondheidszorg... is aangevinkt.
Vul onder 2 (heeft de aanvraag betrekking op het volgende) nee in.
Onder 3 kruis je aan wat van toepassing is.
Onder 4 vul je in. Voeg eventueel een functieomschrijving bij. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
HVL
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 19:16 Onderwerp: |
|
|
Het klopt wel, het gaat om de functieaspecten 81, 83 en 84. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: vr 12 okt 2007 20:07 Onderwerp: |
|
|
Quote: | het gaat om de functieaspecten 81, 83 en 84. |
Zijn die aangevinkt en acht je het niet van toepassing?
Ga in gesprek met de werkgever. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|