Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 11:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opdracht voor school:huurrecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ilse.deruiter

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 19:41    Onderwerp: Opdracht voor school:huurrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik moet voor school de volgende opdracht maken:

Jackie woont sinds 5 jaar in New York, heeft daar haar hoofdverblijf, maar ze is nog zeer regelmatig in Rotterdam voor zaken. Haar rotterdamse appartement, die ze al jarenlang huurde voordat ze naar New York vertrok heeft ze aangehouden. Dit appartementje gebruikt ze als pied-a-terre. Het appartementje wordt goed onderhouden.
Stefan sinds 2 jaar de nieuwe eigenaar, ziet Jackie’s heen en weer gereis met lede ogen aan.
Eigenlijk wil hij van jackie als huurster af. Hij besluit om de huurovereenkomst te laten ontbinden.

Wat zal Stefan voor de kantonrechter aanvoeren en denk je dat het hem zal lukken?

Ik moet hierbij ook juridsprudentie zoeken maar heeft iemand enig idee welke uitspraak ik kan gebruiken want heb me al rot gezocht op rechtspraak.nl maar niets gevonden of ik zoek op de verkeerde termen (zou ook kunnen)
Ik heb wel een uitspraak maar die kan ik nergens op internet vinden.
ik weet niet precies meer wat die was maar ik geloof Hof Amsterdam, 2 juni 2005.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want kben beetje vast gelopen!
Alvast bedankt!

Gr Ilse
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PcDealer

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem het huurrecht er bij, zie www.vrom.nl
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, ik heb het boek van huurrecht maar ik moet ook een uitspraak erbij zoeken. Maar kan deze dus niet echt vinden:S dus ik vroeg me af of iemand mij hierbij kan helpen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat Stefan echt voor de kantonrechter met het verzoek de huurovk te ontbinden?

Gebruikelijker lijkt mij te vorderen dat de rechter het tijdstip vaststelt waarop de huurovk eindigt (art. 7:272 lid 2 BW). In dat geval moet de verhuurder al schriftelijk hebben opgezegd onder vermelding van dezelfde grond als welke hij bij de kantonrechter aanvoert. Dus eenmaal voor de kantonrechter zou er niet zoveel keus meer zijn.

Ik vraag me af of huur van woonruimte in de zin van art. 7:232 BW zou kunnen worden ontbonden (dus anders dan via art. 7:272 lid 2 BW). Dat lijkt me raar, maar ik kan niet eenvoudig aangeven waarom dat is uitgesloten. Wat wel zou kunnen is aanvoeren dat het niet gaat om huur van woonruimte omdat de huurster al in NY woont, maar dat lijkt me niet erg kansrijk.

Ook via art. 7:272 lid 2 BW lijkt het enige bruikbare gegeven mij dat de huurster haar appartement slechts als pied à terre gebruikt. De verhuurder kan proberen aan te voeren dat de huurster zich daarmee niet gedraagt zoals het een goed huurder betaamt (art 7:274 lid 1 sub a BW). Maar is dat zo? Ik vind in de conclusie van de A-G bij HR 2 april 2004, LJN AO2783 in voetnoot 7:
A-G schreef:
De bedoelde handelwijze wordt inderdaad algemeen als een min of meer ernstige inbreuk van de huurder op zijn verplichtingen aangemerkt, zie bijvoorbeeld Huurrecht (losbl.), De Waal, art. 213, aant. 16, 16b en Van der Hoek, art. 221, aant. 21 e.v. Of dat ook geldt als de huurder het gehuurde slechts als "pied à terre" gebruikt en er niet permanent zelf woont is een vraag die, althans in de mij bekende rechtsbronnen, niet onder ogen wordt gezien. Ik denk dat op die vraag geen algemeen antwoord mogelijk is: het hangt ervan af hoe vaak en hoe lang de huurder niet aanwezig is, en welke gevolgen dat heeft voor de mate van toezicht die in de gegeven omstandigheden met het oog op het in gebruik geven aan anderen verlangd mag worden. Die vraag kan echter blijven rusten: ik begrijp de beslissing van de rechtbank zo, dat die niet aannemelijk heeft geoordeeld dat [eiser 2] het gehuurde als "pied à terre" gebruikte.

Dus of (en onder welke voorwaarden) het gebruik als pied à terre een geldige grond geeft om de huur op te zeggen is kennelijk nog niet beslist.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2007 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je denkt dus dat het hem niet gaat lukken. Wink

Ik zat te denken: waarom zou een verhuurder in hemelsnaam van een huurder af willen die weinig in het gehuurde verblijft? Hij krijgt zijn geld tóch wel.

Maar daar kom je wellicht op een punt dat hij zou kunnen aanvoeren. Wie weet heeft zij het appartement tegen een erg gunstige huurprijs. Als hij het appartement nu opnieuw kan verhuren kan hij er wellicht een stuk meer voor vragen. Zij als huurder heeft niet superveel belang bij het voortduren van de huurovereenkomst. Omdat zij toch niet veel in Nederland is kan ze bij wijze van spreken net zo goed in een hotel slapen. Hij heeft echter door die mogelijk hogere huurinkomsten veel belang bij de ontbinding.

Ik heb de wettelijke bepalingen over huur niet bij de hand (als ik ze pak verbreekt de netwerkverbinding), maar is dat misschien ook een ingang?
Ilse.deruiter

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden ik ga kijken of ik het in mijn opdracht kan verwerken (Y) Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds