|
Auteur |
Bericht |
nocurenopay
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 10:56 Onderwerp: Vorderen lening van BV lastig |
|
|
Hallo,
Ik heb een probleem waar ik niet helemaal uitkom.
Ik heb een aantal jaar geleden met een eenpersoons BV een contract afgesloten. Ik zou de BV een lening verschaffen met de optie om de lening om te zetten in een investering in het bedrijf (ik zou dan partner worden). Hiervoor had ik een jaar de tijd om te beslissen en in de tussentijd zou ik ook werkzaam zijn in het bedrijf en indien ik toch inet verder wilde met het bedrijf zou ik een vergoeding krijgen voor de gewerkte maanden.
De administratie was toen nog niet bij (achterstand een jaar of 3), maar ik had voor ik akkoord ging nog gevraagd of het bedrijf nog schulden had. Hierop kreeg ik het antwoord dat het bedrijf schuldenvrij was. Na akkoord bleek dat er een flinke betalingsachterstand op een crediteur was en dat de directeur al prive ergens een grote lening had lopen die hij geinvesteerd had in het bedrijf.
Daarnaast bleek dat de productiekosten hoger waren dat de daaruit voortvloeiende omzet (ik deed de administratie, vandaar dat ik er achter kwam). Na ongeveer een jaar besloten om er uit te stappen en een betalingsregeling getroffen met de BV.
Nu krijg ik steeds minder vaak een aflossing en omdat de BV stilligt zegt de directeur zelfs dat ik eigenlijk niks hoef te krijgen omdat er geen geld meer is in de BV en dat hij uit coulance af en toe een aflossing betaalt (van privegeld). Nu is dat normaal gesproken wel zo, maar van belastingrecht weet ik dat indien er slecht management gevoerd is, de directeir wel degelijk prive aansprakelijk gesteld kan worden. Daarnaast ben ik destijds min of meer voorgelogen, want toen ik vroeg of er nog schulden waren werd mij verteld dat deze er niet waren. En om het erger te maken, dit heb ik nooit besproken met de directeur uit respect (en ik ben via een vriend in contact gekomen met deze man, dus ook uit respect voor mijn vriend) voor hem.
Nu dreig ik dus mijn verstrekte lening kwijt te raken en vraag me af of ik deze man persoonlijk aansprakelijk kan stellen voor de lening en vergoeding voor gewerkte maanden. Er is al een klein deel betaald.
Onder welk recht valt dit?
Graag jullie mening.
A;vast bedankt. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 11:15 Onderwerp: |
|
|
De vraag is allereerst of de BV daadwerkelijk leeg is en ten tweede of er daadwerkelijk sprake is van wanbeheer.
Om uw rechten af te dwingen zult u hoe dan ook moeten dagvaarden (of dit laten doen door een advocaat wanneer de vordering meer bedraagt dan 5000 euro) en dan is het een kleine moeite tevens de directeur te dagvaarden en al dan niet subsidiair op basis van wanbeheer betaling door hem te vorderen. |
|
|
|
 |
nocurenopay
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 14:05 Onderwerp: |
|
|
Telt het feit niet mee dat ik ben voorgelogen? Als ik wist dat die man een flinke betalingsachterstand (facturen die gaan tot zeker 3 jaar terug) en daarnaast nog een flinke prive lening in de onderneming had geinvesteerd die ook nog een keer terug betaald moet worden, dan was ik waarschijnlijk niet eens ingestapt. Daarnaast speelden er nog andere dingen, maar dan ga ik teveel in op de details. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 14:20 Onderwerp: |
|
|
Onder het ondernemingsrecht.
De persoonlijke aansprakelijkheid van deze bestuurder (2:9 BW) ontstaat m.i. al door de enorme administratieve achterstand met alle gevolgen van dien. Vergelijk in dit verband 2:10 BW (de verplichte boekhouding met als doel op elk moment inzicht te hebben in de rechten en verplichtingen van de rechtspersoon) en 2:248 lid 2 (maar dat artikel gaat toch meer richting aansprakelijkheid bij faillissement) en 2:394 BW.
Overigens heb jij zelf niet veel onderzoek verricht. Je hebt vertrouwd op de enkele mededeling over eventuele schulden. Mede op grond van de constructie die jullie in gedachten hadden is dat wel heel weinig. Ik weet niet in hoeverre dat een rol zal spelen.
Nu ik geen idee heb over welk bedrag we concreet praten is het wat lastig je een advies te geven, maar wanneer het een aanzienlijk bedrag is adviseer ik je eens contact op te nemen met een advocaat. Wellicht dat wat dreigen vanaf een officieel briefpapier de terugbetaling wat bespoedigt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
nocurenopay
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 18:29 Onderwerp: |
|
|
Toegegeven, Ik ben destijds iets te goed van vertrouwen geweest. Door fouten weet ik nu dat echt eerlijke mensen niet meer bestaan en dat alles zwart op wit moet. En zelfs dan heb je nog geen garantie.
Maar betekent het dat die ondernemer ongestraft mij mijn centen af kan pikken (beetje grof gezegd) omdat ik goed van vertrouwen ben? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 18:38 Onderwerp: |
|
|
Nee natuurlijk niet. Ik doelde bij dat nalaten van verder onderzoek meer op de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurder en werkelijk geld van hem persoonlijk kunnen halen.
Je moet gewoon nakoming van de leningsovereenkomst vorderen. Maar ik heb ineens zo'n vrees dat dat geen overeenkomst op papier is. Klopt dat?
Want dan wordt het wel lastiger voor je. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 20:19 Onderwerp: |
|
|
nocurenopay schreef: | Telt het feit niet mee dat ik ben voorgelogen? |
Dat zeg ik: ik zou meteen de directeur ook dagvaarden. |
|
|
|
 |
nocurenopay
|
Geplaatst: zo 23 sep 2007 21:57 Onderwerp: |
|
|
De oorspronkelijke leenovereenkomst staat op papier en is door ons beiden ondertekend. Allleen de vergoeding voor de maanden die ik heb gewerkt en de rente over de lening niet (tenminste niet ondertekend). |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 24 sep 2007 1:16 Onderwerp: |
|
|
Nu ja, dan heb je gelukkig wel iets in de vingers. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 24 sep 2007 7:43 Onderwerp: |
|
|
nocurenopay schreef: | De oorspronkelijke leenovereenkomst staat op papier en is door ons beiden ondertekend.
|
Dat is een goed vertrekpunt
Quote: |
Allleen de vergoeding voor de maanden die ik heb gewerkt en de rente over de lening niet (tenminste niet ondertekend). |
Dat is geen groot probleem, nu deze vergoedingen ook direct uit de wet voortvloeien.
Zoals ik het tot nu toe hoor, zijn er voldoende termijn aanwezig om de BV en de directeur in rechte aan te spreken. |
|
|
|
 |
nocurenopay
|
Geplaatst: di 25 sep 2007 22:56 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | nocurenopay schreef: | De oorspronkelijke leenovereenkomst staat op papier en is door ons beiden ondertekend.
|
Dat is een goed vertrekpunt
Quote: |
Allleen de vergoeding voor de maanden die ik heb gewerkt en de rente over de lening niet (tenminste niet ondertekend). |
Dat is geen groot probleem, nu deze vergoedingen ook direct uit de wet voortvloeien.
Zoals ik het tot nu toe hoor, zijn er voldoende termijn aanwezig om de BV en de directeur in rechte aan te spreken. |
Bedankt voor de informatie. Denk dat het tijd wordt om een gesprek te voeren met een advocaat aangezien het om een aanzienlijk bedrag gaat. |
|
|
|
 |
|