Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 12:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

jullie visie op mijn opdracht HBO MER
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
odette

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 10:59    Onderwerp: jullie visie op mijn opdracht HBO MER Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste aankomend juristen,

Voor mijn opleiding MER moet ik een juridsche opdracht doen, welke hieronder staat vermeld.

Wie wil/kan mij op weg helpen, waar moet ik zoeken, waar moet ik aan denken. In welk artikel kan ik er wat over vinden.

Ik hoef geen pas klaar antwoord, dan leer ik er zelf niets van, hooguit wat tips.

DE OPDRACHT:

Adviseer LKT inzake onderstaande casus (I en II) met inachtneming van de volgende aandachtspunten:
LKT richt zich tot u met de vraag hoe zij moet handelen;
Tevens wil zij van u weten of het noodzakelijk is een van de volgende juridische deskundigen in te schakelen (incassokantoor, deurwaarder, advocaat, rechter, mediator, arbiter, bindend advies);
Geef aan in welk stadium u deze deskundigen inschakelt en waarom.

Stel vervolgens dat de gevolgde handelswijze bij casus I en II niet tot een bevredigend eindresultaat heeft geleid. LKT ziet de gang naar de rechter als enige uitweg. LKT wendt zich tot u met het verzoek een dagvaarding op te stellen. Besteed in uw dagvaarding ook aandacht aan het verweer dat volgens de eiser door de gedaagde gevoerd gaat worden.

Casus I Op 01-11-2004 heeft LKT voor drie bestelauto’s een leasecontact afgesloten met het koeriersbedrijf Ouick BV. De looptijd van de lease-overeenkomst is een jaar. De onderhoudskosten zijn voor rekening van LKT. Afgesproken is dat na afloop van de lease-overeenkomst de auto’s gekocht kunnen worden door Ouick BV voor de dagwaarde van dat moment of dat de auto’s moeten worden terug gegeven aan LKT. Wanneer LKT op 01-11-2005 contact opneemt met het koeriersbedrijf geeft zij te kennen geen gebruik te willen maken van de koopoptie maar de auto’s te willen retourneren aan LKT. Vervolgens hoort LKT niets meer van het koeriersbedrijf, noch worden de auto’s teruggebracht.

Casus II LKT heeft een lease-overeenkomst gesloten met aannemersbedrijf Het Blok BV. Jos, werkzaam als stukadoor bij Blok BV , leent het bestelbusje dat in het weekend toch bij zijn huis staat uit aan zijn buurman Hein die gaat verhuizen. Onderweg moet Hein plotseling uitwijken voor een auto die remt. Door deze manoeuvre ramt hij een bushalte en twee bomen. Hein komt er zonder kleerscheuren vanaf. De schade aan de auto bedraagt 4.500,= euro.

ALVAST HEEL ERG BEDANKT!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus I: betreft een financial lease. Een revindicatie-actie volstaat.

Casus II: wie is aansprakelijk en waarom?

En vanwge je verzoek zeg ik d'r niet meer over. Very Happy

Succes!
odette

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij casus 1 betreft het operationele lease. Dit schijnt af te lijden te zijn aan het feit dat de looptijd een jaar is.
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de lasten liggen toch bij de lessor (de eigenaar van de wagens)?
Marckus

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

odette schreef:
bij casus 1 betreft het operationele lease. Dit schijnt af te lijden te zijn aan het feit dat de looptijd een jaar is.

Looptijd een jaar? Voor zover ik weet laat operating lease zich kenmerken doordat het economische risico bij de lessor berust: waardevermindering van het lease-object bij beeindiging van de lease periode komt voor zijn rekening. Dit komt dan ook overeen met de post boven mij.

Hier is dan ook in casus spraken van, daar Quick BV de mogelijk geeft de auto's over te nemen voor de dagwaarde.

Een financial lease is zo geconstrueerd dat de lessee in grote lijnen dezelfde risico's loopt als een eigenaar: waardevermindering van het lease-object aan het einde van de looptijd van het contract komt voor zijn rekening. Dit lijkt dan ook erg op huurkoop.

Verwijzing: H.J. Snijders e.a., Goederenrecht, Deventer: Kluwer 2007
odette

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst allen dank dat jullie uberhaupt met miij opdracht mee willen denken.

Ik heb begrepen uit de colleges dat het om operational lease gaat. Maar de opdracht is
in welke fase schakel je welke deskundige in en wat vermeld je in een dagvaarding?

Nou denk ik bij dagvaarding gelijk aan de rechter, dus mijn idee was om (uiteraard na een telefoontje cq brief) via de rechter de auto terug te krijgen. (casus 1)

Bij casus 2 lijkt het mij ook afhankelijk wat er in de algemene voorwaarden staat mbt het laten besturen van een derde in de lease auto.Daarnaast lijkt het mij ook van belang wat er in de voorwaarden van de autoverzekering staat daarover.

Odette
Verstuur e-mail
cogito-ergo-sum

Leeftijd: 39

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buurman Hein moet de schade vergoeden aan Het Blok BV, zodat de auto gerepareerd kan worden... wat verder niet weet, wat niet deert Razz
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij casus 2 lijkt het mij ook afhankelijk wat er in de algemene voorwaarden staat mbt het laten besturen van een derde in de lease auto.Daarnaast lijkt het mij ook van belang wat er in de voorwaarden van de autoverzekering staat daarover.
Alsmede wat het arbeidscontract met Jos daar over vermeldt.
odette

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 8:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb begrepen dat het uitlenen van de lease auto niet is toegestaan (was een aanvulling van de docent) dat zou in het leasecontract staan.
mijn gedachte is dat de buurman aansprakelijk gesteld zou worden omdat hij de aanrijding heeft gehad, maar op grond van welke wet? (de lessen gaan momenteel over boek 3 en 6 BW wellicht dat ik het daar moet zoeken)
daarnaast zou de leasemaatschappij nog wat kunnen ondernemen tegen de man die de auto geleasd (en uitgeleend) heeft, zou hier sprake kunnen zijn van een onrechtmatige daad?

Bij de andere casus zou een revindivicatie kunnen volstaan, maar wat gaat daaraan vooraf, een ingebrekestelling? en zo'n revindivicatie loopt dat via de rechter? en gaat dan de deurwaarder de auto dan ophalen?
Van een casus moet ik ook een dagvaarding bijvoegen. Heeft iemand een voorbeeld?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Verstuur e-mail
odette

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2007 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

odette schreef:
daarnaast zou de leasemaatschappij nog wat kunnen ondernemen tegen de man die de auto geleasd (en uitgeleend) heeft, zou hier sprake kunnen zijn van een onrechtmatige daad?

Ik kom terug op mijn eigen tekst, volgens mij is het aan te merken als wanprestatie, klopt dit? Kan ik op grond hiervan schadevergoeding eisen?

Odette
Verstuur e-mail
lesley82

lesley82

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je dit antwoord in afdeling 6.1.9. en titel 3 BW kan vinden Smile Pas het toe op je casus zou ik zeggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds