Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 11:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is dit een koopovereenkomst?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jimbom

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 1:24    Onderwerp: Is dit een koopovereenkomst? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een postorderbedrijf bood mij deze week via zijn webwinkel een lcd-tv aan voor slechts 99 euro, terwijl de die tv normaal 1200 euro kost. Er was duidelijk iets mis, want het bedrijf bood ook sommige artikelen gratis aan. Maar dezelfde dag kreeg ik keurig een e-mail waarin het bedrijf de koop inclusief de lage prijs bevestigde.

Heb ik een koopovereenkomst afgesloten of zal de koopovereenkomst vernietigd worden of is deze koopovereenkomst wel rechtsgeldig?

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 7:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit lijkt op de zaak van Otto.nl, begin dit jaar.
Otto mocht toen van de rechtbank de koop ontbinden omdat de prijs fout op de website zou hebben gestaan. De rechter oordeelde o.a. dat aangenomen mocht worden dat de bevestigingse-mail automatisch door een systeem was verstuurd en dus niet de "wil" van Otto.nl uitdrukte.
Die zaak loopt nog wel omdat de advocaat van de klanten in hoger beroep is gegaan. Ik weet natuurlijk niet of bij jou hetzelfde aan de hand is.
Zie deze draad

Wat je ook niet kunt uitsluiten is dat het gaat om een soort "ECI-achtige" praktijken: je kunt de 1e keer heel goedkoop iets bestellen, en zit dan vast aan een maandelijkse (dure bestelling). Dat zou dan ergens in de kleine lettertjes van de koopovereenkomst en/of de Algemene Voorwaarden moeten staan.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 7:28    Onderwerp: Re: Is dit een koopovereenkomst? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jimbom schreef:
Een postorderbedrijf bood mij deze week via zijn webwinkel een lcd-tv aan voor slechts 99 euro, terwijl de die tv normaal 1200 euro kost. Er was duidelijk iets mis, want het bedrijf bood ook sommige artikelen gratis aan. Maar dezelfde dag kreeg ik keurig een e-mail waarin het bedrijf de koop inclusief de lage prijs bevestigde.

Heb ik een koopovereenkomst afgesloten of zal de koopovereenkomst vernietigd worden of is deze koopovereenkomst wel rechtsgeldig?

Alvast bedankt!

Zie het vet gemarkeerde. Het was evident dat de wilsovereenstemming ontbrak en derhalve is er geen overeenkomst tot stand gekomen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:28    Onderwerp: Re: Is dit een koopovereenkomst? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Zie het vet gemarkeerde. Het was evident dat de wilsovereenstemming ontbrak en derhalve is er geen overeenkomst tot stand gekomen.

Op het moment dat je de bestelling doet kun je je denk inderdaad nog niet beroepen op het bestaan van een gerechtvaardigd vertrouwen, maar na ontvangst van de bevestigingsmail valt daar in ieder geval over te twisten. Dat zal in het hoger beroep van de Otto-zaak dan ook wel worden gedaan.

(Deze casus verschilt inderdaad op 1 punt van de Otto-zaak: sommige artikelen zijn zelfs gratis. Maar daar zou je ook juist extra vertrouwen aan kunnen ontlenen.)

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Als ik het dus goed begrijp is er helaas geen koopovereenkomst tot stand gekomen?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat begrijp je goed.
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jimbom schreef:

Als ik het dus goed begrijp is er helaas geen koopovereenkomst tot stand gekomen?

Nee, en wel omdat je redelijkerwijs kon weten dat deze prijs niet juist kon zijn.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jimbom schreef:

Áls we afgaan op het oordeel van de rechter in de zaak Otto. Daar valt wel het e.e.a. op af te dingen en dat zal dus in hoger beroep nog aan de orde komen. (Zie andere draad.).
Als ik jou was zou ik hier dan ook vooral niet meteen bij neerleggen. Heb je behalve de bevestigingsmail nog meer van het bedrijf ontvangen? Is er een signaal dat de tv niet voor genoemde prijs geleverd zal worden?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds