Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerιe
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 14:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Foutief geprijsd
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 16:39    Onderwerp: Foutief geprijsd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen weekend zat ik wat te bladeren op de NVM site funda.nl. In de buurt waar ik geboren ben vond ik een vrijstaand huis met carport en zelfs een zwembad binnen voor slechts € 34.900,- Ik ben geen expert op het gebied van onroerend goed maar dit leek mij een echt buitenkansje.

Ik heb meteen een e-mail naar de makelaar gestuurd met de volgende tekst:
Ik zag uw object Klokhuislaan 9 te Drachten op de NVM website www.funda.nl. Ik wil het object per direct kopen voor de volle vraagprijs van € 34.900,- k.k.
Mijn geboortedatum is xx maand 19xx te X en mijn adresgegevens vindt u hieronder, u kunt het koopcontract alvast opstellen. Ik zal op korte termijn contact met u opnemen om het voorlopig koopcontract te tekenen en de datum van overdracht vast te stellen. U kunt ook contact met mij opnemen op dit e-mail adres.

Met vriendelijke groet,
[mijn adresgegevens]

Toen ik op bed lag begon ik ineens weer te twijfelen, ik ben toch nergens in getuind? Dus weer er uit en de beschrijving nog eens goed doorgelezen. Ik kon niks vreemds vinden: bijv. dat het op pachtgrond v.d. gemeente stond waar ik 10.000 per jaar voor moest betalen of dat het binnenkort gesloopt moest worden vanwege herindeling ofzo. Je weet het soms nooit.

Vandaag komt er een mailtje retour:

Geachte Tilda,

De prijs van deze woning is € 349.000,=, er is iets fout gegaan. Voor bezichtiging kunt u telefonisch contact met ons opnemen, ons telefoonnummer is 0512-xxxx.

Met vriendelijke groet,
Makelaardij Hoekstra
[naam makelaar]

De woning blijkt dus 10 keer zo duur te zijn. Voor die prijs koop ik het natuurlijk niet. Maar hoe zit zoiets juridisch? Ik heb wel eens gehoord dat, als iets in de winkel verkeerd geprijsd is, de winkelier verplicht is het voor die prijs af te staan.

Als je naar dit geval kijkt kun je stellen dat ik had kunnen vermoeden dat er iets met de prijs niet klopte. Aan de andere kant hadden er ook speciale voorwaarden aan de koop verbonden kunnen zijn waardoor de waarde van het huis zo laag was. Je ziet dat vaak bij de prachtigste appartementen die je voor 20.000 euro kunt kopen. Blijkt dat je dan verplicht bent dure contracten over te nemen die je bakken met geld kosten: eten thuisbezorgd, servicecontracten, zeer hoge bijdrage VVE, enz.

Misschien kan iemand er licht op werpen. Het huis staat overigens op dit moment (ma. 17 sept. 2007 17.30 uur) nog steeds te koop voor € 34.900 op deze link.

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval is het makkelijk. Voor zover hier sprake zou zijn geweest van een aanbod, wat het volgens mij niet is maar dit terzijde, is de wilvertrouwensleer van toepassing.

Volgens artikel 3:33 BW is voor een rechtshandeling, een aanbod is een rechtshandeling, een op rechtsgevolg gerichte wil die zich uit door een verklaring vereist. Met andere woorden, om een rechtshandeling te plegen is het nodig dat je een bepaalt rechtsgevolg wilt doen intreden en dat je die wens uit in een verklaring.

In artikel 3:35 BW komt naar voren wat er gebeurt als iemand een verklaring doet die blijkbaar niet met zijn wil overeenstemt. Dit artikel bepaalt dat als iemand iets doet of zegt waaruit jij onder de gegeven omstandigheden kon en mocht afleiden dat daarmee een verklaring van een bepaalde strekking is gedaan, dan kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met die verklaring overeenstemmende wil.

Echter, nergens in Nederland vind je een vrijstaand woonhuis, met carpoort en een binnenbad, voor slechts € 34.900,= en het is onwaarschijnlijk dat jij dat niet zelf ook had bedacht. Toen je dat dus las, moest je begrijpen dat dat nooit de bedoeling kon zijn en dat er kennelijk iets mis is gegaan. Het was anders geweest als er had gestaan dat het huis slechts € 249.000,= kk. moest kosten: daarover kun je nog wel van mening verschillen.

Dus, helaas: in dit geval gaat de vlieger niet op en kun je het huis niet voor € 34.900 kopen.

EDIT: hij staat er nu, om 19:58 ook nog altijd voor €34.900,= kk..... Cool
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien is bij een huis het genoemde bedrag geen aanbod maar slechts een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Dus zelfs als het een laag maar normaal bedrag zou zijn geweest, had je nog geen overeenkomst gehad.

Arnoud
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

komodo schreef:
Echter, nergens in Nederland vind je een vrijstaand woonhuis, met carpoort en een binnenbad, voor slechts € 34.900,= en het is onwaarschijnlijk dat jij dat niet zelf ook had bedacht. Toen je dat dus las, moest je begrijpen dat dat nooit de bedoeling kon zijn en dat er kennelijk iets mis is gegaan.

Dat je ergens in Nederland voor € 349.000 zo'n huis kunt vinden verbaast mij al.

Tilda

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat je ergens in Nederland voor € 349.000 zo'n huis kunt vinden verbaast mij al.
Ja, dat valt zelfs nog mee.

Natuurlijk was mijn e-mailtje bedoeld om de makelaar op ludieke wijze op de fout te wijzen. Ik had meteen al zo'n vermoeden dat er iets mis moest zijn met de prijs. Vreemd genoeg is de hele dag het foute bedrag blijven staan, ik zag dat het zojuist (even na 0:00 uur maandag op dinsdag) is aangepast.
Bovendien verkoopt de makelaar het namens de eigenaar. Dus zou de eigenaar door de fout van de makelaar benadeeld worden. Dan krijg je een vreemde en vervelende situatie.

Een makelaar vertelde mij eens dat je de vraagprijs altijd op 5 a 10% boven de maximale waarde moet stellen omdat er dan nog wat ruimte voor onderhandeling is. Als ze de vraagprijs betalen is het meteen verkocht, volgens hem. Maar misschien moeten de onderhandelingen dan eerst zijn begonnen zoals Arnoud schrijft.

Jammer, ik moet voorlopig met mijn ligbad genoegen nemen. Sad

Laatst aangepast door Tilda op di 18 sep 2007 0:56, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2007 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Maar misschien moeten de onderhandelingen dan eerst zijn begonnen zoals Arnoud schrijft.

Het is inderdaad zoals Arnoud schrijft. Zie het arrest Hofland/Hennis:
Hoge Raad schreef:
Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds