Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 11:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tnt en post ontvanger
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcelg

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2007 11:40    Onderwerp: tnt en post ontvanger Reageer met quote Naar onder Naar boven

een tijd geleden had ik een conflict met de TNT omdat een pakket met waarde tijdens transport van tnt flink beschadigd was.
hier kwam uit dat ik als ontvanger geen partij ben in het post gebeuren, maar alleen de verzender.

nu krijg ik een "zware" brief binnen die niet voldoende gefrankeerd is.
hierbij heeft de tnt een kaartje bij gedaan of ik de resterende frankeerkosten wil voldoen, of het pakket ongeopend terug sturen(geen afzender adres).

de brief was verkeerd bezorgd bij de buren en die hebben de brief perongeluk geopend.

omdat ik als ontvanger geen partij ben in een verzending, moet ik dan wel de kosten betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wanneer er door de verzender niet voldoende gefrankeerd wordt vind ik niet dat dit voor rekening van de ontvanger moet komen. of dit juridisch correct is heb ik me wel afgevraagd maar met het antwoord nooit wat gedaan Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hoeft ook niet, want je hebt blijkbaar de keuze:
Quote:
of ik de resterende frankeerkosten wil voldoen, of het pakket ongeopend terug sturen(geen afzender adres)

Al begrijp ik dat dan weer niet, want hoe kan TPG dan controleren welke keuze je gemaakt hebt? Bovendien moet men dan twee keer werken voor een bedragje dat niet betaald is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft de juridische correctheid, ik denk dat we eerst het antwoord moeten weten op de vraag in hoeverre TNT verplicht is om niet voldoende gefrankeerde post aan de geadresseerde af te leveren. Andere mogelijkheden zijn direct retour zenden (als een afzender is aangegeven) of de prullenbak.

tikSimone schreef:
Bovendien moet men dan twee keer werken voor een bedragje dat niet betaald is.

Als je daarmee als TNT je eigen broodwinning in stand houdt is dat alleen maar verstandig. Als voor iedereen duidelijk was dat ongefrankeerde post toch wel aankomt en verder geen problemen geeft, etc.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stritk genomen lijkt TNT Post daartoe niet verplicht:

Antwoord op een van de FAQ's op de site (vet gezette deel door mij gemarkeerd):

Quote:
Wat valt onder de opgedragen diensten?
Dit wordt ook wel de universele dienstverlening genoemd. TNT Post is door de overheid als 'concessiehouder' aangewezen voor deze dienstverlening. TNT Post is zodoende verplicht een aantal diensten te bieden:

- alle binnenlandse losse brieven en drukwerken t/m 2 kg, alle partijen brieven t/m 100 gram en losse pakketten t/m 10 kg tegen een landelijke uniforme vergoeding aan te nemen en te bezorgen;
- de aanvullende diensten aangetekend (inclusief handtekening retour, waarde-aangifte en verzekerd vervoer) te bieden en gerechtelijke brieven te vervoeren en uit te reiken;
- een postbussendienstverlening te bieden en andere postvervoerders daar toegang toe te geven;
- ten minste zes dagen in de week de brievenbussen te lichten en post te bezorgen;
- de toegankelijkheid van de dienstverlening voor consumenten te waarborgen via een fijnmazig net van postkantoren en servicepunten;
- te zorgen voor een brede beschikbaarheid van (rode) brievenbussen;
- op jaarbasis gemiddeld 95% van de brieven binnen 24 uur te bezorgen;
- onbestelbare postzendingen (indien mogelijk) aan de afzender terug te geven;
- gereguleerde tarieven gemiddeld niet meer te laten stijgen dan de grenzen van het tariefbeheersingssysteem toelaten.

De internationale opgedragen dienstverlening bevat alle losse zendingen en partijen post t/m 2 kg, pakketten t/m 20 kg en alle aanvullende diensten, voorzover die door de UPU zijn geregeld.

E.e.a. schijnt te worden bepaald door het Postbesluit, maar ik zie daarin niets over de verplichting te bezorgen als de brief onvoldoende gefrankeerd is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat de concessievoorwaarden gebaseerd zijn op artikel 5 Postwet. Misschien is de volledige tekst van de concessie ergens te vinden.

Artikel 7 Postwet is overigens wel interessant (voor andere draden). Lid 3 maakt duidelijk dat alleen de afzender bij een mislukte bezorging een vordering tot schadevergoeding kan instellen. Merkwaardig genoeg kan de afzender dit dan weer wel doen namens een derde die schade heeft geleden. Dus de concessiehouder kan door niet goed te bezorgen blijkbaar wel jegens een ander dan de afzender onrechtmatig handelen.

edit: de richtlijnen ex. art. 5 Postwet lijken te zijn neergelegd in het Besluit algemene richtlijnen post. Ik kan zo snel niets vinden over ongefrankeerde post...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds