|
Auteur |
Bericht |
spring
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 14:56 Onderwerp: wat betekent 'binnen x dagen na betekenis van dit vonnis'? |
|
|
Hoi!
Ik kom er even niet uit.
Als de rechter oordeelt dat iemand binnen 5 dagen gegevens moet verstrekken/goederen moet afgeven...
Wanneer loopt die termijn dan? Ik neem aan vanaf de dag van de uitspraak.
Maar: loopt de termijn ook door in het weekend?
De Algemene Termijnenwet lijkt me nvt omdat die alleen van toepassing is op wettelijke termijnen dus niet op een termijn die de rechter in het vonnis geeft, maar klopt dat wel?
Wie weet het?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 18:21 Onderwerp: |
|
|
Een termijn begint meestal te lopen op de dag volgende op dag van - in dit geval - de betekening. De Algemene termijnenwet lijkt mij ook niet van toepassing, dus dan gaat het om echte dagen. De rechter weet op welke dag hij uitspraak doet, dus kan zo nodig rekening houden met zater-, zon- en feestdagen.
Maar zeker weten doe ik dit niet  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 22:04 Onderwerp: |
|
|
Waarom is het de dag van de betekening en niet de dag van de uitspraak? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 22:15 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Waarom is het de dag van de betekening en niet de dag van de uitspraak? |
Zie in de eerste plaats de titel van het onderwerp. Zie in de tweede plaats art. 611a lid 3 en 4 Rv. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 8:56 Onderwerp: |
|
|
Maar weet iemand de gedachtegang hierachter? Ik kan me zo niet voorstellen dat je zelf niet op de hoogte bent van het feit dat de uitspraak is gedaan.... Nu komt het erop neer dat de desbetreffende persoon eigenlijk kan stilzitten tot de betekening voordat hij tot afgifte dient over te gaan. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 10:32 Onderwerp: |
|
|
De gedachte erachter lijkt me toch wel dat de veroordeelde persoon eerst op de hoogte moet worden gesteld. Bij de uitspraak hoeft hij niet aanwezig te zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 11:15 Onderwerp: |
|
|
Maar als hij dat wel is kan die termijn toch vanaf dat moment lopen?
Nu ja, ik zal me eerst eens wat verder verdieping in het BPR. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 12:56 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik begrijp ook wel dat hij niet aanwezig hoeft te zijn bij de uitspraak, maar zou er niet een soort van 'inspanningsverplichting' moeten gelden? Je weet dat de uitspraak is, je 'kiest' er zelf voor om niet aanwezig te zijn hierbij en vervolgens begint de termijn pas te lopen op het moment dat aan jou bekend gemaakt wordt wat de uitkomst is.
Ik vind dat het wel erg 'makkelijk' gemaakt wordt voor de gedaagde... _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
spring
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 13:14 Onderwerp: |
|
|
Van BPR weet ik heel weinig, dus misschien klets ik nu onzin, maar ik denk niet dat de Rechtbanken en Gerechtshoven het zouden waarderen als alle gedaagden zelf naar de Rechtbank zouden gaan bellen om op de dag van de uitspraak uit te vogelen wat het vonnis is. Misschien dat het daarom zo geregeld is.
En het zou ook vreemd zijn als de advocaat de inspanningsverplichting zou hebben om op die dag zjn client in te lichten, want als hij dat dan niet op tijd doet, bijv. omdat hij zijn client niet kan bereiken, kan zijn client hem straks aansprakelijk stellen en moet de advocaat gaan bewijzen dat de client niet te bereiken was. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 13:49 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat nu ook iemand de inspanningsverplichting heeft om voor de betekening van het vonnis te zorgen. Waarom die verplichting bij rechtbank/advocaat neerleggen als dat ook bij de gedaagde zou kunnen? _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
|