|
Auteur |
Bericht |
Peter's Telecom Techniek
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 21:39 Onderwerp: Wildplassen, wat is dat ? |
|
|
Vind je de wettext over wildplassen ook onduidelijk ?
Veel gemeenten hebben in de APV staan dat je niet mag wildplassen.
Maar ik vind die text tamelijk onduidelijk en voor meerdere uitleg vatbaar.
Waarschijnlijk komt dat door dat de wetgever vroeger te preuts was
om het beestje bij zijn naam te noemen.
Het is vooral niet mijn bedoeling om jullie "in de zeik te nemen"
want ik vind het toch een heel serieus onderwerp.
Anders zouden ze er geen wet over gemaakt hebben.
Wildplassen is volgens de APV:
Quote: | De natuurlijke behoefte doen op een andere dan daarvoor aangewezen plaats.. |
Ik ben nog wel eens onderweg en heb ook vaak van die "natuurlijke behoeften".
En dan is er meestal geen WC in de buurt.
Daarom ben ik opzoek naar een legale oplossing voor de dat "hoog water probleem".
Vandaar de volgende vragen:
- Mag ik het ook in een fles doen, mits het mijn fles is en ik die fles heb aangewezen als plaats daarvoor. ?
Bijvoorbeeld in dit model fles.
Een volgende punt van onduidelijkheid vind ik dat "eten en drinken" ook "natuurlijke behoeften" zijn.
Dat zou dan ook niet meer mogen op straat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 22:06 Onderwerp: Re: Wildplassen, wat is dat ? |
|
|
Peter's Telecom Techniek schreef: | Het is vooral niet mijn bedoeling om jullie "in de zeik te nemen" want ik vind het toch een heel serieus onderwerp. |
Je bent zeker niet de enige. Zie bijvoorbeeld deze nieuwbrief op pagina 17, al gaat dit eerder over het legen van houders.
Ik zou zeggen dat je ook onder de bepaling valt wanneer je op minder gebruikelijke, maar voor anderen zichtbare, wijze je behoefte doet. Er kunnen wel medische gronden zijn die tot straffeloosheid moeten leiden.
Quote: | Een volgende punt van onduidelijkheid vind ik dat "eten en drinken" ook "natuurlijke behoeften" zijn.
Dat zou dan ook niet meer mogen op straat. |
Ik ben het met je eens dat er een directere formulering mogelijk is dan "de natuurlijke behoefte doen", maar ik denk dat die laatste wel voldoende duidelijk is. (De meer directe formulering zou de situatie met de fles ook niet verduidelijken.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 23:12 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed zo dat er geen probleem is wanneer jij in die fles plast als anderen dat niet kunnen zien en jij dan gewoon die fles bij je houdt totdat je thuis bent en hem netjes in je eigen toilet (of in een ander toilet) leegt.
Er zitten twee kanten aan:
1. het voorkomen van in het openbaar tonen van je geslachtsdeel
2. het vervuilen van de leefomgeving.
Wanneer je je van beide gedragingen onthoudt zie ik niet hoe jij de bepaling zou schenden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 13:24 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: |
Er zitten twee kanten aan:
1. het voorkomen van in het openbaar tonen van je geslachtsdeel.
2. het vervuilen van de leefomgeving.
Wanneer je je van beide gedragingen onthoudt zie ik niet hoe jij de bepaling zou schenden. |
Daar ben ik het mee eens. Dat zijn immers de achterliggende doelen van de wet.
Overigens hebben veel gemeenten bij mijn weten alleen een wildplasverbod binnen de bebouwde kom. Dus mocht je onderweg zijn en je hebt hoge nood, zou ik in ieder geval buiten de bebouwde kom plassen. |
|
|
|
 |
Peter's Telecom Techniek
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 22:11 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Overigens hebben veel gemeenten bij mijn weten alleen een wildplasverbod binnen de bebouwde kom. Dus mocht je onderweg zijn en je hebt hoge nood, zou ik in ieder geval buiten de bebouwde kom plassen. |
Volgens de meeste APV's : Binnen de bebouwde kom EN op of aan de weg.
Je zult dus een flik eind het weiland in moeten lopen voor je legaal kunt pissen.
Maar mag ik die fles dan ook leegmaken in een afvalbak die langs de weg staat ?
Het is namelijk een kleine hoeveelheid die ter plaatse is ontstaan,
wat je niet van thuis hebt mee genomen en het is ook geen bedrijfsafval.
Of zou er ook in de APV staan dat je vloeibaar afval eest moet verpakken ?
Als je namelijk lang onderweg bent en veel water drinkt is die fles snel vol. |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 1:31 Onderwerp: |
|
|
Peter's Telecom Techniek schreef: |
Volgens de meeste APV's : Binnen de bebouwde kom EN op of aan de weg.
Je zult dus een flik eind het weiland in moeten lopen voor je legaal kunt pissen.
|
Niet in de APV's die ik regelmatig tegenkom hoor! Daar is het enkel binnen de bebouwde kom op of aan de weg verboden. Misschien typisch voor het zuiden van het land? Het is in ieder geval niet in iedere gemeente zo, dat is zeker waar.
Maar het leegschudden van een fles urine in een (openbare) afvalbak; is dat strikt genomen strafbaar? Daarvoor zou je weer in de APV van de desbetreffende gemeente moeten kijken. Een bepaling die van toepassing zou kunnen zijn, is bv. (kortweg) het verbod op het gieten van verontreinigende stoffen en/of afvalstoffen buiten de daarvoor bestemde plaatsen. En is de afvalbak bestemd voor het vullen van urine? Bestemd niet direct, maar is het dan meteen ook strafbaar? Het is toch 'afval' en het is toch een afvalbak? Maar het is ook urine, en het blijft niet netjes in de afvalbak (want niet in de fles), dus het loopt er ergens weer uit en het geeft stank, dus overlast. Geeft wellicht problemen bij het legen van de bak. Dus het kan niet zo zijn dat een afvalbak daarvoor bestemd is. Maar moet je je dat als urinegieter dan allemaal realiseren? Interessante discussie dus...
En wellicht zijn ook andere bepalingen uit een APV van toepassing. Urine gieten in een afvalbak is nou eenmaal "vies" en als iets "vies" is, komen er meestal wel een of meerdere APV-bepalingen in beeld. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 8:37 Onderwerp: |
|
|
In een weiland zou ik je ook niet adviseren. Een weiland is namelijk meestal van een boer en dan beschadig je dus andermans eigendom.
En zo'n boer die je met een hooivork achterna zit is ook niet echt iets om vrolijk van te worden  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Peter's Telecom Techniek
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 17:54 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Urine gieten in een afvalbak is nou eenmaal "vies" en als iets "vies" is, komen er meestal wel een of meerdere APV-bepalingen in beeld. |
Ja dat kan vies zijn, of niet netjes , maar dat is een heel rekbaar begrip.
Er zijn wel meer dingen die men "niet netjes" vind maar om nu enige duidelijk heid te hebben hou ik me graag aan de wet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 19:17 Onderwerp: |
|
|
 _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Frawa
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 22:33 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je hier de kerk in het midden moet laten.
Als je zoveel moet plassen dan je een fles vol plast en je laat die ergens op gepaste wijze tussen de struiken leeg lopen, wie is de diender die je daarvoor opkrast?
Zelfde voor het plassen zelf, doe je dit tegen de voordeur van de kerk, winkelpui enof een woning, omdat je zonodig zoveel moest drinken en te beroerd was om het nog in de kroeg te doen, dan is de kans zeer groot dat dezelfde diender je wel opkrast.
Frans |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Frans, daar heb je gelijk in. Dat we wellicht niet de meest schone discussie voeren, in de letterlijke zin van het woord, staat als een paal boven water. (wellicht ook een ongelukkige woordkeuze...) Maar het is wel interessant om vast te stellen welk strafbaar feit je begaat als je bv. een volgeplaste fles leeggiet in een afvalbak, niet?
Dat is zeker vies, en het hoort misschien niet, maar is het juridisch ook fout? Persoonlijk vraag ik me overigens ook af hoe het kan dat bij iemand de noodzaak bestaat onderweg in een fles te plassen, en daarnaast waarom iemand deze volgeplaste fles überhaupt nog wenst te hergebruiken op dezelfde wijze als deze reeds gebruikt is (en daarom niet in het geheel weggooit maar slechts leeggiet in een afvalbak). Maar dat staat hier niet centraal...
Peter's Telecom Techniek schreef: |
Ja dat kan vies zijn, of niet netjes , maar dat is een heel rekbaar begrip.
Er zijn wel meer dingen die men "niet netjes" vind maar om nu enige duidelijk heid te hebben hou ik me graag aan de wet. |
Wat ik ermee wil zeggen is dat dit soort afwijkend gedrag al gauw onder een APV bepaling valt, omdat deze bepalingen veelal ten doel hebben afwijkend gedrag tegen te gaan en meestal een ruime strekking hebben. Een verbalisant die jou op de bon wilt slingeren omdat je je urinefles leeggooit in een afvalbak, zal daarvoor dan hoogstwaarschijnlijk ook wel een bepaling vinden. Maar uiteindelijk is het niet de verbalisant die oordeelt over de toelaatbaarheid van het gedrag en over de vraag of die bepaling van toepassing is, maar de rechter.
Dus mocht je betrekkelijke zekerheid willen hebben over het feit of het is toegestaan een fles urine leeg te gooien in een afvalbak: doe dit dan maar gewoon, en als je geverbaliseerd wordt laat je de zaak voorkomen en zal de rechter er zijn oordeel over kunnen geven! En houdt ons vooral op de hoogte...
En wellicht is het een idee bij de betreffende gemeenten te informeren of en hoe zij over het algemeen tegen dergelijk gedrag optreden? Of vraag het eens aan een agent? |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 22:14 Onderwerp: |
|
|
En dan hebben wij van de afdeling zeikerdjes nog een item dat wellicht ook nog kan worden meegenomen in de test: maakt het verschil of jij de fles met inhoud afgesloten deponeert in die bak of dat je hem leeggiet? Oftewel: mag een gevulde fles urine wel tot "gewoon afval" worden gerekend? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 sep 2007 22:30 Onderwerp: |
|
|
Een fles hoort in de glasbak. En m.i. leeg je ook geen emmer water in een afvalbak. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 12 sep 2007 11:21 Onderwerp: |
|
|
Zo'n urinaal is van plastic, niet van glas. Dus die mag je niet in de glasbak gooien. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|