|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 23:35 Onderwerp: Bewijsuitsluiting mogelijk? |
|
|
Ik sta op een beslispunt v.w.b. advies in een juridische kwestie en ik zou daarom graag van iemand horen of bewijsuitsluiting in een civiele procedure mogelijk is.
Bedrijf X doet aan telefonische verkoop. Bedrijf stelt dat er een ovk tot stand is gekomen. Omdat dit betwist wordt heb ik de bandopnames van het gesprek met mijn cliënt gevraagd, zodat ik zelf kan beoordelen of in casu sprake is van een geldige ovk. Daarop kwam slechts het antwoord (aan cliënt, niet aan mij) dat men de opnames nog eens beluisterd had en dat het allemaal geldig was. Ook de door mij gevrgaade kopie van de bevestigingsbrief die naar cliënt zou zijn gezonden heb ik niet ontvangen.
Daarop heb ik meegedeeld dat dat niet mijn vraag was en bedrijf X nogmaals verzocht de geluidsopnamen te sturen. "Natuurlijk" is dat niet gebeurd.
Ik kan me zo voorstellen dat dit bedrijf mijn cliënt wegens het niet betalen zal gaan dagvaarden. En daarbij ineens wél met die opnamen op de proppen zal komen.
Mijn gevoel zegt dat dat erg onredelijk zou zijn, juist omdat er twee maal expliciet om gevraagd is. Maar ja, het gaat in het recht niet om gevoel, maar om feiten.
Kun je in zo'n geval dan eisen dat zulke opnamen van het bewijs worden uitgesloten? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 11:07 Onderwerp: |
|
|
Is je klant in prive benaderd, of zakelijk? In het eerste geval zou je de bandopname aan kunnen vechten als inbreuk op de privacy, op grond waarvan deze als bewijs kan worden uitgesloten. In zakelijk verkeer blijkt uit de jurisprudentie dat een opname van telefoongesprekken geen inbreuk op de privacy is.
Je moet je zelf overigens de vraag stellen of je niet vraagt om een te grote sanctie. Als er immers een overeenkomst tot stand is gekomen, is het niet onredelijk dat de wederpartij eist dat deze wordt nagekomen.
De onredelijkheid zit er in dat de wederpartij hiervan geen bewijs verstrekt, waardoor een gerechtelijke procedure mogelijk onafwendbaar wordt. De proceskosten die hiermee gemoeid zijn, zijn dan het probleem. De rechter kan besluiten deze kosten voor rekening van de wederpartij te laten. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 15:24 Onderwerp: |
|
|
De klant is een consument. Ik denk dat in dit geval de opname zelf niet zo'n probleem vormt, omdat dit vrij gebruikelijk is in de sector en bij deze manier van verkoop. Maar het zou wel goed zijn ook dat eens even na te gaan.
Quote: | Als er immers een overeenkomst tot stand is gekomen, is het niet onredelijk dat de wederpartij eist dat deze wordt nagekomen. | Dat klopt, maar ik heb in mijn verzoek juist aangegeven dat ik de band nodig heb om zelf te kunnen beoordelen of er een ovk tot stand is gekomen en cliënten te adviseren.
Quote: | De onredelijkheid zit er in dat de wederpartij hiervan geen bewijs verstrekt, waardoor een gerechtelijke procedure mogelijk onafwendbaar wordt. De proceskosten die hiermee gemoeid zijn, zijn dan het probleem. De rechter kan besluiten deze kosten voor rekening van de wederpartij te laten. | Dat lijkt me hier niet meer dan vanzelfsprekend.
Maar ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat je het zover zou moeten laten komen en los daarvan: als het dan ineens wél kan, dan is dat toch een beetje flauw, dus vandaar die vraag. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 16:20 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dat lijkt me hier niet meer dan vanzelfsprekend. |
Maar een tegenargument is dat de cliënt er zelf bij was, en dus zelf zou moeten weten of hij ergens mee akkoord is gegaan.
Verder vind ik het een interessante vraag in hoeverre een vordering "hard" moet worden gemaakt voordat je wettelijke rente en incassokosten in rekening kunt brengen, en met het oog op de proceskosten. Ik zou niet zo snel weten waar in de wet een verplichting kan worden gevonden om een schuldeiser te dwingen open kaart te spelen, maar er lijkt mij geen maatschappelijk belang mee gediend als je iemand onder dreiging van een proces tot betaling kunt dwingen zonder aan te hoeven tonen dat de vordering daadwerkelijk bestaat.
Gevoelsmatig zou ik denken: als ik (nog buitengerechtelijk) stellig ontken dat de vordering bestaat en om bewijs vraag, en de eiser komt niet over de brug, dan zou die eiser in een rechtszaak niet alsnog bewijs mogen inbrengen dat hij al eerder had kunnen overleggen en waarnaar ik had gevraagd. Maar bestaat er zo'n regel van rechtsverwerking in het procesrecht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 22:29 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is het dus precies. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 3:23 Onderwerp: |
|
|
Aangezien het de tegenpartij is die nakoming vordert en dus ook moet bewijzen zullen zij bij een eventuele dagvaarding het bewijs moeten overleggen. Ik zou dus, zeker nadat ik al twee keer om bewijs heb gevraagd, die dagvaarding afwachten en eens zien of het bewijs daar bij zit. Zit dat bewijs er niet bij dan zou ik niet de forfaitaire kosten van rechtsbijstand vorderen maar de volledige kosten. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 15 sep 2007 13:23 Onderwerp: |
|
|
Tegen die tijd zullen zij het ineens wel op tafel gooien. Dat is de ellende juist.
Maar goed, dan is het tegen die tijd in elk geval niet onze schuld dat het tot een procedure moest komen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|