Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 6:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

mijn vriendin dreigt op straat te worden gezet...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elmer

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 19:04    Onderwerp: mijn vriendin dreigt op straat te worden gezet... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi, mijn vriendin zit met het volgende probleem,

Sinds 3 maanden deelt ze in Amsterdam een woning met een jongen. Deze jongen is sinds juni 2006 de huisbewaarder van de woning omdat de hoofdhuurster voor onbepaalde tijd in australie is gaan wonen. Ze hebben samen (mn vriendin en die jongen dus, ik noem hem maar arthur) een overeenkomst gesloten dat ze in dat huis kan wonen tot september 2008. Dit hebben ze mondeling afgesproken, verder is er nog wel wat mail contact erover geweest en ze staat ingeschreven op het adres maar er zijn geen contracten ed getekend.
Nu is dat meisje die in australie zat al na een aantal maanden gescheiden, is weer terug in Nederland en wil dus weer terug in haar eigen huis. Dat heeft ze doorgegeven aan arthur, maar arthur durfde dit dan weer niet door te geven aan mijn vriendin.. Nu komt dus net dat meisje langs en die komt doodleuk vertellen dat het huisbewaarders contract per 15 oktober verloopt en dat ze dan in dit huis komt wonen, ipv mijn vriendin, arthur mag er wel in blijven. Kan dat zomaar?

Het komt er dus uiteindelijk op neer dat mn vriendin een overeenkomst sluit met iemand waarvan ze denkt dat ie de huurder is, en dan van de een op andere dag hoort dat ze er in een maand uitgezet wordt, terwijl de afspraak was september 2008. Anders was ze natuurlijk nooit verhuisd voor zo'n korte tijd.

Iemand enig idee of dit is aan te vechten?? Alvast heel veel dank
grt elmer
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er was dus sprake van (dubbele) onderverhuur? Je vriendin huurde onder van arthur, die op zijn beurt van de hoofdhuurster huurde.

Ik wilde een lang verhaal houden over de vraag met wie je vriendin precies een huurovk had afgesloten, met arthur of met de hoofdhuurster, maar waarschijnlijk gaat het hier om kamerverhuur (art. 7:232 lid 3 BW). Dan heb je de eerste 9 maanden geen wettelijke huurbescherming. Omdat verder alles mondeling is, lijkt het mij niet eenvoudig om iets te ondernmen.

Maar laten we aannemen dat er geen sprake is van kamerverhuur. Tenzij je vriendin kan aantonen dat de hoofdhuurster van de onderverhuur wist, kan de hoofdhuurster haar m.i. het huis uit laten zetten. Wel kan je vriendin van arthur schadevergoeding vorderen (voor zover ze het bestaan van een huurovk met hem kan aantonen).

Als de hoofdhuurster weet had van de onderverhuur, kan ze je vriendin er vermoedelijk ook nog uitzetten, tenzij zij moet worden gezien als verhuurster (aan je vriendin). Dat is bijvoorbeeld het geval als arthur (bevoegd) namens haar handelde, en ik denk ook als je de constructie via arthur moet zien als een schijnconstructie om te voorkomen dat je vriendin niet kan worden uitgezet. Maar goed, ik weet zelf niet goed genoeg hoe dit soort dubbele onderhuurovereenkomsten normaal gesproken worden beoordeeld.

Ik vermoed dat er niet veel meer opzet dan te proberen de kosten voor het vinden van en het verhuizen naar een nieuwe woning op arthur en/of de hoofdhuurster te verhalen. Wellicht helpt het om te laten weten dat je overweegt de werkelijke huisbaas te informeren (tenzij het de hoofdhuurster was toegestaan om te onderverhuren).

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op die laatste vraag: ik denk van niet. Deze Arthur wordt niet voor niets huisbewaarder genoemd. Wat googelen levert dan dit op. Zowel de oorspronkelijke huurster als Arthur hebben voordeel bij deze constructie.

V.w.b. de situatie die er nu ligt: het zal lastig zijn een andere kamer te vinden. Ik ga er maar even van uit dat de vriendin van Elmer huurt (en niet gratis bij deze Arthur in woont).

Ook ik vrees dat de enige oplossing om Arthur en de dame over de brug te laten komen is wat Bona Fides al schreef:

Quote:
Wellicht helpt het om te laten weten dat je overweegt de werkelijke huisbaas te informeren

Maar goed, dat is ook richting oplossing van het probleem Wink Nu nog een betaalbare kamer zien te vinden.....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds