|
Auteur |
Bericht |
Stephan_Timmer
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 30 aug 2007 23:06 Onderwerp: |
|
|
Wanneer is er dan sprake van eigen schuld? |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: vr 31 aug 2007 16:58 Onderwerp: |
|
|
Weet iemand dat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 31 aug 2007 17:48 Onderwerp: |
|
|
Wanneer de schade voor een deel aan jou gedrag is te wijten. Dat deel komt dan voor jouw rekening.
In dit geval waren jullie aan het dollen. Ik was er niet bij dus kan verder niet oordelen, maar het is voorstelbaar dat jullie allebei onvoorzichtig waren waardoor het horloge beschadigd is geraakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: vr 31 aug 2007 17:59 Onderwerp: |
|
|
Hoe het exact ging weet ik ook niet meer, we hadden allemaal wat alcohol op
Maar ongeveer zo: we liepen naar de bus en duwden een beetje, en ik sloeg hem toen op zijn bovenarm (niet om te vechten maar gewoon vriendschappelijk, je kent het wel) Hij sloeg toen terug en sloeg net op het bandje waar het vastzit aan de kast en het raakte toen los en viel op de grond, kapot.
Er is dus nooit de intentie geweest iemand anders pijn te doen of om het horloge kapot te maken, maar als resultaat is het toch kapot gegaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 31 aug 2007 18:13 Onderwerp: |
|
|
Als je het zo beschrijft betwijfel ik dat je de vriend wel aansprakelijk kunt stellen. Jij sloeg eerst, hij sloeg terug. Ik denk dat de schade hem niet toe te rekenen valt, en dus voor jouw rekening blijft.
Zoiets als samen fietsen en met de sturen per ongeluk in elkaar haken zonder dat de één daar meer schuld aan heeft dan de ander. Dan betaalt ieder zijn eigen schade, ook al heeft de één een gloednieuwe fiets en de ander een goedkoop tweedehandsje. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 11:22 Onderwerp: |
|
|
Dat is zo, maar hij koos er zelf duidelijk voor om terug te slaan met alle consequenties van dien.
Met dat samen fietsen verhaal is er totaal geen intentie om iemand anders te schaden, en in mijn geval wel. Want hij sloeg mij wel, en daaruit volgde wel dat mijn horloge stuk ging. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 11:26 Onderwerp: |
|
|
Het was een reactie op jouw vriendschappelijke klapje, dat "slaan" van hem. Zoals je zelf ook al schrijft:
Quote: | Er is dus nooit de intentie geweest iemand anders pijn te doen of om het horloge kapot te maken, maar als resultaat is het toch kapot gegaan. |
Maar ja, dat hoeft aansprakelijkheid van zijn kant natuurlijk niet uit te sluiten. Een kind trapt ook wel eens per ongeluk een bal door een ruit, snap je?
Probeer het gewoon, dan zie je wel. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 11:54 Onderwerp: |
|
|
Als je een vriendschappelijke tik geeft, kun je verwachten dat je een vriendschappelijke tik terug krijgt. Het gevolg van jouw tik was dat je horloge kapot ging.
Als hij als eerste een tik had uitgedeeld zou het in mijn ogen anders zijn. Dan was hij begonnen met het onvoorzichtige gedrag, en moet hij de gevolgen dragen. In die zin gaat de vergelijking met de in elkaar hakende fietsen niet helemaal op; hier is nog iemand aan te wijzen die begon met slaan. Natuurlijk koos hij er wel voor om mee te doen, dus als zijn tik geen schade aan jou had aangeraakt, maar de daaropvolgende tik van jou wel aan hem, dan blijft die schade voor zijn rekening lijkt me.
Zodra iemand een tik uitdeelt die verder gaat dan vriendschappelijk, dan is die persoon natuurlijk weer volledig aansprakelijk voor de schade door die tik. Net als bij een potje voetbal, als iemand besluit daaraan mee te doen draagt hij zelf de gevolgen van eventueel lichamelijk letsel, tenzij het letsel veroorzaakt wordt door een grove overtreding van een ander.
tikSimone schreef: | Probeer het gewoon, dan zie je wel. |
Aangetekende brief naar de vriend . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 12:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je een vriendschappelijke tik geeft, kun je verwachten dat je een vriendschappelijke tik terug krijgt. Het gevolg van jouw tik was dat je horloge kapot ging.
Als hij als eerste een tik had uitgedeeld zou het in mijn ogen anders zijn. Dan was hij begonnen met het onvoorzichtige gedrag, en moet hij de gevolgen dragen. In die zin gaat de vergelijking met de in elkaar hakende fietsen niet helemaal op; hier is nog iemand aan te wijzen die begon met slaan. Natuurlijk koos hij er wel voor om mee te doen, dus als zijn tik geen schade aan jou had aangeraakt, maar de daaropvolgende tik van jou wel aan hem, dan blijft die schade voor zijn rekening lijkt me.
Zodra iemand een tik uitdeelt die verder gaat dan vriendschappelijk, dan is die persoon natuurlijk weer volledig aansprakelijk voor de schade door die tik. Net als bij een potje voetbal, als iemand besluit daaraan mee te doen draagt hij zelf de gevolgen van eventueel lichamelijk letsel, tenzij het letsel veroorzaakt wordt door een grove overtreding van een ander.
tikSimone schreef: | Probeer het gewoon, dan zie je wel. |
Aangetekende brief naar de vriend . |
Dus nu moet ik de gevolgen dragen van zijn onvoorzichtige gedrag?
En dat is inderdaad het probleem, ik ga uiteraard geen aangetekende brief versturen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 12:34 Onderwerp: |
|
|
Stephan_Timmer schreef: | Dus nu moet ik de gevolgen dragen van zijn onvoorzichtige gedrag? |
Als je goed leest zeg ik dat jij de gevolgen moet dragen van jouw onvoorzichtige gedrag. Het is in eerste instantie jouw onvoorzichtige gedrag. Vervolgens gaat hij er vrijwillig in mee. Zolang jullie de regels van dit "spel" niet grof overtreden, is deelname mijns inziens geheel op eigen risico.
Quote: | En dat is inderdaad het probleem, ik ga uiteraard geen aangetekende brief versturen. |
Als de vriend zich (deels) aansprakelijk acht, behoort hij de schade (deels) te vergoeden en kan hij proberen dit op zijn aansprakelijkheidsverzekering te verhalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 15:06 Onderwerp: |
|
|
Geen aangetekende brief schrijven natuurlijk. Maar praat er gewoon even samen over. Een echte en fatsoenlijke vriend biedt in zo'n geval overigens meestal zelf aan de schade te vergoeden of te delen.
Maarre.... wat voor horloge heb jij eigenlijk? Een Rolex ofzo?? Wat zijn de kosten verbonden aan reparatie? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 19:22 Onderwerp: |
|
|
Nee geen Rolex, hij kostte mijn ongeveer 350 euro en is nu nieuw wel iets duurder. Maar als student vind ik het toch wel veel geld. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 19:50 Onderwerp: |
|
|
Wat zegt de vriend? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Stephan_Timmer
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 20:57 Onderwerp: |
|
|
Tja hij vond het een beetje mijn schuld maar ik moest het maar met zijn verzekering regelen, hij wilde er geen tijd meer in stoppen.
Maar als de reparatie niet al te duur is (heb het al opgestuurd voor reparatie, kost ongeveer 50€ als het nog gered kan worden) dan stel ik wel voor om het te delen. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 01 sep 2007 21:17 Onderwerp: |
|
|
Kun je het met zijn verzekering regelen?
De reparatiekosten delen lijkt me heel redelijk. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|