Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nalaten mededelen beroepsmogelijkheid
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 16:07    Onderwerp: Nalaten mededelen beroepsmogelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

De officier van justitie neemt een beslissing in een beroepsprocedure in het kader van de WAHV. (snelheidsovertreding) In de beslissing wordt geen melding gemaakt van de beroepsmogelijkheid bij de kantonrechter, de beroepstermijn etc. Dat levert een schending op van art. 3:45 of 6:23 AWB.
Wat is daar eigenlijk precies het gevolg van?

Ik kon er zo gauw in o.m. Konijnenbelt niets over vinden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 16:51    Onderwerp: Re: Nalaten mededelen beroepsmogelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
De officier van justitie neemt een beslissing in een beroepsprocedure in het kader van de WAHV. (snelheidsovertreding) In de beslissing wordt geen melding gemaakt van de beroepsmogelijkheid bij de kantonrechter, de beroepstermijn etc. Dat levert een schending op van art. 3:45 of 6:23 AWB.
Wat is daar eigenlijk precies het gevolg van?

Het gevolg is dat er mogelijk sprake is van een verschoonbare termijnoverschrijding en een beroep buiten de beroepstermijn mogelijk toch ontvankelijk zal zijn.
Bekijk de homepage
Lucas

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, das duidelijk...het levert dus geen nietig besluit op?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het een nietig besluit zou opleveren, zou de OvJ het besluit opnieuw moeten nemen. Daar zou niemand bij gebaat zijn als het verzuim verder geen gevolgen heeft gehad. Dus het lijkt me dat StevenK gelijk heeft.

Wel slordig. Maakt de OvJ geen gebruik van standaardformulieren?

BerichtGeplaatst: za 01 sep 2007 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal gesproken wel ja, ik vond het ook wel erg vreemd.

Maar de hele beslissing is slordig, want ik had slechts pro forma beroep ingesteld en kreeg 2 weken later al de beslissing van de OvJ waarin ook nog eens allemaal onjuistheden stonden (bv. "U stelt dat de betreffende gedraging niet is verricht" terwijl ik nog helemaal niets heb gesteld! Misschien erken ik de gedraging wel?). Het is dus niet bepaald een voorbeeld van 'zorgvuldig besluiten'.

Maar de werkdruk is enorm hoog sinds alle Wet Mulder-zaken naar Utrecht doorgestuurd worden, dus waarschijnlijk heeft een of andere invalkracht zich met mijn zaak bezig gehouden.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 sep 2007 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je pro forma beroep is ongegrond verklaard voordat je de gronden van je beroep hebt ingediend?

BerichtGeplaatst: za 01 sep 2007 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat is inderdaad het geval...
bona fides

BerichtGeplaatst: za 01 sep 2007 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Ja dat is inderdaad het geval...

Dan is vernietiging wel te verwachten Smile. Maar niet van de boetebeschikking, maar van het besluit in administratief beroep. Dat moet opnieuw worden genomen.

Misschien is het mogelijk om de OvJ er direct op te wijzen dat er iets fout is gegaan zonder naar de rechter te stappen? Het lijkt me dat hij de fout mag herstellen. Scheelt gedoe. Of je stelt beroep in met het oog op de proceskostenvergoeding (aangenomen dat jij de belanghebbende vertegenwoordigt).

BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2007 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, had al gebeld met het OM en zij betreurden de gang van zaken, erkenden dat er een fout was gemaakt en adviseerden mij om dan maar in beroep te gaan bij de kantonrechter.

Het besluit opnieuw nemen...wordt dan daadwerkelijk terugverwezen naar de OvJ of vernietigt de kantonrechter de beslissing van de OvJ maar laat hij de beschikking in stand? Neemt de afhandeling in het kader van de WAHV niet een bijzondere positie in binnen het bestuursrecht?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucas schreef:
Het besluit opnieuw nemen...wordt dan daadwerkelijk terugverwezen naar de OvJ of vernietigt de kantonrechter de beslissing van de OvJ maar laat hij de beschikking in stand? Neemt de afhandeling in het kader van de WAHV niet een bijzondere positie in binnen het bestuursrecht?

Ik zie dat je gelijk hebt, art. 13 lid 1 WAHV bepaalt dat de kantonrechter bij geheel of gedeeltelijke gegrondverklaring het bestreden besluit wijzigt.

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als op basis van 13 lid 1 WAHV de kantonrechter de beslissing slechts deels vernietigt en deels wijzigt (voor wat betreft de gebrekkige afhandeling) bestaat de kans dat de beslissing van de OvJ deels in stand blijft? (en dan voor het deel dat de gedraging is verricht en terecht er een boete is opgelegd)

Ik neem namelijk aan dat de oplegging van de boete (de inleidende beschikking) niet automatisch wordt meegesleurd in de val van de beslissing van de OvJ op het ingestelde beroep? (wat in dat geval anders wel mooi zou zijn)

Overigens wat betreft de belanghebbende: dat ben ik helemaal zelf... Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 1:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat de boete nog gewoon in stand kan blijven.

BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed, ik zal tzt wel ff een update geven...
Lucas

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 0:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zag dat mijn update hier achterwege is gebleven. Bij dezen dan. Ik kreeg na indiening van het beroep bij de kantonrechter een brief van de OvJ waarin deze mij vraagt het beroep in te trekken, in ruil waarvoor de OvJ de beschikking zou vernietigen (hetgeen is gebeurd). Ik heb destijds met de proceskostenvergoeding niets gedaan (verleende ook geen beroepsmatige rechtsbijstand) Die zaak is dus afgehandeld.

Nu heb ik onlangs weer pro-forma beroep aangetekend tegen een snelheidsbekeuring, en zowaar is er wéér beslist zonder mij in de gelegenheid te stellen mijn gronden van beroep aan te vullen. Het wordt dus weer een beroepszaak bij de kantonrechter. Heb ik, wanneer ik beroepsmatig rechtsbijstand verleen in die procedure, zekerheid over een uit te keren proceskostenvergoeding op grond van het Besluit Proceskosten Bestuursrecht?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds