Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Akte van levering appartementsrecht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
basb

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 17:57    Onderwerp: Akte van levering appartementsrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezer,

Ik heb een vraag over de koopakte die ik vandaag heb getekend.
Ik zal eerst de situatie schetsen:
Ik heb een appartement gekocht boven een winkel. Daarbij zit een dakterras (dus op het dak van de winkel) waar ik overheen loop om van het trappenhuis en ingang appartement te lopen. Tevens kan ik op dit grote terras zitten. (20m2)

In de leveringsakte staat het volgende vermeld onder de passgae "omschrijving van het registergoed":
"het appartementsrecht, rechtgevend op het uitsluitend gebrik van de woning en op de eerste verdieping met dakterras en bijbehorend erf etc...

In de leveringsakte staat het volgende vermeld onder de "bijzondere lasten en beperkingen":
Vestiging erfdienstbaarheid: ...overpad te vestigen, inhoudende de verplichting van de eigenaar van het dienend erf om te dulden dat de eigenaar van het heersende erf op de minst bezwarende wijze vanaf zijn privé gedeelte, zoals op de situatietekening is aangegeven met de aanduiding: terras, te gaan naar en te komen van de op genoemde tekening vermelde trap/hal, gebruik makende van een strook dak als pad, op voormelde tekening aangeduid als tegelpad, ter breedte van circa 1,50m.

Het probleem is dus dat er volgens de laatste passage erfdienstbaarheid maximaal een strook mag liggen om over het dak van onderbuurman te lopen. Er ligt echter een heel dakterras.
De onderbuurman heeft een brief opgesteld dat ik dit terras op thans bestaande wijze mag gebruiken (dus als dakterras). Dit is als bijlage bij het voorlopige koopcontract gevoegd door de makelaar. De notaris wil dit echter niet meenemen in de officiële leveringsakte en zegt dat ik hiervoor een aparte akte van vestiging erfdienstbaarheid moet laten opmaken welk zal worden ondertekend door mij en de onderbuurman.

Vandaag vertelde ze dat in de "omschrijving registergoed" wél het dakterras wordt genoemd en een dergelijke extra acte toch niet hoeft te worden opgemaakt.
Ik wil graag zeker weten of er later door een nieuwe onderbuurman niet gewezen kan worden op de passage van erfdienstbaarheid en ik alsnog het dakterras moet verwijderen en aanpassen naar een strook van 1,50m.

In de splitingsakte welke bekend is bij het kadaster spreken ze echter niet van een bijbehorend dakterras bij de woning, maar wel over de strook (erfdienstbaarheid) van 1,50m.

Wat is nu leidend? De leveringsakte en zo ja welke passage (omschrijving registergoed of vestiging erfdienstbaarheid?) óf toch de al eerder gedeponeerde splitingsakte?

Ik dank u bij voorbaat hartelijk voor alle reacties!

Met vriendelijke groet,

Bas Bakkenes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jij en je onderbuurman hebben een appartementsrecht op hetzelfde huis, neem ik aan. Het verbaast me dat het mogelijk is tussen twee appartementsrechten op dezelfde onroerende zaak een erfdienstbaarheid te vestigen, maar uit de tekst van art. 5:118 lid 1 BW lijkt te volgen dat dit inderdaad kan (art. 5:70 lid 1 BW spreekt van een andere onroerende zaak).

De erfdienstbaarheid spreekt van "privé gedeelte, zoals op de situatietekening is aangegeven met de aanduiding: terras". Je hebt daar dus een stuk "officieel" terras, te bereiken via een strook ter breedte van 1,50m, maar dat officiële terras beslaat niet de volle 20m2?

Ik zou eigenlijk verwachten dat het gebruik van een dakterras in de splitsingsakte zou zijn geregeld. Als dat niet is gebeurd, dan lijkt het mij de vraag wie dan wél gebruik mag maken van het dakterras. Tenzij de splitingsakte zich daarover uitlaat, zie ik niet in waarom de onderbuurman (of zijn rechtsopvolger) meer over het gebruik van het dak van zijn appartement heeft te zeggen dan jij (behalve dat hij wellicht een groter aandeel heeft). Het dak is eigendom van jullie allemaal, wie het privégebruik heeft zou moeten volgen uit de splitsingsakte.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2007 7:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2007 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

basb schreef:
Bona fides bedankt!

Graag gedaan, al heb ik het gevoel dat we nog geen antwoord op je vraag hebben Wink. Wie heeft volgens de splitsingsakte het gebruik van de 20m2 terras?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds