Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 6:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge afspraak over een factuur maar niet nagekomen....
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brainonline

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 19:23    Onderwerp: Mondelinge afspraak over een factuur maar niet nagekomen.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Ik heb samen met mijn vrouw een leuk nieuwbouw huis gekocht waar we heel blij mee zijn. Nu hebben we een badkamer moeten laten installeren en na enig zoeken hadden we voor ons gevoel een juiste persoon gevonden (geen zwartwerker maar geregistreerd bij kvk) die het werk wel aan kon en ook binnen ons budget paste.

Goed, nadat de beste man uiteindelijk klaar was. Eerst 4 weken uitstel door rugklachten en daarna nogeens 6 weken doordat deze beste man afhankelijk was van extra hulp vanwege nog voortdurende klachten in zijn rug. Kwam de rekening.
In plaats van de afgesproken bedrag die mondeling en via een email is bevestigt bleek het uiteindelijke bedrag dus 1,5 keer hoger te zijn. Nu zijn wij daar niet zo blij mee want dat was gewoon weg niet afgesproken. Ik heb de beste man nu al een aantal keer gemaild ,zodat ik in iedergeval zijn antwoorden als bewijs heb, om hem te vragen hoe dat nou zo kan zijn. De antwoorden hierop zijn vaag en onverschillig.

Maar buiten dit alles heeft hij dan niet de plicht om zich aan het afgesproken bedrag te houden? Ik begrijp dat mondelinge afspraken niet echt vast staan als een huis en dat een bedrag altijd wat hoger kan uitvallen door het één en ander maar een bedrag dat 1,5 keer hoger ligt is dat acceptabel???? Ook nadat hij ons 10 weken heeft laten wachten ondanks zijn rugklachten.
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen of in iedergeval de goede richting kunnen opsturen zodat we ons in iedergeval wat sterker kunnen opstellen.

Heel hartelijk bedankt, in iedergeval voor het lezen.

Bryan en An
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je ook een e-mail (van hem) met de afspraak hebt, en er staat nergens in de kleine lettertjes dat kosten bij nacalculatie worden vastgesteld o.i.d., dan sta je volgens mij vrij sterk. E-mail = schriftelijk.
brainonline

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft wel in het begin toen we om tafel zaten gezegd dat dit het bedrag zou zijn en in het minste geval iets hoger zal liggen maar niet schrikbarend. Wel in de email stond erbij dat het een indicatie zou zijn maar 3500 of 5200 is voor mij een te groot verschil toch? Of niet? Mocht het 500 hoger zijn dan had ik er vrede mee maar helaas groeit het geld niet op mijn rug.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je hem die 500 euro al geboden?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een vaste prijs is overeengekomen (zonder kleine lettertjes en dergelijke), dan ben je slechts die prijs verschuldigd.

Als een richtprijs is overeengekomen, dan mag de aannemer die prijs niet met meer dan 10% overschrijden, tenzij zo tijdig mogelijk is gewaarschuwd voor verdere overschrijding. Zie art 7:752 BW. Bij overeenkomst (of algemene voorwaarden) kan hiervan worden afgeweken, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Als je 500 euro extra hebt geboden, maar hij heeft dat verworpen of nog steeds niet aanvaard, dan zit je niet meer aan dat aanbod vast.

Afhankelijk van wat je precies in de e-mail hebt staan en wat je inmiddels al hebt beloofd, zou ik daarom 3500 of 3850 (of misschien 4000) betalen. Voor het meerdere moet hij eerst maar eens met een goed verhaal op de proppen komen. De rugproblemen komen in ieder geval voor zijn risico.

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de beste man hierover eens inlichten waarschijnlijk weet hij het wel maar probeert het toch. Hij heeft ons nooit laten weten dat het zoveel meer zou gaan kosten. Ik heb wat betreft de 500 euro meer, bovenop de afgesproken prijs , alleen aan hem vertelt dat het dan nog enigzins geloofwaardig is en geen 1700 euro's, dus nog geen aanbod gedaan. Nou ik zal hem eens een email sturen met een aanbod en dat eens afwachten. Dan zal ik jullie op de hoogte houden van wat hij te melden heeft .
brainonline

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2007 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

brainonline schreef:
Ik zal de beste man hierover eens inlichten waarschijnlijk weet hij het wel maar probeert het toch. Hij heeft ons nooit laten weten dat het zoveel meer zou gaan kosten. Ik heb wat betreft de 500 euro meer, bovenop de afgesproken prijs , alleen aan hem vertelt dat het dan nog enigzins geloofwaardig is en geen 1700 euro's, dus nog geen aanbod gedaan. Nou ik zal hem eens een email sturen met een aanbod en dat eens afwachten. Dan zal ik jullie op de hoogte houden van wat hij te melden heeft .

Ik wacht nog even met het aanbod maar vertel hem wel even hoe of wat.
brainonline

BerichtGeplaatst: za 25 aug 2007 23:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om jullie weer even op de hoogte te houden: de man heeft me een aangepaste factuur van 4800 euro toe gestuurd. Uiteraard zijn wij hier nog niet blij gezien het verschil van wat hij eerst beloofde (3500 euro). Wij gaan hem nog een aangetekende brief toe sturen met daarin het feit dat wij hier niet mee akkoord gaan. Heeft iemand nog suggesties wat we het beste kunnen vermelden in de brief? Wij zijn hier op zeer onbekend terein wat dat betreft. Gelukkig maar zou je zeggen..............

Bedankt.
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 0:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte heer Aannemer,

Onlangs mochten wij van u de factuur ontvangen met referntie 0001bla. Echter, het totaal bedrag op deze factuur is veel hoger dan het overeengekomen bedrag, welke u mij in uw email dd. 01-01-2007 heeft bevestigd.

In gevolge het bepaalde in art 7: 752, lid 2 (jo lid 3) BW, mag een factuurprijs niet meer dan 10% afwijken van het vooraf afgesproken bedrag. Daarom bied ik u aan een bedrag van 350 euro bovenop de afgesproken prijs te betalen, dus € 3850,=. Indien u akkoord gaat met ons aanbod dan verneem ik dat gaarne binnen 5 werkdagen schriftelijk van u.

Hoogachtend,

Brain

Zoiets? (7:752 lid 3 kun je erbij betrekken als er iets is gezegd over de totale tijdsduur van het project en de prijs daarvan afhankelijk is gemaakt)
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

staat er eigenlijk in de bevestigende mail danwel offerte welke voorwaarden van toepassing zijn (bijv. AVA 1992) of is er helemaal niets op schrift?
brainonline

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

Ik kreeg bij stom toeval vandaag een email van de man net nu ik de aangetekende brief op de post heb gedaan. Zijn reactie vind ik op zo'n manier overkomen dat hij het wel normaal vindt dat mensen die een globale prijsindicatie krijgen het moeten weten dat het hoger kan worden. Let op dit zijn zijn woorden:
Uit het wettelijke oogpunt van redelijkheid en billijkheid hadden jullie dan ook moeten en kunnen weten dat mijn globale prijsindicatie hoger zou moeten uitvallen gezien de andere offerte’s.

Hoe hadden wij dat moeten weten vraag ik me af. Pas als hij het ons vertelt toch? En tuurlijk we hebben ook rekening gehouden met een verhoging maar niet één van 1700 euro. We wachten gewoon zijn reactie af op de aangetekende brief. Mijn vrouw wordt hier helemaal gek van en ik begin er nu ook een beetje naar van te worden.

maar......

Wat wel weer een (heel) positief puntje is, was het volgende wat hij schreef in zijn email:
Als jullie aan mij kunnen aantonen dat ik met mijn eindfactuur hoger zit dan de offerte’s* die jullie hebben aangevraagd, dan ga ik akkoord met een betaling van € 3.850,-. (* Let wel, dit moet dan wel gaan over alle door mij verrichtte werkzaamheden.)

We hebben wel offerte's die zeker lager liggen dan 5200 euro en zelfs onder het tweede bod van hem 4800 euro.
Maar ik vind het gewoon belachelijk dat wij dat moeten aantonen. Naar mijn idee moet hij zich gewoon aan een afspraak houden en hoef ik niks aan hem te tonen. Hij heeft het eigenlijk zelf al toe gegeven wat de prijsafspraak was. Maar goed nogmaals ik wacht even de aangetekende brief af en dan zal ik jullie zeker even op de hoogte stellen hiervan.

Het gaat de goede kant op..................

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

brainonline schreef:
Let op dit zijn zijn woorden:
Uit het wettelijke oogpunt van redelijkheid en billijkheid hadden jullie dan ook moeten en kunnen weten dat mijn globale prijsindicatie hoger zou moeten uitvallen gezien de andere offerte’s.

Dit is eenvoudig. De wet bepaalt dat er maximaal 10% bij mag komen, zie art. 7:752 BW.

Quote:
(* Let wel, dit moet dan wel gaan over alle door mij verrichtte werkzaamheden.)

Als deze aannemer meer tot stand heeft gebracht dan de verrichtingen waarop de globale richtprijs betrekking had, mag hij voor het meerdere natuurlijk zijn gebruikelijke prijs rekenen.

Van belang is ook wat zijn algemene voorwaarden zeggen, voor zover die op de juiste wijze ter hand zijn gesteld. De wettelijke regeling van de aannemingsovereenkomst is regelend recht, dus kan worden opzij gezet door de aannemingsovereenkomst (en de algemene voorwaarden) zelf. Omdat je schrijft dat het om een mondelinge overeenkomst gaat, speelt dit waarschijnlijk geen rol, maar wie weet heeft hij een foldertje overhandigd.

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft 3500 euro mondeling toegezegd en later 3500 euro via mail bevestigd. Dus dat wordt 3850 euro met 10%. Zoals hierboven eerder vermeld. Geen algemene voorwaarden toegevoegd via wat dan ook en ons ook zeker niet ingelicht dat de eindfactuur hoger zal uitvallen. Kortom lijkt ons duidelijk nu. 3500 euro geboden en bevestigd is 3500 euro krijgen in dit geval 3850 euro. Dat hij het redelijk vind om er 5200 euro van te maken....................

Ik zal trouwens even in het kort vertellen hoe het hier is gegaan met de werkzaamheden enzo.

Eerste ontmoeting hier met hem 2800 euro afgesproken binnen 1,5 week klaar!!! (is normaal)
4 weken moeten wachten ivm rugklachten.....
3500 euro ivm vloerverwarming (mondeling, email) afgesproken voor alles incl.,
6 weken moeten wachten totdat hij klaar was hier. Dan was hij er wel dan weer niet. Met steeds meer smoesen.
Ondertussen:
garage 3x opgeruimd omdat hij daar de tegels heeft geslepen. Alles onder het stof want daar stonden al spullen van ons. We hadden gevraagd of hij dat buiten kon doen. sigaren peuken in het huis terwijl wij het huis hadden schoongemaakt en niet roken, let wel we woonden er nog niet want we moesten wachten op de badkamer. Trap beschadigd, gat in het skin bij de trap naar boven, deurkozijn beschadigd, resten cement en stuckwerk in de voortuin. Bijna 50kg! Door de badkamer muur geboord door het nieuwe behang slaapkamer. Nadat hij klaar was de gehele badkamer van resten kit voorzien, dat is 2 dagen schoonmaken. Douche cabine niet juist gemonteerd. En nu de prijsafspraak niet nakomen!!! Al met al een hoop ellende eigenlijk maar dit neem ik voor lief als hij gewoon 3500 euro had blijven vragen. Ik ben heel eerlijk, dat is niet veel voor het monteren/installeren van een badkamer wc en hal en echt slordig gedaan is het voor de rest niet. Maar voor 5200 euro had ik verwacht dat hij alles zou opruimen behang zou vergoeden en zou schoonmaken. EN ons inlichten dat het duurder zou worden. Dat lijkt mij redelijk........

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2007 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een aannemer, ongeacht de prijs die is afgesproken, altijd recht zou hebben op een marktconforme beloning, dan zou het zinloos zijn om offertes aan te vragen. Iedere aannemer zou immers proberen het laagste bod te doen, want achteraf kan toch gewoon de marktprijs in rekening worden gebracht. Dit zou natuurlijk een onzinnige situatie geven.

Het is dan ook duidelijk dat uit de "redelijkheid en billijkheid" bepaald niet volgt dat de aannemer zich niet aan de afgesproken prijs hoeft te houden. Omdat het blijkbaar wel echt om een richtprijs ging, mag hij gezien de wet wel 10% extra in rekening brengen.

edit: grrr, domme spelfout.

Laatst aangepast door bona fides op di 28 aug 2007 1:24, in totaal 1 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 28 aug 2007 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hihi... die is goed

En jij hoeft helemaal niets aan te tonen om deze meneer een plezier te doen. Die meneer moet gewoon accurater calculeren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds