Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

legitimatieplicht ivm het openen van een bankrekening.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
speurder

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 11:37    Onderwerp: legitimatieplicht ivm het openen van een bankrekening. Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volgende casus; Mijn zoon van 13 wilde graag een bankrekening openen waarbij hij de mogelijkheid heeft om via een pincode betalingen te doen. De medewerker van de SNS bank wilde dit niet doen omdat mijn zoon geen legitimatiebewijs kon overleggen. Iedereen heeft vorig jaar een kopie legitimatiebewijs bij de bank moeten overleggen.

Ook wij hebben dit moeten doen. Mijn andere zonen van 17 en 15 jaar hebben dat ook moeten doen. Alleen mijn zoon van 13 jaar heeft nooit een brief ontvangen waarin hij verzocht werd om ivm de lopende rekeningen een kopie legitimatiebewijs te overleggen. De medewerker van de bank zei dat iedereen vanaf 12 jaar een legitimatiebewijs moest kunnen overleggen. Ik heb hem gezegd dat hij de wet er maar eens op na moest lezen want dat is pas vanaf 14 jaar.

Ik kon mijn irritatie ( Evil or Very Mad ) nog net verbergen en heb tegen die medewerker gezegd dat de bank een eigen regel erop na gaat houden.

Mijn zoon van 13 jaar heeft voor zijn lopende rekening nooit een kopie legitimatie moeten overleggen. Nu wil de bank mij op koste gaan jaren om eerst een legitimatiebewijs voor hem aan te schaffen Twisted Evil . Ondanks dat ik altijd moet meetekenen en ook mijn legitimatiebewijs moet overleggen. Nu mijn zoon van 13 jaar geen legitimatie heeft is hij gelijk beperkt.

Na veel vijven en zessen en enkele motivaties heb ik mijn zin toch gekregen Razz . Dat is natuurlijk een sport. Ik wil mijn zin. De medewerker heeft toch een rekening geopend . Hij zei volgend jaar wordt hij toch 14 jaar maar dat moet hij alsnog een kopie aanleveren. De medewerker had overleg gehad met zijn chef en zei dat zijn chef wist dat de Nederlandse bank ook nog niet wist hoe ze hiermee om moesten gaan. De regelgeving was hierover onduidelijk.

Vraag: In welke wetgeving staat dat een rekeninghouder zich moet legitimeren voor het openen van een bankrekening?
Waarom is de wet en regelgeving hierover onduidelijk?

Ik ben van mening dat de wetgever niet bedoeling heeft om een legitimatieplicht van 14 jaar in te voeren en bij primaire voorzieningen zoals het openen van een bankrekening deze leeftijd grens los te laten. Vervolgens in een andere regelgeving, zoals het openen van een bankrekening, op te nemen dat iedereen zich moet legitimeren.

Wie kan mij aan de hand van wet en regelgeving verder helpen en of die medewerker gelijk had.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat de bank als private instelling in ieder geval verder mag gaan dan de wet. Als een potentiële klant het daar niet mee eens is, kan hij naar een andere bank gaan.

Hoe kom je zelf op 14 jaar? Het feit dat je vanaf 14 jaar op eerste verzoek een legitimatiebewijs moet overleggen staat m.i. los van de verplichting voor banken om een kopie van het legitimatiebewijs van iedere klant te hebben.

Artikel 2 lid 1 van de Wet identificatie bij dienstverlening bepaalt:
Quote:
De instelling is verplicht de identiteit van een cliënt vast te stellen voordat zij aan die cliënt een dienst verleent.

Indien de cliënt een natuurlijke persoon is die onbekwaam is de met de dienst verband houdende rechtshandeling te verrichten, kan de instelling volstaan met het vaststellen van de identiteit van degene die daarbij als de wettelijke vertegenwoordiger optreedt.

(...)

De bank lijkt dus al aan zijn verplichtingen te voldoen door de identiteit van jou als wettelijke vertegenwoordiger vast te stellen.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Wet op de identificatieplicht gaat over de plicht je te legitimeren op vordering van de politie e.d. Daar geldt inderdaad 14 jaar.
De verplichting voor banken om de identiteit van hun cliënten vast te stellen berust op de Wet identificatie bij dienstverlening. Daarbij geldt geen leeftijdsgrens; wel is bepaald dat bij minderjarigen e.d. de bank kan volstaan met het vaststellen van de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger. Dat betekent dat de bank dus altijd ook kan vragen naar legitimatie van de (minderjarige) cliënt, hoewel dat niet verplicht is. (Behalve dat ik niet zo snel voor me zie hoe het mogelijk zou kunnen zijn om vast te stellen dat iemand de wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarige is, zonder de minderjarige te identificeren).

Edit: tegelijkertijd gepost met dat van Bona Fides, dus enige overlap...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
(Behalve dat ik niet zo snel voor me zie hoe het mogelijk zou kunnen zijn om vast te stellen dat iemand de wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarige is, zonder de minderjarige te identificeren).

Dat vroeg ik mij ook af.

Verder viel het mij op dat de Wet identificatie bij dienstverlening al heel lang bestaat, dus je zou verwachten dat banken intussen wel weten om te gaan met minderjarigen.

(Wellicht is het toezicht op deze wet de laatste tijd verscherpt. Ik werd een tijdje terug door mijn bank keer op keer aangemaand om zo snel mogelijk een kopie van mijn legitimatiebewijs af te geven. Terwijl die bank over de jaren toch meerdere keren de mogelijkheid heeft gehad een kopie te maken.)

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien de cliënt een natuurlijke persoon is die onbekwaam is de met de dienst verband houdende rechtshandeling te verrichten, kan de instelling volstaan met het vaststellen van de identiteit van degene die daarbij als de wettelijke vertegenwoordiger optreedt.

(...)[/quote]
De bank lijkt dus al aan zijn verplichtingen te voldoen door de identiteit van jou als wettelijke vertegenwoordiger vast te stellen.[/quote]

Het is mij duidelijk. Die ophef over geen legitmatiebewijs van mijn zoon dus ook geen rekening kon in dit geval ondervangen worden met het legitimatiebewijs van mij. Ik heb die medewerker verteld mede omdat ik meeteken. Ik wilde mij legitimatiebewijs laten zien maar daar wilde hij niets van weten. Ook heeft hij geen gegevens van mijn legitimatiebewijs genoteerd.

Bedank voor jullie reacties.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

speurder schreef:
Het is mij duidelijk. Die ophef over geen legitmatiebewijs van mijn zoon dus ook geen rekening kon in dit geval ondervangen worden met het legitimatiebewijs van mij. Ik heb die medewerker verteld mede omdat ik meeteken. Ik wilde mij legitimatiebewijs laten zien maar daar wilde hij niets van weten. Ook heeft hij geen gegevens van mijn legitimatiebewijs genoteerd.

Let wel: de bank *kan* volstaan met uw legitimatie, maar zoals Bona al zegt, de bank is niet verplicht om daarmee genoegen te nemen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Behalve dat ik niet zo snel voor me zie hoe het mogelijk zou kunnen zijn om vast te stellen dat iemand de wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarige is, zonder de minderjarige te identificeren
Veel minderjarigen zijn toch nog bijgeschreven in het paspoort van een van de ouders?
speurder

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Behalve dat ik niet zo snel voor me zie hoe het mogelijk zou kunnen zijn om vast te stellen dat iemand de wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarige is, zonder de minderjarige te identificeren
Veel minderjarigen zijn toch nog bijgeschreven in het paspoort van een van de ouders?

Dat hoeft volgens mij niet altijd. Een minderjarige kan er ook een eigen paspoort hebben. Sterker nog ik heb niet eens een paspoort.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:

Ja dat klopt maar strikt genomen lijkt mij dat je een kind zo niet kunt identificeren. Ik bedoel: in dat paspoort staat alleen (neem ik aan) naam en geboortedatum van het kind maar geen persoonskenmerken. Dus wie zegt dat dat kind dat de rekening wil openen ook het kind in het paspoort is?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de tekst van de wet lijkt mij te volgen dat het voldoende is om de identiteit van de minderjarige vast te stellen. Het vaststellen van de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger is slechts een alternatief.

De SNS Bank zegt echter:
Quote:
Ik ben wettelijk vertegenwoordiger. Moet ik mij ook identificeren?

Minderjarigen onder de 15 jaar hoeven zelf niet langs te komen. Kinderen van 15 jaar of ouder moeten zich persoonlijk identificeren op kantoor. Wettelijke vertegenwoordigers (ouders/verzorgers) van kinderen tot 18 jaar moeten ook langskomen. Wij zijn verplicht uw legitimatie te controleren en vast te leggen in onze systemen. Dat geldt ook als u wettelijk vertegenwoordiger bent van iemand die onder curatele staat.

Waar de grens van 15 jaar vandaag komt is niet duidelijk, al is het vanaf die leeftijd misschien niet meer ongebruikelijk om zelf een rekening te beheren (art 1:234 lid 3 BW). In dat geval lijkt het mij correct dat ook de 15-jarige zich moet identificeren (want de cliënt is dan niet onbekwaam). In ieder geval was speurder's bankmedewerker niet goed op de hoogte van het beleid van zijn werkgever.

Bij de Postbank:
Quote:
Moeten ook klanten onder de 18 jaar geïdentificeerd worden?

Klanten onder de 18 jaar hoeven zich in het kader van de Wet identificatie bij dienstverlening niet zelf te laten identificeren. Voor klanten tot 18 jaar geldt dat hun wettelijke vertegenwoordiger zich moet laten identificeren.

Opnieuw het woordje 'moet'.

De Rabobank wil blijkbaar kind én vertegenwoordigers:
Quote:
De rekening staat op naam van een derde (bijvoorbeeld vader, moeder, kind). Ik ben uitsluitend gemachtigde/wettelijke vertegenwoordiger. Waarom moet ik mij dan identificeren?

De wetgeving stelt dat naast de rekeninghouder ook de gemachtigden of wettelijke vertegenwoordiger(s) zich moeten identificeren. Van een wettelijke vertegenwoordiger is ook sprake als de rekeninghouder jonger is dan 18 jaar. Minderjarigen zijn volgens de wetgeving niet bevoegd om zelfstandig een overeenkomst te ondertekenen.

En ABN AMRO zegt:
Quote:
Ik ben wettelijk vertegenwoordiger. Moet ik mij dan ook identificeren?

U moet als wettelijk vertegenwoordiger (van bijvoorbeeld uw kinderen tot 18 jaar) bij ons langskomen in verband met de identificatieplicht. Uw kinderen hoeven zich niet te legitimeren.
Als u wettelijk vertegenwoordiger bent van iemand die onder curatele staat, moet u volgens de WID óók bij ons langskomen.

Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom de banken de afgelopen tijd plots legitimatiebewijzen nodig hadden. Artikel 2 Wet identificatie bij dienstverlening luidde op zeg 1 mei 2002 niet anders. Wel bestond toen artikel 8b nog niet:
Quote:
Artikel 8b
1. Onze Minister kan een last onder dwangsom opleggen ter zake van overtreding van voorschriften gesteld bij of krachtens de artikelen de artikelen 2, eerste, tweede, en zevende lid, 4, eerste en tweede lid, 5, 6, 7 en 8 van deze wet en van artikel 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht.

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 6:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom de banken de afgelopen tijd plots legitimatiebewijzen nodig hadden. Artikel 2 Wet identificatie bij dienstverlening luidde op zeg 1 mei 2002 niet anders. Wel bestond toen artikel 8b nog niet:
Quote:
Artikel 8b
1. Onze Minister kan een last onder dwangsom opleggen ter zake van overtreding van voorschriften gesteld bij of krachtens de artikelen de artikelen 2, eerste, tweede, en zevende lid, 4, eerste en tweede lid, 5, 6, 7 en 8 van deze wet en van artikel 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht.

Daar heb je 't ook precies mee gezegd. Banken deden er nooit wat mee, totdat ze zelf aangepakt zouden kunnen worden. Banken zaten nl. niet echt op de identificatieplicht te wachten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds