Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 15:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraag over dwaling
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 10:31    Onderwerp: Vraag over dwaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien een beetje te veel gelezen, maar ineens raak ik in de war. Ik lees dat bij vernietiging van een ovk wegens dwaling de wederpartij slechts gehouden is tot vergoeding van schade indien hem onrechtmatig gedrag kan worden verweten.

Zag een casus:

Quote:
A., chef inkoop van een bejaardentehuis, deelt B., grossier in groenten en fruit mee voor het tehuis te zoeken naar zoete pitloze mandarijnen. B, ten onrechte in de mening dat de zich in zijn pakhuis bevindende mandarijnen aan deze voorwaarde voldoen, prijst zijn mandarijnen aan als honingzoet en zonder pit. A. bemerkt na aankoop van tien kisten mandarijnen dat de vruchten weliswaar zoet zijn, maar tevens zeer rijk aan pitten.

Als deze ovk nou vernietigd wordt o.g.v. dwaling (hier wederzijds volgens mij), moet B. dan iets aan A. betalen? Of A. misschien juist iets aan B (als er al mandarijnen zijn opgegeten). En op grond waarvan dan?

Als je het onder wanprestatie gooit, dan moet B. volgens mij A. wel wat betalen, omdat de tekortkoming hem kan worden toegerekend (een handelaar hoort gewoon te weten wat hij verkoopt). Maar ja, wat is de "schade" dan in dat geval?? Wat moet je dan vragen? Think

Geldt die toerekeningsredenatie die ik bij wanprestatie hanteer ook in de dwalingssituatie?

Zucht...........
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het rechtsgevolg van een geslaagd beroep op dwaling? Zie de tekst van het artikel.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vernietiging, die volgens 3:53 BW terugwerkt tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht.

Dan zou je zeggen: de koper geeft de 10 kisten terug en de verkoper geeft het evt. betaalde terug. Want er is als het ware nooit een ovk geweest.

Maar nu hebben de bejaarden al een kistje mandarijnen verorberd. En dan?
Mag de verkoper dan op grond van onverschuldigde betaling (6:203 BW) bijv. een vergoeding vragen?

En heeft de verkoper niet een soort vergoedingsplicht in deze casus (op basis dus van een geslaagd dwalingsberoep) omdat hij het verkeerde heeft geleverd? Geldt hier toch de toerekenbaarheid? En hoe kun je die schade dan begroten? Niet toch? (als men mandarijnen zonder pit eet, dan is men toch niet "beter af"??)
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, de rechtsgrond valt weg, dus de regeling van onverschuldigde betaling is van toepassing. Of er iets moet worden betaald voor het verorberde kistje zal moeten worden beoordeeld aan de hand van die regeling.

Quote:
En heeft de verkoper niet een soort vergoedingsplicht in deze casus (op basis dus van een geslaagd dwalingsberoep) omdat hij het verkeerde heeft geleverd?

Wanneer hij onrechtmatig (art 6:162 BW) gehandeld heeft wel. Wanprestatie op grond van een vernietigde (dus nooit bestaand hebbende) overeenkomst lijkt mij niet goed mogelijk. Tenzij op een Plas/Valburg-achtige manier, maar in Plas/Valburg kun je de rechtsgrond ook in onrechtmatige daad zien (wordt geloof ik altijd in het midden gelaten).

Bij ontbinding is schadevergoeding op grond van wanprestatie wel mogelijk. Ik vermoed dat er situaties zijn te bedenken waarin je zowel kunt vernietigen ogv dwaling als ontbinden ogv wanprestatie, maar waarin je alleen via ontbinding schadevergoeding kunt vorderen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, in dit geval zou je net zo goed kunnen stellen dat sprake is van wanprestatie (er is immers het verkeerde geleverd) en nakoming kunnen vorderen.

Volgens 6:203 BW zou de verkoper wel betaling voor dat kistje opgegeten mandarijnen kunnen vragen. Maar ja, dat komt niet tegemoet aan "het rechtsgevoel", toch? Ik zie alleen niet waar ik dat dan op zou moeten baseren.

En denk je dat die dwaling van de verkoper niet toerekenbaar is?
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou een nevenverbintenis -als onderdeel van de ovk- inhoudende de ander geen schade toe te brengen niet kunnen worden verzelfstandigd? Dan denk ik in het algemeen aan art 3:41 BW. Dat er in verband met een geslaagd beroep op dwaling een specifieke rechtsgrond om over te gaan tot wijziging in plaats van vernietiging aanwezig is, is ons bekend. Verder doet het eventuele in casu ‘omslachtige’ gebruik van het recht niet ter zake, bij zo’n interessante theoretische kwestie (toch?).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Volgens 6:203 BW zou de verkoper wel betaling voor dat kistje opgegeten mandarijnen kunnen vragen. Maar ja, dat komt niet tegemoet aan "het rechtsgevoel", toch? Ik zie alleen niet waar ik dat dan op zou moeten baseren.

Wat denk je van art 6:204 lid 1 BW? Zolang de ontvanger niet met teruggave hoefde rekening te houden, wordt het hem niet toegerekend dat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor de mandarijnen zorg heeft gedragen.

Verder is er nog art 6:207 BW: de ontvanger heeft recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van de mandarijnen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat denk je van art 6:204 lid 1 BW? Zolang de ontvanger niet met teruggave hoefde rekening te houden, wordt het hem niet toegerekend dat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor de mandarijnen zorg heeft gedragen.
Maar dat is wat anders dan het genot van het produkt hebben, het verbruiken.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik twijfel een beetje of je dat genot moet zien als onverschuldigd presteren door de verkoper, of als een ongerechtvaardigde verrijking van de koper.

De prestatie is m.i. het leveren van de mandarijnen, niet het laten opeten van de mandarijnen. Dan kom ik op ongerechtvaardigde verrijking (art 6:212 BW). De vraag is dan of het redelijk is de schade te vergoeden (tot het bedrag van de verrijking).

Zie je het genot toch als prestatie, dan is art 6:210 lid 2 BW van toepassing.

Handiger is om de koop slechts voor het niet opgegeten deel te vernietigen Smile.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dan geef je misschien impliciet toe dat het niet zo erg is als een deel van de verkochte waar tóch pitten bevat Razz

Abraxes, ik begrijp je verhaal over die nevenverbintenis en art 3:41 BW niet zo goed. 41 overigens gaat toch over nietigheid? (i.v.m. strijd met dwingende wetsbepaling/goede zeden/openbare orde, waar hier geen sprake van is). En het de ander geen schade toebrengen zit toch al besloten in dat je anders een beroep op bijv. wanprestatie kunt doen?

@ bona fides: V.w.b. een eventuele vergoeding van die opgegeten kist gooien we dan de r&b er maar weer in Razz
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
@ bona fides: V.w.b. een eventuele vergoeding van die opgegeten kist gooien we dan de r&b er maar weer in Razz

Maar pas nadat we weten welke bepalingen van toepassing zijn. Het lijkt mij dat er wel ergens iets over dit punt moet zijn te vinden. Wordt vervolgd Wink.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 11 aug 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

6:2 en 6:248 toch? Mr. Green

V.w.b. 6:210 lid 2: sluit lid 2 niet aan op lid 1?
Want dan kan het dat in casu niet zijn, op grond van het
Quote:

prestaties die niet in het geven van een goed hebben bestaan
(vetgemaakt door mij). Tenzij het accent op het "geven" moet liggen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
V.w.b. 6:210 lid 2: sluit lid 2 niet aan op lid 1?
Want dan kan het dat in casu niet zijn, op grond van het
Quote:
prestaties die niet in het geven van een goed hebben bestaan
(vetgemaakt door mij). Tenzij het accent op het "geven" moet liggen.

Lees mijn bericht en het bericht waarop ik reageerde nog eens goed. Ik verwees niet naar art 6:210 lid 2 BW ivm het leveren van een zaak als prestatie.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat genot ontstaat toch door de zaak? Het is iets anders dan bijv. jou toestaan op mijn grond te kamperen ofzo.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2007 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging jou om het "ongedaan maken" van het genot, als 'extra' prestatie boven het leveren van de zaak:
tikSimone schreef:
Quote:
Maar dat is wat anders dan het genot van het produkt hebben, het verbruiken.

Hier vond jij het genot niet een onderdeel van het leveren. Als ik dat verder uitwerk, kom ik op twee mogelijkheden: ongerechtvaardigde verrijking (wanneer ik het genot niet als onverschuldigde prestatie zie), of art 6:210 lid 2 BW (wanneer ik het genot wel als onverschuldigde prestatie zie).

Maar nu vind je blijkbaar het genot juist wel onderdeel van het leveren: je zegt dat art 6:210 lid 2 niet van toepassing is op het genot, want 6:210 lid 2 gaat om prestaties die niet in het geven van een goed bestaan. Het genot vind je dus een prestatie die wel in het geven van een goed bestaat.

Ik kan met beide opvattingen leven, maar niet met allebei tegelijk Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds