Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 19 aug 2025 0:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vergoeding of niet?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maantjezon

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook zegt hij dat wij door in het huis te blijven wonen de situatie geaccepteerd hebben.

Wij zijn het daar niet mee eens want toen wij te horen kregen (3 weken nadat we de sleutel hadden gekregen en al flink geklust en gepoetst hadden) dat er beslag op het huis lag hebben wij de verkopers in gebreke gesteld. En omdat we de woning evengoed nog wilden kopen zijn we erin blijven zitten. Je gaat toch niet je half af gekluste en gepoetste huis weer verlaten om vervolgens een paar maanden later weer het huis in te trekken en van voor af aan te beginnen??

Of kijken we er nu helemaal langs???
Hebben we de situatie wel geaccepteerd? Maar dan nog, er is niets afgesproken over een vergoeding en je kunt daar toch niet achteraf over gaan lopen discussieren??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je zeker dat je niet steeds met de advocaat van de kopers spreekt?

Mijn advies is om bij een rechtszaak in ieder geval een tegenvordering in te dienen, dwz een boete te vorderen. Mocht de rechter namelijk de vordering van de kopers gerechtvaardigd achten, dan is het heel erg denkbaar dat hij die niet zal wegstrepen tegen de (niet-gevorderde) boete.

Waarom zegt jullie advocaat dat je maximaal een schade kunt bedingen van € 1000,00? Je kunt namelijk de contractuele boete vorderen! (De rechter kan die boete wel matigen, maar normaal gesproken zal het een hoger bedrag blijven dan de werkelijk geleden schade.)

En als we het dan toch over jullie schade hebben:
- emotionele schade is inderdaad geen schadepost, maar m.i. wel reden om de boete niet te matigen tot slechts de werkelijke schade;
- vrije dagen lijkt mij een heel concrete schadepost voor zover het om dagen gaat die je bij correcte nakoming niet had hoeven op te nemen.

Wat zegt de advocaat over de contractuele boete?

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Weet je zeker dat je niet steeds met de advocaat van de kopers spreekt?
Inderdaad zeg. En die komt ongetwijfeld straks met een lekkere rekening voor de bewezen diensten Wink

Mijn concrete advies: praat eens met een andere advocaat. Zoek iemand die het zich kan voorstellen hoe dit voor jullie geweest is en die zijn/haar best gaat doen dit allemaal netjes te regelen voor je.
maantjezon

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben eindelijk een antwoord terug.
Ze willen volgende week tekenen maar wel onder voorbehoud dat ze nog schadevergoeding (lees hypotheek) kunnen vorderen in een gerechtelijke procedure.
Ik ga er vanuit dat we gewoon kunnen tekenen maar hoe zit het met deze voorwaarde? Heeft iemand misschien nog tips? Uiteraard zullen we een tegenvordering doen als dit echt zover zou komen maar misschien zien we iets belangrijks over het hoofd.
Het kort geding gaat dus niet door.
maantjezon

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand nog tips waar ik op zou moeten letten?
Ook ivm daarna de eventuele procedure?
Ik neem aan dat ik gewoon kan gaan tekenen en dat we verder af moeten wachten.
Het heeft al zolang geduurd en er is zoveel gebeurd dat ik een klein beetje onzeker ben of we elke keer de juiste stappen nemen, vandaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de contractuele boete nog (deels) wilt vorderen (via verrekening met de koopprijs; ik hoop dat het inmiddels duidelijk is dat dit een reële mogelijkheid is), dan zou je m.i. zelf zo snel mogelijk een kort geding moeten aanspannen.

Als je dit niet wilt, moet je in ieder geval zorgen dat je geen leveringsakte tekent waarin de koper algehele kwijting verleend aan de verkoper. Zie deze reactie van Flash. Als de verkopers in de leveringsakte een voorbehoud maken ze nog schadevergoeding kunnen vorderen, zorg er dan voor dat jullie in de leveringsakte een voorbehoud maken dat jullie de contractuele boete en schadevergoeding voor de te late levering kunnen vorderen!!

Het lijkt mij niet denkbeeldig dat de verkopers je in de val proberen te lokken. Ik probeer het uit te leggen:

Op dit moment hebben jullie een vordering op de verkopers (de boete) en hebben zij wellicht een vordering op jullie (vergoeding voor de bewoning van het huis). Als zij die vordering nu zouden doorzetten, dienen jullie gewoon een hogere tegenvordering in. Op dit moment hebben jullie volgens mij weinig te vrezen.

Door te tekenen wat de verkopers nu voorstellen zouden jullie waarschijnlijk de contractuele boete kwijtschelden (algehele kwijting verlenen), terwijl zij na de levering nog steeds kunnen proberen een vergoeding voor het gebruik van de woning te vorderen. Als zij dat inderdaad doen kunnen jullie geen tegenvordering meer indienen, want door te tekenen hebben jullie de boete al kwijtgescholden.

Zorg er dus voor dat beide partijen in de leveringsakte elkaar algehele kwijting verlenen, of dat jullie in de leveringsakte een ondubbelzinnig voorbehoud maken dat jullie de contractuele boete, aanvullende schadevergoeding en overige kosten nog kunnen verhalen.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maantje, wat zegt jullie advocaat hier van?

En heb je in de tussentijd al eens een second opinion gevraagd? Mede i.v.m. de financiële belangen die spelen lijkt me dat geen slecht plan.

Iedereen hier probeert met je mee te denken, maar besef goed dat de meesten van ons student zijn.
maantjezon

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De advocaat verwacht niet dat er nog een vordering zal komen maar dat ze gewoon niet graag toe willen geven.
Bedankt voor de tip ivm de leveringsakte. Ik dacht al dat we die goed in de gaten moesten houden. Misschien dat ik het beste de notaris hier over zal kunnen berichten.
We hebben wel op papier staan dat als hun alsnog gaan vorderen dat we dat ook gaan doen maar een leveringsakte staat natuurlijk boven een brief die daarvoor opgesteld is.
Ik laat wel weten wat eruit gaat komen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Maantje, wat zegt jullie advocaat hier van?

En heb je in de tussentijd al eens een second opinion gevraagd? Mede i.v.m. de financiële belangen die spelen lijkt me dat geen slecht plan.

Iedereen hier probeert met je mee te denken, maar besef goed dat de meesten van ons student zijn.

Het leuke daarvan is nu net dat die mensen niet direct de gebaande wegen kiezen. Advocaten zijn vaak sterk geneigd het midden te zoeken, ook al omdat onze gedragsregels dat voorschrijven.

Studenten kijken vaak abstracter naar de materie en kunnen dan met heel mooie oplossingen komen.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wel, maar men moet een student nu eenmaal niet blind vertrouwen. Zéker niet als het om erg grote bedragen gaat.

Maar gelukkig ben jij er en jij kunt als advocaat wel vertellen of iets zou kunnen of verstandig zou zijn Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2007 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maantjezon schreef:
We hebben wel op papier staan dat als hun alsnog gaan vorderen dat we dat ook gaan doen maar een leveringsakte staat natuurlijk boven een brief die daarvoor opgesteld is.

Inderdaad. Eenmaal kwijtgescholden blijft kwijtgescholden. Dus niet kwijtschelden, tenzij de verkopers op hetzelfde moment ook kwijtschelden.

BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2007 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net de notaris gesproken en hij zegt dat we de leveringsakte gewoon kunnen tekenen en mochten we een vordering krijgen dan kunnen we alsnog de boetebepalingen uit de koopakte erbij halen en een tegenvordering indienen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien wil die notaris dat als extra zekerheid voor jullie even op papier zetten?
maantjezon

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben eindelijk getekend, nu afwachten of er nog een vordering gaat komen, maar we zijn eigenaar.
Tot hoelang heeft hij de tijd om dan alsnog een vordering in te dienen?
Hopelijk doet hij dit niet maar ik was hier even nieuwsgierig over omdat ik ergens gelezen heb dat je daar maar een beperkte tijd voor hebt.
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 18 aug 2007 5:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Advocaten zijn vaak sterk geneigd het midden te zoeken, ook al omdat onze gedragsregels dat voorschrijven.

Ik heb dan ook wel eens de neiging onze huisadvocaat met een molensteen om z'n nek in de Oude Gracht te gooien.

Nu ja, hopelijk is dit goed afgelopen voor maantjezon. Mocht men alsnog een claim indienen; 3 promille maal 190 dagen (ca. 5 maanden) is gelijk aan 57% van de koopsom. Zo'n claim zal dan ook zeker gematigd worden, maar ik moet nog zien dat een rechter dat matigd tot onder de claim van de tegenpartij.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds