|
Auteur |
Bericht |
Do
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 13:44 Onderwerp: Erkenning door vader. |
|
|
Uit de relatie met mijn vriend is 2 maanden geleden een zwangerschap ontstaan. Hij heeft dit aangegrepen als reden om onze relatie onmiddellijk te beëindigen in de hoop dat ik het kindje weg zou laten halen. Nu het hem duidelijk is geworden dat ik het kind ga houden begint hij een klein beetje bij te draaien. Hij weet niet goed wat hij wil met onze relatie en met zijn aanstaande vaderschap en ik eigenlijk ook niet.
Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie te verzamelen zodat ik in elke situatie weet wat ik moet doen. Waarschijnlijk zal hij er niet op staan om het kind te erkennen. Als ik dat ook niet wil is er dus ook geen probleem. Dan heeft mijn kind gewoonweg maar 1 ouder.
Maar wat nou als ik wèl wil dat hij het juridisch vaderschap krijgt (eventueel met het oog op onderhoudsplicht, hoewel ik er zeker van ben dat er weinig te halen valt). Ik heb begrepen dat hij het kind alleen kan erkennen wanneer hij niet gehuwd is met een ander. Nou is dat nu net het lastige punt:
Hij is namelijk eerder getrouwd geweest (uit dat huwelijk zijn 2 kinderen geboren) en is nu "gescheiden van tafel en bed", maar formeel nog steeds getrouwd dus?
Wie kan mij duidelijkheid verschaffen over deze situatie? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 14:30 Onderwerp: |
|
|
Het juridisch vaderschap moet je los zien van de onderhoudsplicht. Omdat jouw vriend de verwekker is (ik ga er maar even van uit dat het kind "op natuurlijke wijze" is verwekt) heeft hij sowieso een onderhoudsplicht. Kijk maar eens in dit wetsartikel (1:394 BW). Dat is het biologische vaderschap.
Het kind kan echter alleen erven van je vriend wanneer die ook als juridisch vader geldt. En wat zijn daarvoor de regels? Dat staat in 1:199 BW. Als jouw vriend erkent (daarvoor moet jij trouwens toestemming geven), dan is hij dus ook de juridische vader.
De situatie waar jij op doelt is meer voor het omgekeerde geval: gehuwde vrouw krijgt kind van een ander tijdens haar huwelijk. Op grond van de wet zou haar echtgenoot de wettige vader zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Do
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 14:40 Onderwerp: |
|
|
Dat eerste wetsartikel is natuurlijk mooi... (hij is echt de biologische vader en twijfelt daar zelf ook niet aan), maar hoe kan ik een bijdrage afdwingen als het juridisch niet vaststaat?
Overigens heb het volgende gelezen:
Aan welke voorwaarden moet je voldoen om een kind te erkennen?
• De vader moet een minimumleeftijd hebben van 18 jaar;
• Schriftelijk toestemming meebrengen van de moeder;
• Hij moet het zelf aanvragen en in het bezit zijn van een legitimatiebewijs;
• Ook mag hij niet met een andere vrouw zijn getrouwd.
Ik vraag me dus af of hij in die zin nou getrouwd is of niet??? Want als je wanneer je gescheiden van tafel en bed bent (geregistreerd bij notaris) ben je dan nog getrouwd?
Het gaat mij niet zo zeer om het erven (als hij niet veranderd zal er niet veel meer te erven zijn dan een hoop schulden), maar meer om een maandelijkse bijdrage... Als alleenstaande moeder zullen alle kleine beetjes me straks helpen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 15:49 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk dat een man eigenlijk niet met een ander gehuwd mag zijn op het moment dat hij een kind erkent (en voor zover ik weet is hij getrouwd zolang hij niet gescheiden is). Toch is het niet helemaal uitgesloten, zie art 1:204 lid 1 sub e BW. De erkenning is nietig, indien zij is gedaan:
Quote: | door een op het tijdstip van de erkenning met een andere vrouw gehuwd man, tenzij de rechtbank heeft vastgesteld dat aannemelijk is dat tussen de man en de moeder een band bestaat of heeft bestaan die in voldoende mate met een huwelijk op één lijn valt te stellen of dat tussen de man en het kind een nauwe persoonlijke betrekking bestaat |
Er is dus een "tenzij". Erkenning door een gehuwde man kan wel, wanneer de man en de moeder als in een huwelijk hebben samengeleefd, of wanneer tussen de man en het kind een nauwe persoonlijke betrekking bestaat. De rechtbank moet vaststellen dat er van één van beide sprake is.
Ik heb geen idee of de eerste mogelijkheid van toepassing is, maar als jij en je kind met de vader contact blijven houden, zal al snel sprake zijn van een nauwe persoonlijke betrekking. Wel zul je voor de erkenning bij de rechtbank moeten zijn.
Maar belangrijker, als de vader niet wil of niet kan erkennen, kun je ook een vaderschapsactie instellen, zie art 1:207 BW. Dan wordt hij ook de juridische vader.
Do schreef: | Dat eerste wetsartikel is natuurlijk mooi... (hij is echt de biologische vader en twijfelt daar zelf ook niet aan), maar hoe kan ik een bijdrage afdwingen als het juridisch niet vaststaat? |
Afdwingen kan via de rechter. Als jullie het allebei eens zijn dat hij de biologische vader is, dan zal de rechter dat verder niet onderzoeken. Het is natuurlijk eenvoudiger als jullie er samen uit komen.
Mocht hij voor de rechter plots ontkennen de biologische vader te zijn, dan kan de rechter om een DNA-onderzoek vragen (tenzij het voor de rechter op een andere manier al duidelijk wordt dat hij echt de verwekker is). Als hij daar niet aan meewerkt, zal de rechter normaal gesproken aannemen dat hij de vader is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 19:01 Onderwerp: |
|
|
Do schreef: |
Ik vraag me dus af of hij in die zin nou getrouwd is of niet??? Want als je wanneer je gescheiden van tafel en bed bent (geregistreerd bij notaris) ben je dan nog getrouwd?
|
Wat bedoel je met geregistreerd bij de notaris? Voor het zijn van 'gescheiden van tafel en bed' is een uitspraak van de rechter nodig. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Do
|
Geplaatst: zo 22 jul 2007 20:59 Onderwerp: |
|
|
Ok, dan vergis ik me...
Het verhaal is als volgt. Hij heeft mij vanaf het begin van onze relatie verteld dat hij gescheiden is. Later ben ik erachter gekomen dat hij in de gemeentelijke basisadministratie wordt aangemerkt als gehuwd.
Zijn uitleg was dat ze gescheiden waren van tafel en bed en dat dat wel officieel geregeld was. Ik was wel benieuwd naar de details, maar hij zei het allemaal zelf ook niet precies te weten. |
|
|
|
 |
|