Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 1:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijfsongeval
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lianne1983

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2007 14:01    Onderwerp: Bedrijfsongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

LS
Ik ben werkzaam in de horeca en 2 weken geleden heb ik tijdens mijn werk een in mijn pink gesneden.
Mijn werkzaamheden heb ik normaal verder vervuld, maar na controle bleek dat er een pees doorgesneden was. Onmiddelijke actie was noodzakelijk anders is de schade onherstelbaar.
Vervelend is echter dat ik per 1 augustus bij een ander bedrijf ben aangenomen, uiteraard heb ik hen in kennis gesteld van mijn ongelukje, maar het herstel is een langdurige zaak.
Stel dat mijn nieuwe werkgever zegt van mijn medewerking af te zien moet mijn huidige werkgever mij doorbetalen tot dat mijn hand hersteld is?
Of kan ik WW aanvragen of bijstand?
Moet ik mijn huidige werkgever aansprakelijk stellen?
Graag Uw antwoord op deze vragen en tot verdere toelichting bereid
Lianne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2007 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of je huidige werkgever (waar je 2 weken geleden en ook nu nog werkt) aansprakelijk is, lijkt me op basis van de gegevens niet met zekerheid te zeggen. De werkgever kan aansprakelijkheid op grond van art 7:658 BW ontlopen door aan te tonen dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan.

Als hij aansprakelijk is, dan kan je nieuwe werkgever de schade die deze door je ziekteverlof oploopt, op je huidige werkgever verhalen op grond van art 6:107a lid 2 BW.

Of je nieuwe werkgever je onder deze omstandigheden in je proeftijd of zelfs nog daarvoor mag ontslaan is een interessante vraag.

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het snelle antwoord.
In 1e instantie wilde mijn chef het oplossen met een pleister.
Gezien de wond ben ik naar het dichtsbijzijnde dokterspost, Voorthuizen, gebracht. Hier is de wond bekeken en gehecht.
Daarna moest ik weer gewoon aan het werk.
Bij het verwijderen van de hechtingen bleek het verlies aan functie en ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis.
2 dagen na de tijd kwam de werkegeven al weer met mogelijk vervangend werk. Ik mag de 1e 6 weken niet autorijden en dit is een must om bij mijn werk te komen.
Als dit voldoende zorgplicht valt Sad , ik vraag me het af.
Vriendelijke groet
Lianne
bona fides

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat ik eerst moet uitleggen wat ik bedoel met "zorgplicht" Smile. Dat is niet de plicht om jou na het incident te verzorgen, maar de plicht van de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving. (Nu ik mijn vorige bericht herlees begrijp ik dat dit niet duidelijk was!)

De zorgplicht heeft dus betrekking op maatregelen ter voorkoming van het ontstaan van schade. In dit geval is de schade vooral ontstaan door het snijden in je pink. Wat de zorgplicht voor de werkgever precies inhoudt, hangt af van het soort werk dat je doet. Zie art 7:658 lid 1 BW voor de juridische omschrijving van de zorgplicht.

Laten we even aannemen dat je in de keuken staat en jezelf hebt gesneden bij het snijden van groenten. Als het keukengereedschap gewoon goed was, de keuken voldoende op orde, en de werkdruk niet zodanig hoog dat er een vergrote kans op een snijongeluk bestond, dan lijkt mij de werkgever niet aansprakelijk te zijn voor de schade ontstaan door het snijincident.

Aan de andere kan werkt de wet hier met een omgekeerde bewijslast. Zie lid 2 van het wetsartikel. De werkgever is aansprakelijk, tenzij hij kan aantonen dat hij aan de zorgplicht heeft voldaan. Als jij aanvoert dat er een bepaald iets mis was in de keuken of met het gereedschap (bijv. het mes was bot, zodat jij meer kracht moest uitoefenen waardoor je bent uitgeschoten), dan zal de werkgever moeten bewijzen dat dit niet zo was.

Als de werkgever niet aansprakelijk is, dan is het net als wanneer je gewoon ziek bent.

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de explicatie van zorgplicht.
Met het mes was niets mis Smile , gezien de wond.
Ook zal het verdere instrumentarium wel kloppen gezien de grootte van de organisatie, AC Wegrestautants.
Echter, over de werkdruk valt op te merken dat deze vaak zeer hoog is doordat er met weinig en zo goedkoop mogelijk personeel wordt gewerkt.
Ik ben bang dat dit een welles nietes spelletje gaat worden waarin het individu aan het kortste eind trekt.
Ik hoop dat mijn nieuwe werkgever mij voldoende kans biedt na herstel van mijn hand.
Vriendelijke groet
Lianne
bona fides

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2007 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strikt juridisch maak je wel kans, maar het is dus ook niet zeker dat je wint. Tenminste, voor zover ik de wet begrijp.

Op zich lijkt het mij heel redelijk als dit soort typische ongelukjes die bij jouw beroep horen altijd voor rekening van de werkgever komen, of hij nu nalatig is of niet. Dat iemand zich in een keuken met een mes snijdt is natuurlijk bij zelfs de meest zorgvuldige werkgever niet uit te sluiten, maar waarom zou het dan voor rekening van de werknemer moeten komen? Het lijkt mij een bedrijfsrisico, en bedrijfsrisico's zijn doorgaans voor de werkgever.

Maar in dit geval is het dus helaas zo duidelijk niet.

Zie ook deze pagina.
2.7.1.4 schreef:
(...) Het komt er op neer dat het niet nemen van maatregelen de werkgever slechts dan schadeplichtig maakt, als medewerkers hierdoor een groter risico lopen. Een groter risico, doordat er een grotere kans op schade is of doordat, als de schade zich voordoet, deze schade groter is door het niet nemen van de vereiste maatregelen.

Dus bij werk waar je inherent risico op een bepaald soort ongeluk loopt, is de werkgever alleen aansprakelijk wanneer hij nog iets had kunnen doen om de kans op dat ongeluk of de omvang van de schade te verkleinen.

Mocht je onverhoopt echt veel problemen krijgen of houden met de pink, dan kan het verstandig zijn om toch actie te ondernemen.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2007 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Of je nieuwe werkgever je onder deze omstandigheden in je proeftijd of zelfs nog daarvoor mag ontslaan is een interessante vraag.

Een erg vervelende situatie!
Je mag hopen dat je nieuwe werkgever erg coulant is, want hij mag in feite per 1 augustus het contract ontbinden, indien er een proeftijd overeen is gekomen. Arbeidsongeschikt of niet!
Succes ermee!
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2007 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nako schreef:
Quote:

Een erg vervelende situatie!
Je mag hopen dat je nieuwe werkgever erg coulant is, want hij mag in feite per 1 augustus het contract ontbinden, indien er een proeftijd overeen is gekomen. Arbeidsongeschikt of niet!
Succes ermee!

Toch niet helemaal. De nieuwe werkgever moet Lianne wel een kans geven, zomaar per 1 augustus opzeggen of ontbinden kan niet. Wat wel zou kunnen is constateren dat de proeftijd geen mogelijkheid biedt of heeft geboden om Lianne te beoordelen doordat ze de bedongen werkzaamheden niet heeft kunnen verrichten en daarom het contract tijdens de proeftijd beëindigen.

Overigens is er in een soortgelijke zaak door de HR geen aansprakelijkheid aangenomen op grond van 7:658 BW voor de werkgever. Het ging daar om een medewerker van een broodjeszaak die zich sneedt aan een vers geslepen mes. Men oordeelde dat algemeen aangenomen mag worden dat een mes scherp is en dat je je daaraan kunt snijden.

In dit geval echter zou je kunnen stellen dat niet adequaat is gehandeld door slechts een pleister op te doen en door te laten werken. Waar dan weer tegenover staat dat het functieverlies pas is ontdekt toen de hechtingen verwijderd werden (en dus de ernst eveneens door de dienstdoende arts is onderschat toen die de hechtingen zette).

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2007 10:25    Onderwerp: Re: Bedrijfsongeval Reageer met quote Naar onder Naar boven

lianne1983 schreef:
LS
Ik ben werkzaam in de horeca en 2 weken geleden heb ik tijdens mijn werk een in mijn pink gesneden.
Mijn werkzaamheden heb ik normaal verder vervuld, maar na controle bleek dat er een pees doorgesneden was. Onmiddelijke actie was noodzakelijk anders is de schade onherstelbaar.
Vervelend is echter dat ik per 1 augustus bij een ander bedrijf ben aangenomen, uiteraard heb ik hen in kennis gesteld van mijn ongelukje, maar het herstel is een langdurige zaak.
Stel dat mijn nieuwe werkgever zegt van mijn medewerking af te zien moet mijn huidige werkgever mij doorbetalen tot dat mijn hand hersteld is?
Of kan ik WW aanvragen of bijstand?
Moet ik mijn huidige werkgever aansprakelijk stellen?
Graag Uw antwoord op deze vragen en tot verdere toelichting bereid
Lianne

Kijk eens op: http://www.arboclaim.nl/
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds