|
Auteur |
Bericht |
Arianne
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 14:31 Onderwerp: Vraag over omgang baby |
|
|
Graag zou ik wat meer te weten komen over mijn rechten en plichten wat betreft omgang van mijn zoontje van 8 maand.
Tijdens de zwangerschap heeft mijn ex vriend onze zoon erkend en we zijn we hiervoor samen naar het gemeentehuis geweest. Enkele weken geleden hebben we besloten uit elkaar te gaan. Ik heb het ouderlijk gezag over onze zoon en hij verblijft dan ook bij mij. Mijn ex vriend is ergens anders gaan wonen. Hij wil onze zoon wel blijven zien maar hierover zijn nog geen afspraken gemaakt, we komen hier samen ook niet uit. Ben ik op dit moment verplicht mee te werken aan bezoeken van mijn ex of mijn zoontje mee te geven voor een dag of weekend? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 15:01 Onderwerp: |
|
|
Ja, de vader heeft recht op omgang, zie art 1:377a BW. Als jullie er samen niet uitkomen, zal de rechter een omgangsregeling vaststellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arianne
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 15:16 Onderwerp: |
|
|
Maar ik bedoel tot die tijd er iets is vastgesteld... op dit moment. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 15:37 Onderwerp: |
|
|
Recht op omgang heeft hij nu al, zie het wetsartikel. Hoe je daar vorm aan wilt geven is een zaak voor jullie beiden. Als jullie daar niet uitkomen, zal de rechter moeten beslissen.
Als je verhindert dat hij zijn recht op omgang uitoefent, is dat niet strafbaar of zo. Of het handig is om categorisch te weigeren weet ik niet (ik zeg niet dat je dat doet, maar als voorbeeld). Ik kan me voorstellen dat de rechter in zo'n geval later minder sympathie kan opbrengen voor jouw standpunten. Tenzij je goede reden hebt om omgang te weigeren, zie de uitzonderingen die in het artikel zijn genoemd.
Hij heeft natuurlijk niet het recht om wanneer het hem toevallig maar even uitkomt het kind te claimen.
Voor iedereen (en zeker voor het kind) het prettigst is als jullie op een normale manier de omgang kunnen regelen. Natuurlijk zijn daar twee personen voor nodig die willen geven en nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arianne
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 16:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle reactie! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 16:30 Onderwerp: |
|
|
Voor alle duidelijkheid: het is dus niet zo dat als hij zegt "ik wil dit weekend met mijn kind op stap", dat je dan verplicht bent dit toe te staan. Uiteindelijk heb jij het gezag, en lijkt het mij dat jij het laatste woord hebt in dit soort zaken zolang er geen echte omgangsregeling is.
Aan de andere kant ontstaat zijn recht op omgang niet pas bij het tot stand komen van een omgangsregeling.
Een omgangsregeling is handig om duidelijkheid te krijgen en ter voorkoming van conflicten. Als het tot die tijd niet mogelijk is om er samen uit te komen, is het misschien een idee om een gezamenlijke vriend of kennis te laten bemiddelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|