|
Auteur |
Bericht |
Daniella
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 31 mrt 2007 16:28 Onderwerp: Indeling loongroepen |
|
|
Op advies van een mede-student aan de EUR plaats ik mijn vraag aangaande de indeling in een loongroep/functiegroep van een vriendin van mij ook hier. Ik hoop dat er iemand is die haar kan helpen
"Hallo allemaal,
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met het volgende 'probleem':
Een vriendin van mij werkt bij een bedrijf waar zij tegelijk met 2 andere meisjes die dezelfde leeftijd hebben is begonnen. Die vriendin had daarvoor al ergens gewerkt, 1 van die andere 2 ook en die andere had nog nooit gewerkt. Zij zijn alledrie op 1 juni 2005 in dienst getrededen als oproepkracht. Zij zaten toen alledrie in loongroep D. Per 1 januari 2006 hebben zij alledrie een tijdelijk contract van 1 jaar gekregen voor 7 uur in de week. Dat contract is verlengd tot en met 30 juni 2007. Nu kwam die vriendin er laatst achter dat haar 2 collega's per 1 januari 2006 van loongroep D naar E zijn 'gestegen'. Zij is echter in D blijven hangen. Begin deze maand heeft zij dat aangekaart bij de afdeling P&O die aangaf dat zij niet over de hoogte van het salaris gaan, maar dat de afdelingsleiding dit doet. P&O heeft haar bericht toen doorgestuurd naar de leiding die haar vertelde dat die andere 2 collega's waarschijnlijk op basis van eerdere werkervaring van D naar E zijn gegaan. Maar: 1 van die 2 collega's hád nog helemaal geen werkervaring en mijn vriendin wel (relevante werkervaring zelfs, want haar vorige baantje was ongeveer hetzelfde als wat ze nu doet). Zij heeft dit ook verteld aan de leiding en vroeg hen wat dan de overweging was geweest om haar in D te laten en die collega zonder werkervaring in E te plaatsen. Daar kwam geen duidelijk antwoord op, al werd er wel gezegd dat zij niet op een correctie o.i.d. hoeft te rekenen.
Zelf denkt mijn vriendin dat er iets misgegaan is met het doorgeven van de tijdelijke contracten voor 7 uur in de week. Het gaat haar niet zozeer om het salaris, maar meer om het principe. Zij wil graag weten waarom 2 collega's die dezelfde werkzaakheden verrichten een hogere beloning krijgen dan zij. Overigens: heel de afdeling zit in loongroep E, zij is dus de enige die in D zit. Dat vindt ze ook erg vreemd.
Met haar functioneren heeft het volgens haar ook niet te maken, de leiding is tijdens functioneringsgesprekken altijd erg lovend over haar inzet en de wijze waarop zij haar werk doet.
Nu wil zij weten of dit mag. Zijn hier wettelijke bepalingen over? Kan zij eventueel stappen ondernemen en zo ja, welke stappen kan zij ondernemen?
Ik ben zelf niet zo thuis in arbeidsrecht (waardoor ik haar dus niet direct kan helpen), dus ik hoop dat er iemand is die haar advies kan geven. Mochten er nog zaken onduidelijk zijn, dan zal ik proberen om ze duidelijk(er) te maken
Alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes,
Daniëlla van den Ham. " |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 01 apr 2007 2:39 Onderwerp: |
|
|
Ik zou beginnen met het lezen van de CAO. Werkgever is verplicht die op aanvraag te verstrekken en anders is ie meestal wel op de website van de vakbond of ministerie van SZW te vinden.
Mocht nu blijken dat de werkgever de anderen teveel betaald en alleen jouw vriendin conform CAO beloond; jammer voor de werkgever, maar gelijk werk dient gelijk beloond te worden. De werkgever moet dan gemotiveerd kunnen uitleggen waarom jouw vriendin minder verdiend. |
|
|
|
 |
Daniella
|
Geplaatst: zo 01 apr 2007 8:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie. Ik weet toevallig dat zij onder de CAO voor de Grafimedia valt, dus ik ben eens op internet gaan zoeken. Op www.grafimediacao.nl is de gehele CAO te vinden inclusief een "Handboek functieindeling". Die heb ik uitgespit en in kwam haar functie tegen op blz. 26 (http://www.grafimediacao.nl/cao/functieindeling.pdf) onder 113E.
Zij wordt nu echter beloond volgens de omschrijving van 113D, terwijl zij de werkzaamheden verricht van hetgeen onder 113E omschreven is (verschil is dat haar werk een licht commercieel karakter heeft (gekregen) en dat zij ook verantwoordelijk is voor klachtenafhandeling, deze 2 elementen komen in 113D niet voor).
Punt is dat de communicatie met de leidinggevende erg slecht is en dat het bij P&O een rommeltje is. Als werknemer schijn je daar niet het gevoel te hebben dat je serieus genomen wordt. Mijn vriendin wil het bedrijf niet verlaten (want ze heeft het er verder prima naar haar zin), maar ze wil wel eerlijk behandeld worden.
Is het misschien een idee voor haar om de desbetreffende leidinggevende op de CAO-bepaling te wijzen? En als hij dan nog weigert op een normale manier met haar te spreken (ze heeft al een schriftelijke bevestiging van het gesprek aangevraagd, die ze niet krijgt en ze heeft al een gesprek aangevraagd met de leidinggevende waar niet op ingegaan wordt) om dan naar de OR te stappen? |
|
|
|
 |
Marco Knol
|
Geplaatst: di 10 apr 2007 17:51 Onderwerp: |
|
|
Als het op de afdeling P&O een rommeltje is kan het geen kwaad ze te wijzen op de CAO. Wat betreft het argument dat zij niet over de beloning gaan; ze moeten de CAO uitvoeren. Simpel. Zij moeten dan desnoods de leidinggevende er op aanspreken.
Wat ook geen kwaad kan is voor die tijd eens met de collega's praten en te kijken onder welke functie-omschrijving zij vallen c.q. of jouw vriendin echt hetzelfde werk doet. Je kunt dan de functie en de functie-omschrijving uit de CAO voor alledrie naast elkaar leggen. Als dan nog steeds blijkt dat ze hetzelfde werk doen dan zal werkgever van goede huize moeten komen om het verschil in beloning uit te leggen. |
|
|
|
 |
Daniella
|
Geplaatst: zo 01 jul 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
Goed, ze heeft 3 weken geleden te horen gekregen dat ze een contract voor onbepaalde tijd krijgt, ingaande 01-07-2007. Toen ze over de loongroepen begon, bleek al snel dat de leidinggevenden daar helemaal niet mee bezig zijn geweest. Zij zei toen dat er letterlijk in de CAO staat dat ze in E hoort te zitten en niet in D. Men was niet op de hoogte van die bepaling in de CAO (zei men..), maar het zou neergelegd worden bij iemand van P&O.
Vorig weekend, 2 weken nadat het bij iemand van P&O neergelegd zou worden, vroeg ze aan haar leidinggevende of er al iets bekend was. Het antwoord was "nee", maar het zou opnieuw doorgegeven worden.
Gisteren is ze weer langsgegaan bij haar leidinggevende, maar die was nog steeds niet ingelicht door P&O.
Ze heeft al aangekaart dat ze niet blij is met hoe ze behandeld wordt, dat ze zich niet serieus genomen voelt en dat ze haar grens aan het bereiken is. Ze gaat volgend weekend op vakantie en zal dan pas in augustus weer gaan werken, daarom heeft ze gezegd dat ze na haar vakantie sowieso een antwoord verwacht. Daarop kreeg zij het antwoord dat het nog veel langer kon duren voor ze antwoord zou krijgen en dat ze zich niet zo druk moest maken. Ook is het volgens hem niet meer dan normaal dat zoiets erg lang duurt. Ze bleef bij haar "eis" dat ze na haar vakantie wil weten wat P&O 'uitgezocht' heeft. Ook zei ze dat ze haar desnoods op haar prive e-mailadres kunnen mailen, als ze maar wat te horen krijgt.
Ik snap dit niet. Hoe moeilijk is het voor P&O om even in de CAO te kijken en dit terug te koppelen aan de leidinggevende zodat die mijn vriendin kan inlichten. Ik snap sowieso niet dat P&O in maart dit jaar (want zo lang loopt het al) niet meteen de CAO heeft geraadpleegd, dat is hun werk toch? De CAO uitvoeren?
Wat kan ze nu nog doen? Van haar leidinggevende hoeft ze niets te verwachten, dat is wel duidelijk. Hopelijk kunnen jullie een goed advies geven.
Ten slotte is haar contract ook nog niet binnen, terwijl dat dus m.i.v. vandaag in had moeten gaan. Ze heeft ook al gevraagd waarom het zo lang duurt, maar dat wist men ook niet. "P&O is ermee bezig", kreeg ze te horen.
Ik ben blij dat ik niet in dat bedrijf werk  |
|
|
|
 |
Marco Knol
|
Geplaatst: do 05 jul 2007 1:21 Onderwerp: |
|
|
Ze kan twee dingen doen; en die zou ik allebei na de vakantie doen als ik weer aan 't werk ben.
Ten eerste zelf de afdeling P&O bellen of schrijven. En als die dan ook niet reageren een advocaat of vakbond inschakelen en naast het hogere loon ook tevens de wettelijke verhoging en rente daarover vorderen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|