kasper
Leeftijd: 40 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 12
|
Geplaatst: zo 24 jun 2007 21:06 Onderwerp: flags of convenience en genuine link |
|
|
Voor een paper van het vak internationaal zeerecht ben ik me aan het verdiepen in de genuine link doctrine met betrekking tot zogenoemde "flag of convenience" of "open registry" Staten.
Momenteel is er een probleem omdat bedrijven hun schepen registreren onder flags of convenience, om zo financieel voordeel te behalen doordat de kosten lager zijn (o.a. door ruimere regelgeving, lagere bemanningskosten, lagere belasting etc.). Dit zou opgelost moeten worden door een "genuine link" (een link tussen het te registreren schip en de Staat van registratie, bv. nationaliteit van de bemanning of bedrijf gevestigd in de Staat van registratie), vereist in art. 5 van de High Seas Convention en art. 91(1) van de 1982 UNCLOS maar door de vaagheid van het concept is het nog niet erg succesvol.
Momenteel ben ik aan het bedenken hoe dit probleem opgelost zou kunnen worden, en daar heb ik nu twee ideeën voor. De eerste is het verder uitwerken van de genuine link in de High Seas Convention en de UNCLOS door bijvoorbeeld criteria of een definitie te geven.
Een tweede mogelijkheid is, denk ik, het op civiele wijze verantwoordelijk houden van bedrijven die hun schip in een andere Staat willen registreren zonder dat er een link is tussen die Staat en dat bedrijf. Dit zou wel leiden tot een versplintering van het genuine link concept (omdat alle Staten een andere invulling geven aan genuine link) en daardoor de maritieme wereld hinderen.
Graag zou ik een reflectie hebben op voorgaande twee ideeën, en eventueel nog andere mogelijkheden horen om het genuine link principe meer effectief en hopelijk succesvoller te maken.
Bij voorbaat dank! |
|