|
Auteur |
Bericht |
Fenix
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 22:33 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Fenix schreef: | bona fides schreef: | Ik zie dat toch heel anders. Waarom zou je recht hebben op alle bezittingen van de persoon met wie je samenwoont? Zeker als er ook nog kinderen in het spel zijn. |
De kinderen zijn al de deur uit!
En ik heb zelf ook een kind, lijkt me een beetje vreemd als ik overlijd, dat zij de helft komt opeisen! |
Zo zit de wet nu eenmaal in elkaar. Ook onder het nieuwe erfrecht heeft de wetgever vastgehouden aan een bepaald gedeelte wat gereserveerd dient te blijven voor de kinderen. Indien zij in dit gedeelte 'geschaad' worden, kunnen zij dit opeisen. De wetgever heeft echter de langstlevende partner enige bescherming willen bieden en heeft bepaald dat indien er sprake is van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap de vordering van een kind pas opeisbaar is bij het overlijden van deze partner.
Voor samenwoners geldt dit niet van rechtswege. Wel kunnen zij zelf deze bescherming inbouwen door een testament en een samenlevingscontract op te stellen. Met andere woorden alle instrumenten om een elkaar goed verzorgd achter te laten zijn voor handen. Het zal alleen wel even geregeld moeten worden. |
Ja okay, bedankt voor je antwoord, ik weet nu genoeg.
Het is of het één of het ander! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 22:43 Onderwerp: |
|
|
Fenix schreef: | Ja okay, bedankt voor je antwoord, ik weet nu genoeg.
Het is of het één of het ander! |
Weet je zeker dat je begrijpt dat je kunt bereiken wat je wilt zonder te trouwen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Fenix
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2007 23:29 Onderwerp: |
|
|
Ja ja bona fides.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden! |