Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 18:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Biologische vader (ex) wil erkenning minderjarige zoon
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ten eerste: hij kan het kind alleen erkennen als jij het nog niet hebt erkend,

Zie echter mijn bericht hierboven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
Ten eerste: hij kan het kind alleen erkennen als jij het nog niet hebt erkend,

Zie echter mijn bericht hierboven.

Ik denk dat NJ 2005/248 een oplossing biedt voor mijn (theoretische) voorbeeld van een erkenning door de buurman met het doel de vader een hak te zetten, maar geen moeilijkheden zal opleveren in deze situatie.

Uit rov. 3.5.3 van NJ 2005/248 volgt dat een verwekker die de mogelijkheid heeft gehad om vervangende toestemming tot erkenning te vragen maar dat heeft nagelaten, een door een andere man gedane erkenning kan vernietigen wanneer de moeder toestemming tot die erkenning heeft gegeven met slechts het oogmerk de belangen van de verwekker te schaden.

In deze situatie had de verwekker hoogstwaarschijnlijk gewoon met toestemming van de moeder het kind kunnen erkennen. Dat heeft hij - blijkbaar - jarenlang nagelaten. Bovendien heeft de moeder toestemming gegeven aan een man die inmiddels ook "family life" met het kind heeft.

Een beroep door de vader op misbruik van bevoegdheid, om zo de erkenning te vernietigen, lijkt me in deze situatie geen reële mogelijkheid.

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens, voor wat betreft onderhavig geval verwacht ook ik geen moeilijkheden. Dat had ik wel even moeten benadrukken. Mocht EJB_CH op de hoogte zijn van de nuance dan is het verder prima.
Bekijk de homepage
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Mee eens, voor wat betreft onderhavig geval verwacht ook ik geen moeilijkheden. Dat had ik wel even moeten benadrukken. Mocht EJB_CH op de hoogte zijn van de nuance dan is het verder prima.

Ja hoor, het leek mij alleen handig om me in het antwoord aan mrbenjie te beperken tot zaken die mij relevant leken voor zijn casus.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ziet er dus naar uit dat de biologische vader alleen kans maakt op een omgangsregeling. Voor dat punt is het van belang dat er sprake is van "family life" tussen hem en het kind.

Zoals het er naar uitziet is er in ieder geval sprake geweest van family life. Misschien is het mogelijk om de rechter ervan te overtuigen dat die "family life" band intussen is verbroken. Daarvoor is het nodig om omstandigheden aan te voeren die verband houden met de band tussen vader en kind. Dingen die zijn voorgevallen tussen vader en moeder schijnen niet of nauwelijks een rol te spelen.

In de beschrijving van de situatie in het eerste bericht vind ik niet direct zulke omstandigheden terug, maar misschien zijn die er wel.

Wat voor rol de handicaps zullen spelen kan ik niet inschatten, maar ongetwijfeld zal de rechter daar rekening mee houden. Uiteindelijk staat het belang van het kind voorop.

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
abraxes schreef:

Ja hoor, het leek mij alleen handig om me in het antwoord aan mrbenjie te beperken tot zaken die mij relevant leken voor zijn casus.

Dan is het goed, ik dacht wellicht heeft ze mijn waardevolle wetenschappelijke bijdrage niet gelezen dus maar even expliciteren want ik zit absoluut niet te wachten op incompetente collega’s.
Bekijk de homepage
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Dan is het goed, ik dacht wellicht heeft ze mijn waardevolle wetenschappelijke bijdrage niet gelezen dus maar even expliciteren want ik zit absoluut niet te wachten op incompetente collega’s.

Shocked Laughing
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing
Bekijk de homepage
mrbenjie

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allemaal alvast erg bedankt voor de reacties op de gestelde vragen!

Dan hadden we nog een vraag:

De opa en oma van ons kind gaan samen met de moeder naar de notaris om een testament op te laten stellen dat mocht er wat met de ouders gebeuren dat hun de voogdij krijgen over onze zoon.

Maar als dat opgesteld is kan ik dan samen met de moeder nog het ouderlijk gezag aanvragen bij de kanton rechter?

of staat dit los van elkaar?

thanks a lot

ps. weet iemand op dit forum een goede advocaat op dit rechtsgebied in de regio r-dam? zoja kan je me die naam sturen of website, de dit dan aub via pm.

alvast bedankt.
groeten B
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verklaren van voogdij bij uiterste wilsbeschikking kan reeds indien er sprake is van ouderlijk gezag. Pas wanneer ten minste een der gezagdragende ouders komt te overlijden, komt de testamentaire voogdij ter sprake. Testamentaire voogdij vervalt als blijkt dat de andere ouder van rechtswege het gezag over de kinderen uitoefent. In casu zou daarvan sprake zijn omdat na de dood van een der ouders de overlevende ouder van rechtswege het gezag over de kinderen zal gaan uitoefenen, indien en voor zover hij op het tijdstip van overlijden het gezag uitoefent in de zin van art 1:253f BW (het gezag van een der ouders anders dan na scheiding).

Gesteld kan worden dat testamentaire voogdij de mogelijkheid tot erkenning van het kind onverlet laat en dat bij overlijden van een der ouders de andere ouder het gezag van rechtswege verkrijgt, waarmee de testamentaire voogdij komt te vervallen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mrbenjie schreef:
of staat dit los van elkaar?

Het staat los van elkaar. Maar wel zou jij het ouderlijk gezag blijven uitoefenen mocht je vriendin onverhoopt iets overkomen (zoals abraxes al aangaf).

Het lijkt me daarom verstandig om, zodra jij ook het ouderlijk gezag hebt, ook in jouw testament zo'n voogdijregeling op te laten nemen. (Inderdaad bevestigen art 1:292 en 293 BW dat alleen de regeling van de laatst overleden ouder (met ouderlijk gezag) geldt.)

Leeftijd: 54

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag zijn we op gesprek geweeest bij onze advocaat.
Die vertelde ons dat de biologische vader bijna zeker geen kans maakt op erkenning , omdat het kind inmiddels al is erkend.

Hij gaat alleen nog even uitzoeken wat het inhoud als het in strijd is met de "Nederlandse openbare orde"
Weet iemand al wat deze zin inhoud?

We hebben nu een brief retour gestuurd naar de advocaat van hem dat we niet instemmen met de erkenning.

Nu is het afwachten wat voor gerechtelijke stappen zijn client gaat ondernemen.

groeten B.Bergman
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds