Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 21:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waar rechten studeren???
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2004 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu de keuze is gemaakt kunnen we dit subjectieve onderwerp afsluiten?!?
Kafka

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, sluiten aub
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Petra

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sluiten maar, bedankt voor jullie subjectivitijd Very Happy

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2004 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Keule spoordweling
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Janne

Janne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Petra,

Hoewel jullie dit onderwerp afgesloten hebben, zou ik toch nog graag even willen reageren. Met name omdat jij na je HBO studie graag Internationaal & Europees Recht zou willen gaan studeren. Ik zelf studeer Nederlands Recht en Internationaal & Europees Recht aan de KUN.
Ik heb lange tijd getwijfeld of ik voor de KUN of de UvT zou kiezen, maar uiteindelijk werd het toch de KUN. Ik weet niet of Nijmegen voor jou überhaupt een optie is, maar ik zou zeggen…denk er toch eens over na.
Ik heb voor Nijmegen gekozen omdat ook hier gekozen is voor een kleinschalige opzet, een persoonlijke benadering en veel aandacht voor interactief onderwijs. Op die manier wordt je zelf tot denken aangezet en is de verhouding docent-student redelijk persoonlijk. Een andere reden om voor de KUN te kiezen was dat de Nijmeegse Rechtenfaculteit bijzonder hoog aangeschreven stond. In het jaar dat ik koos (2002) kwam de rechtenopleiding aan de KUN zowel volgende de Elsevier enquête als de Keuzegids Hoger Onderwijs als beste uit de test (overigens op de voet gevolgd door de UvT, dus ook daar geen kwaad woord over van mij, hoor!). Voor het gemak heb ik de cijfers hieronder even gequote:
Quote:

De resultaten van de Elsevier kwaliteitsenquete voor het HO zijn op rechtsgebied opmerkelijk constant ten opzichte van vorig jaar. Nog steeds staan Nijmegen en Tilburg bij Nederlands Recht op de eerste en tweede plek (met een 7,3 en 7,1). Vooral op de onderdelen 'Faciliteiten' en 'Organisatie' scoort Nijmegen bovengemiddeld hoog. Voor Tilburg ligt het voordeel bij 'Onderwijs.' Op gebied van Fiscaal Recht verdeelden de genoemde faculteiten plaats 1 en 2 precies omgekeerd, net als vorig jaar.
Het totale gemiddelde van alle cijfers die rechtenstudenten hun faculteiten gaven bleef gelijk op een keurige 6,9. Ook de hekkensluiter (UvA) heeft zich als zodanig gehandhaafd. Het meest opmerkelijk is misschien nog de schifting op plaats drie. Vorig jaar werd deze bezet door maar liefst vier faculteiten (VU, EUR, UU en UM). Alleen de Erasmus Universiteit Rotterdam kan nu nog op het brons aanspraak maken.

In het onderzoek van de Keuzegids Hoger Onderwijs kwam de Nijmeegse opleiding Internationaal&Europees Recht als tweede uit het onderzoek. Dus ook dat lijkt me geen slechte score. Je kunt deze cijfers trouwens checken op de site van de Keuzegids Hoger Onderwijs of de Elsevier enquête
Quote:
Uit de enquête van de Keuzegids Hoger Onderwijs 2003 blijkt dat de Nijmeegse opleiding Internationaal & Europees recht een hoge beoordeling krijgt. Met een 7.24 bezet de opleiding de tweede plaats. De Nijmeegse faculteit krijgt - in vergelijking tot andere rechtenfaculteiten - met name hoge cijfers voor de docenten, de lesruimtes, het studiecentrum en de voorbereiding op de loopbaan. De Maastrichtse opleiding ‘European Law School’ behaalt de eerste plaats met een 7.37.
De waardering voor de opleiding Nederlands recht is dit jaar niet onderzocht door de Keuzegids. In de gids staan de resultaten vermeld van het onderzoek dat werd gehouden in 2002 en waarin de Nijmeegse opleiding als beste naar voren kwam met een 7.16.
Eindstand onderzoek Keuzegids Internationaal & Europees recht
1. Maastricht UM 7.37
2. Nijmegen KUN 7.24
3. Leiden UL 7.01
4. Tilburg UvT 7.00
5. Groningen RUG 6.97
6. Amsterdam UvA 6.52

Natuurlijk zeggen deze cijfers niet alles, het gaat er vooral om wat jij belangrijk vind en wat jij denkt dat bij je past. Als je Internationaal&Europees Recht gaat studeren, moet je je bovendien realiseren dat deze opleiding per universiteit nogal verschilt. Misschien spreekt de indeling en inhoud van de ene universiteit je veel meer aan dan die van de andere. En misschien nog een (overbodige) tip… de beste indruk van een universiteit en de inhoud van de opleiding krijg je volgens mij nog altijd door een dagje zelf mee te lopen met een student.
Dan proef je tenminste de echte sfeer van een uni, en kun je zien hoe het er werkelijk aan toe gaat. Als je een dagje aan de KUN mee wilt lopen bij internationaal & europees recht, houd ik me aanbevolen.
Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes bij het maken van een keuze!

Groetjes,
Janneke
Machiel

Machiel

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 14:28    Onderwerp: Kortmann Rules! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van de Faculteit te Tilburg weet ik niet zo veel, maar in Nijmegen werkt een van de grotere staatsrechtgeleerden van onze tijd: prof.mr. C.A.J.M. (Tijn) Kortmann. Dus als je juist op het Staatsrecht gericht bent, dan is (naast Rotterdam natuurlijk Very Happy ) Nijmegen absoluut een goede optie.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe goed is Rotterdam naar uw mening echt, dus niet volgens het propaganda-plaatje?

Of mag ik dat niet vragen? Ben net het arrest Lindenbaum-Cohen aan het lezen, dus heb een beetje een achterdochtige bui. Voor je het weet wordt je door je eigen uni gesued vanwege onrechtmatige daad!
(Zou wel een goede praktijkoefening zijn...)
Kafka

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lindenbaum-Cohen ??? Is dat niet dat arrest over bedrijfsspionage?
Wat heeft dat met jouw vraag te maken dan?

Laatst aangepast door Kafka op za 14 feb 2004 3:55, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, beetje uit zijn verband gerukt ik weet het.
Ik vraag: wat vindt u echt van de EUR, dus niet het propaganda-plaatje. En misschien mag hij alleen maar het propaganda-plaatje vertellen, dus dan gaat de EUR van mij schadevergoeding eisen omdat ik een medewerker van hen heb overgehaald bepaalde informatie op een publiek forum te plaatsen waardoor zij minder studenten binnenkrijgen en dus schade lijden of iets dergelijks...
Ik studeer voor Creatieve Jurist!
Machiel

Machiel

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 16:19    Onderwerp: Echt? Echt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Hoe goed is Rotterdam naar uw mening echt, dus niet volgens het propaganda-plaatje?

Geen zorgen, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Erasmus Universiteit is echt goed. Als ik om mij heen kijk zie ik een corps van docenten en hoogleraren die met z'n allen heel goed in staat zijn een brede en hoogwaardige juridische opleiding te verzorgen. Ook op die gebieden (zoals het Staats- en Bestuursrecht Cool ) waar men bij "Rotterdam" niet gelijk aan denkt. Zo doet prof.mr. Roel de Lange, hoogleraar Staatsrecht, beslist niet onder voor zijn elders door mij op deze site genoemde collega Kortmann uit Nijmegen. En ik wijs hier ook op de onnavolgbare wijze waarop prof. Van Dunné hier het Verbintenissenrecht doceert. Het volgen van zijn colleges raad ik echt aan. Hetzelfde geldt voor prof. Winkel, die een internationaal gezag geniet inzake zijn kennis van de rechtsgeschiedenis! Rotterdam is, mede dankzij Winkel, een van de weinige faculteiten die de bestudering van de geschiedenis nog serieus neemt. En daar hecht ik aan, zoals je uit mijn scriptie hebt kunnen opmaken... Wink

Maar een groot deel van de kwaliteit van de opleiding wordt bepaald door de student zelf. Weest nieuwsgierig en participeer actief in het onderwijs. Het onderwijs in Rotterdam wordt massaler en dus is het belangrijk dat je er in gunstige zin "uitspringt", dat je opvalt. En laat je bij de keuze voor de afstudeerrichting en de keuzevakken niet leiden door allerhande oneigenlijke argumenten en baan- en carrièrekansen, maar alleen en uitsluitend door jouw eigen academische Idea uitdagingen.

zó voorzie jij jezelf van een topopleiding!
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2004 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Absoluut en volmondig mee eens.
Petra

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Beetje late reactie van mijn kant, aangezien ik (dacht) een beslissing had genomen en het erg druk kreeg ben ik hier niet meer zoveel geweest. Een aantal van de latere reacties heb ik nog wel gelezen.

Het laatste nieuws aan het doorstudeerfront is dat de EUR een schakelprogramma gaat aanbieden voor SJD'ers waardoor je in 2 jaar een master kan halen. Aangezien ik nog maar 2 jaar kan lenen bij de ib-groep (en dus OV heb) zou het perfect zijn als dat lukt. Hoogstwaarschijnlijk kom ik dus toch richting Rotterdam volgend jaar.

Wederom bedankt voor alle informatie die jullie hebben gegeven. Ik zal weer eens wat vaker langskomen hier!

Petra
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Petra schreef:
Hoogstwaarschijnlijk kom ik dus toch richting Rotterdam volgend jaar.

GEZELLIG!!!
V. van den Bos

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 11:45    Onderwerp: Re: Echt? Echt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Machiel schreef:
mtewes schreef:

Geen zorgen, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Erasmus Universiteit is echt goed. Als ik om mij heen kijk zie ik een corps van docenten en hoogleraren die met z'n allen heel goed in staat zijn een brede en hoogwaardige juridische opleiding te verzorgen. Ook op die gebieden (zoals het Staats- en Bestuursrecht Cool ) waar men bij "Rotterdam" niet gelijk aan denkt. Zo doet prof.mr. Roel de Lange, hoogleraar Staatsrecht, beslist niet onder voor zijn elders door mij op deze site genoemde collega Kortmann uit Nijmegen. En ik wijs hier ook op de onnavolgbare wijze waarop prof. Van Dunné hier het Verbintenissenrecht doceert. Het volgen van zijn colleges raad ik echt aan. Hetzelfde geldt voor prof. Winkel, die een internationaal gezag geniet inzake zijn kennis van de rechtsgeschiedenis! Rotterdam is, mede dankzij Winkel, een van de weinige faculteiten die de bestudering van de geschiedenis nog serieus neemt. En daar hecht ik aan, zoals je uit mijn scriptie hebt kunnen opmaken... Wink

Maar een groot deel van de kwaliteit van de opleiding wordt bepaald door de student zelf. Weest nieuwsgierig en participeer actief in het onderwijs. Het onderwijs in Rotterdam wordt massaler en dus is het belangrijk dat je er in gunstige zin "uitspringt", dat je opvalt. En laat je bij de keuze voor de afstudeerrichting en de keuzevakken niet leiden door allerhande oneigenlijke argumenten en baan- en carrièrekansen, maar alleen en uitsluitend door jouw eigen academische Idea uitdagingen.

zó voorzie jij jezelf van een topopleiding!

Even over Van Dunné. Ik deel de mening dat zijn colleges een hoge kwaliteit bezitten, ze zijn duidelijk en (zolang je voorbereid bent) goed te volgen...één minpuntje, zijn boek is me iets teveel gericht op het bashen van Hartkamp en consorten...

Winkel dankt zijn internationaal gezag zeker aan het feit dat hij de kaart van Europa zo soepel uit de pols op het bord zet? Of aan zijn aansprekende verhalen over spekkoeken? Laughing Maar even serieus, zijn colleges zitten ook goed in elkaar, alleen jammer dat het onderwerp me niet aanspreekt...maar dat doet niet af aan de kwaliteit van de colleges..

Ook zijn de hoogleraren P.A.M Mevis en Loth uitstekende collegegevers..maar goed, zo zijn er nog wel meer Smile
Kafka

BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 13:42    Onderwerp: Re: Echt? Echt! Reageer met quote Naar onder Naar boven

V. van den Bos schreef:
één minpuntje, zijn boek is me iets teveel gericht op het bashen van Hartkamp en consorten...

Dan moet je of héél goed zijn, of gestoord.
(Asser/)Hartkamp zijn inderdaad dé gezagvoerende namen in het verbintenissenrecht.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds