|
Auteur |
Bericht |
techman
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 18:41 Onderwerp: Tegenspraak arbeidsovereenkomst |
|
|
Beste mensen,
Ik heb een vraag over een artikelpunt dat in mijn arbeidscontract staat. Sinds ik bij dat bedrijf werk ben ik ook zelf gestart en uiteraard met goedkeuring. De activiteiten die ik verricht ‘waren’ totaal anders dan de activiteiten van het bedrijf.
Sinds kort houdt het bedrijf zich ook bezig met de activiteiten waar ik ook mee bezig ben. Misschien is het voor sommige nu al duidelijk dat er een tegenspraak is tussen mijn bedrijfje en het bedrijf waar ik werk.
Het bedrijf heeft tegen mij gezegd dat ik de activiteiten voort mag zetten onder voorwaarde dat ik een bepaald onderdeel van mijn activiteiten aan hun overdraag. Uiteraard kan weigeren leiden tot ontslag .
Nu staat in mijn arbeidscontract dat het niet toegestaan is dezelfde activiteiten te verrichten die het bedrijf ook doet. Maar het bedrijf is LATER begonnen met de activiteiten waar ik ook mee bezig ben. Wat moet ik nu doen?
Ik ga niet zomaar activiteiten aan het bedrijf overdragen en ik ben eerder begonnen. Tevens zijn de activiteiten totaal anders dan de huidige doelstellingen van het bedrijf.
Kan iemand me uit de brand helpen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 19:02 Onderwerp: |
|
|
Dus naast je werk bij dat bedrijf verricht je in je vrije tijd ook bepaalde werkzaamheden. Oorspronkelijk lagen die werkzaamheden niet op het terrein waarop het bedrijf actief was, maar nu heeft het bedrijf ook activiteiten ontwikkeld op het gebied van jouw 'vrije tijd'-werkzaamheden. Verder bepaalt je arbeidsovk dat jij je in je vrije tijd moet onthouden van werkzaamheden die kunnen conflicteren met de activiteiten van het bedrijf.
Die bepaling in de arbeidsovk lijkt mij op zichzelf heel redelijk. De vraag is alleen of het redelijk is om die bepaling ook in deze situatie tegen je te gebruiken.
Eerlijk gezegd denk ik van wel. In ieder geval kun je het bedrijf niet verbieden om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Het is verder vrij aannemelijk dat het bedrijf schade kan ondervinden van concurrerende activiteiten van een werknemer. Het bedrijf kan jou niet dwingen om je werkzaamheden te staken, maar kan m.i. wel de bepaling inroepen om de arbeidsovk te ontbinden. Het belangenconflict lijkt mij voldoende groot dat je niet van het bedrijf mag verwachten dat het de huidige situatie laat voortduren.
Het is denk ik anders als het bedrijf de nieuwe activiteiten is gaan ontwikkelen met het doel om jou kwijt te raken, of met het doel om jou te dwingen onderdelen over te dragen. Dat zou m.i. misbruik van recht opleveren.
Het bovenstaande is slechts mijn inschatting. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
techman
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 20:17 Onderwerp: |
|
|
Hartstikke bedankt voor de snelle support.
Toch ben ik niet eens met het feit dat een bedrijf het recht heeft om mijn activiteiten stop te zetten dan wel over te dragen terwijl ik eerder aan begonnen ben. Tevens is dit geen doelstelling van het bedrijf en meer een extra activiteit die ze sinds kort verrichten.
Indien het waar is wat je in deze topic vermeldt kan ik in het ergste geval het bedrijf opdoeken. Het is wel heel vreemd dat een bedrijf akkoord ging (aanmelding KVK) met de bijbehorende activiteiten en nu opeens dit punt behandeld.
Nu doe ik aan verschillende activiteiten maar het is dood zonder om één van deze activiteiten (en dan niet de allerminst belangrijke) over te dragen. Met deze topic wil ik weten of een bedrijf dit zomaar kan doen aangezien het bedrijf op de hoogte is geweest van mijn activiteiten. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 20:26 Onderwerp: |
|
|
techman schreef: | Het is wel heel vreemd dat een bedrijf akkoord ging (aanmelding KVK) met de bijbehorende activiteiten en nu opeens dit punt behandeld. |
heb je dit akkoord gaan op schrift of heb je er correspondentie over? |
|
|
|
 |
techman
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 20:57 Onderwerp: |
|
|
Helaas,
Deze afspraak is mondeling besproken en er zijn geen getekende bewijsmaterialen dat het bedrijf toezegging heeft gegeven over de activiteiten die ik verricht.
Een aantal punten op een rij:
- Ik werk in een bedrijf maar heb ook een eigen onderneming
- Het bedrijf verricht sinds kort een activiteit waar ik me al lang mee bezig hou
- Het bedrijf heeft toegezegd dat ik de activiteiten voor mijn onderneming mag verrichten al is dit niet schriftelijk vastgelegd.
- Het bedrijf heeft (dwingend) voorgesteld één van mij activiteiten over te dragen aangezien ze sinds kort ook bezig zijn met deze activiteit.
- Het weigeren van het overdragen kan in ergste geval leiden tot ontslag gezien er concurrentie in het spel is.
Jullie snappen wel dat ik mijn baan niet op het spel ga zetten maar ik wil wel graag weten wat ik hiermee kan doen. Moet ik het bedrijf gelijk geven en akkoord gaan met de voorstel? Nogmaals, het akkoord gaan kan het einde betekenen van mijn onderneming en dat laat ik niet zomaar gebeuren. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 21:15 Onderwerp: |
|
|
techman schreef: | Toch ben ik niet eens met het feit dat een bedrijf het recht heeft om mijn activiteiten stop te zetten dan wel over te dragen terwijl ik eerder aan begonnen ben. |
Dat recht hebben ze dan ook niet. Maar het is wel zo dat het bedrijfsbelang voorgaat op het belang van een individuele werknemer. Het lijkt mij gewoon een geldige reden om de arbeidsovk te ontbinden. Waarschijnlijk wel tegen een bepaalde vergoeding.
Quote: | Indien het waar is wat je in deze topic vermeldt kan ik in het ergste geval het bedrijf opdoeken. |
Je kunt natuurlijk ook een andere werkgever zoeken. Of helemaal eigen baas worden.
Quote: | Het is wel heel vreemd dat een bedrijf akkoord ging (aanmelding KVK) met de bijbehorende activiteiten en nu opeens dit punt behandeld. |
Hoe is dit precies afgesproken? Als er alleen is gezegd dat jouw voorgenomen werkzaamheden niet in strijd zijn met de arbeidsovk, heb je daar m.i. nu niets meer aan. Aan de andere kant, als bij het tekenen van de arbeidsovk te kennen is gegeven dat zij weet hebben van en akkoord gaan met je werkzaamheden ligt het misschien weer anders. De precieze bewoordingen lijken me van groot belang.
Hoe groot is het bedrijf ongeveer? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
techman
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 21:44 Onderwerp: |
|
|
Ik had al de arbeidscontract ondertekend voordat ik begon met het starten van mijn onderneming. Tot op het heden was dit geen probleem. Dit is mondeling afgesproken en werd niet gevreesd op concurrentie omdat het bedrijf andere activiteiten verrichte.
Nu is dat anders geworden en het is teleurstellend dat ik de toezegging van het bedrijf niet heb ondertekenend. Er is dus geen bewijsmateriaal en met dit punt zal ik niet gaan scoren vrees ik.
Over de grootte van het bedrijf kan ik weinig over zeggen, want tot op het heden komen en gaan werknemers. Op dit moment werken er ca. 12 werknemers waar onder enkel vast in dienst.
Maar dan is mijn volgende vraag:
Mag een bedrijf dan zomaar nieuwe activiteiten opstarten en mij dwingen activiteiten over te dragen omdat het correspondeert? Mag een bedrijf activiteiten opstarten die niet vermeldt staan in de Kamer van Koophandel?
Als het bedrijf serieus er mee bezig is kan ik het begrijpen maar tot op het heden is daar geen sprake van. Het is meer een uitgegroeid activiteit dat op dit moment volop bezig is bij het bedrijf. Het is zeker geen doelstelling en meer een extra. Dat zei het bedrijf tegen mij. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 22:28 Onderwerp: |
|
|
techman schreef: | Nu is dat anders geworden en het is teleurstellend dat ik de toezegging van het bedrijf niet heb ondertekenend. Er is dus geen bewijsmateriaal en met dit punt zal ik niet gaan scoren vrees ik. |
Het zou afhangen van de formulering, maar waarschijnlijk zou ook een papieren goedkeuring van je werkzaamheden niet helpen.
Toen jij met je werkzaamheden begon lag het, juist gezien die bepaling in je contract, nogal voor de hand om je werkgever om toestemming te vragen. Dat was dus heel verstandig van je. Maar zo'n goedkeuring zal normaal gesproken alleen aangeven dat het bedrijf op dat moment geen conflict ziet. Het bedrijf kan immers goedkeuring alleen weigeren wanneer er op dat moment al een conflict was, en dat was er toen nog niet.
Je kunt zo'n goedkeuringsverklaring m.i. nooit zo uitleggen dat het bedrijf zich vastlegt om voor de toekomst af te zien van een bepaald soort activiteiten.
Quote: | Mag een bedrijf dan zomaar nieuwe activiteiten opstarten en mij dwingen activiteiten over te dragen omdat het correspondeert? |
Natuurlijk mag een bedrijf nieuwe activiteiten opstarten. Zoals ik steeds al heb gezegd kunnen ze jou nergens toe dwingen, maar ze mogen m.i. wel het contract ontbinden ivm een belangenconflict. Dat conflict is er gewoon, want jij concurreert nu met je werkgever.
Quote: | Het is zeker geen doelstelling en meer een extra. Dat zei het bedrijf tegen mij. |
Zie wat ik eerder schreef:
bona fides schreef: | Het is denk ik anders als het bedrijf de nieuwe activiteiten is gaan ontwikkelen met het doel om jou kwijt te raken, of met het doel om jou te dwingen onderdelen over te dragen. Dat zou m.i. misbruik van recht opleveren. |
Als jij kunt aantonen dat het bedrijf dit alleen doet om jou dwars te zitten, heb je een punt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: ma 18 jun 2007 22:55 Onderwerp: |
|
|
de vraag die bij mij opkomt is of het bedrijf niet juist dezelfde activiteiten is gaan verrichten omdat of beter gezegd doordat techman ze op het idee heeft gebracht. graag hoor ik de formulering van de goedkeuring tot het opstarten van je eigen bedrijf, want wanneer idd gezegd is dat er geen bezwaar was aangezien er geen conflicterende belangen waren op het moment van opstarten is er mi een voorbehoud gemaakt. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 19 jun 2007 7:22 Onderwerp: |
|
|
Staan jouw activiteiten en jouw bedrijfje bij de Kamer van Koophandel ingeschreven? Want in dat geval kun je in ieder geval bewijzen dat je al vanaf een bepaalde tijd daar zelf mee bezig was. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 19 jun 2007 8:42 Onderwerp: Re: Tegenspraak arbeidsovereenkomst |
|
|
techman schreef: | Het bedrijf heeft tegen mij gezegd dat ik de activiteiten voort mag zetten onder voorwaarde dat ik een bepaald onderdeel van mijn activiteiten aan hun overdraag. Uiteraard kan weigeren leiden tot ontslag .
|
De hamvraag lijkt me welke vergoeding hier tegenover wordt gezet? |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 23 jun 2007 2:39 Onderwerp: Re: Tegenspraak arbeidsovereenkomst |
|
|
StevenK schreef: | De hamvraag lijkt me welke vergoeding hier tegenover wordt gezet? | Ik denk dat het hier inderdaad wel op uit gaat draaien.
Er is, voorzover ik heb begrepen, geen enkel bewijs voor de stelling van techman, er zijn hooguit aannemelijkheden.
En ook al heeft techman ze op een idee gebracht, het is niet verboden voor een bedrijf andere, nieuwe activiteiten te ontplooien. Het is wat dat betreft bijzonder spijtig dat de instemming van werkgever niet op papier of email staat.
Je zou natuurlijk ook een zakelijke deal kunnen sluiten. Jouw werkgever neemt jouw toko over tegen betaling van bedrag X, jij treedt in dienst bij je werkgever met een beding dat je niet ontslagen kunt worden zolang jouw klanten klant zijn c.q. met verval van concurrentiebeding (als dat geldt). Eventueel kun je ook in aandelen betaald worden zodat je ook op die manier zeggenschap krijgt. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 jul 2007 17:05 Onderwerp: |
|
|
Techman, hoe lang werk je al bij dit bedrijf en hoe lang ben je al met je eigen activiteiten bezig? Past de nieuwe activiteit van het bedrijf in de overall strategie? (ik bedoel: is het een logische activiteit voor dit bedrijf om als nieuwe activiteit te ontplooien?)
Hoe belangrijk qua inkomsten is je eigen bedrijf trouwens voor jou? En hoe ziet jouw beroepstoekomstperspectief er uit wanneer je niet met deze werkgever verder zou gaan?
Ondanks dat jij je toestemming niet op papier hebt ben ik in principe nog niet zo somber, hoor. Het is wel zo dat er een bepaling in je contract staat, maar je hebt die mondelinge toestemming en jij kunt door je Kvk_inschrijving duidelijk laten zien dat jij er al eerder bezig mee was dan jouw werkgever. Wanneer je hierover met je werkgever in de slag wilt (en sowieso wanneer je denkt dat men je wil ontslaan), neem dan vroegtijdig een advocaat in de arm.
Overigens zat ik zelf ook aan een soort overname/inbreng van jouw bedrijf bij je werkgever te denken. Een vergoeding voor jou voor te derven inkomsten. Of inderdaad: full time verder met je eigen activiteiten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|