|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 19:49 Onderwerp: Stuitingsverzoek verjaring civiele letsselschadeprocedure |
|
|
Hey,
Even een vraag.
Ik ben met een letselschadeprocedure bezig tegen een arts. Deze zaak verjaard over ruim een jaar.
Nu is gebleken dat ik nog een aantal operatieve ingrepen moet ondergaan om verder te proberen om de geleden schade te herstellen. Tegen de tijd dat ik van die operaties genezen ben is de zaak verjaard.
Er is nog geen eerste brief aan de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar verstuurd daar de bewijslast en schadeposten nog niet geheel rond zijn. Beide genoemde punten kunnen niet gecompletiseerd worden voor de operaties hebben plaatsgevonden.
Onder welke noemer kan bij de rechtbank een verzoek tot het stuiten van de verjaring worden gedaan?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 19:59 Onderwerp: |
|
|
Je kunt toch gewoon al wel een procedure starten met een nog nader in te vullen bedrag? Kan er even niet meer op komen hoe dat ik vaktaal heet. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 20:54 Onderwerp: Re: Stuitingsverzoek verjaring civiele letsselschadeprocedur |
|
|
Gwenny schreef: | Onder welke noemer kan bij de rechtbank een verzoek tot het stuiten van de verjaring worden gedaan? |
Art 3:317 lid 1 BW _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 23:05 Onderwerp: |
|
|
Hey,
Er is in beginsel nog geen sprake van een verbintenis daar de eerste brief nog naar de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar verzonden moet worden.
Voorts is de bewijslast jegens de arts nog niet rond evenals het te eisen schadebedrag waardoor een eerste brief aan de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar nog niet verstuurd kan worden.
art. 3:317 lid 1 BW lijkt me in dit geval niet opgaan wegens bovenstaande.
Iemand?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 23:18 Onderwerp: |
|
|
Er is wel een verbintenis, of er is überhaupt geen vordering. In dat laatste geval kan er ook niets verjaren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 23:53 Onderwerp: |
|
|
heb je eigenlijk al een letselschade advocaat geraadpleegd? het allereerste wat je moet doen is de aansprakelijkheidsstelling. de rest volgt dan. wel moet je je goed te realiseren dat -zonder dat ik 'betuttelend' wil klinken- de weg die je dan inslaat veel (energie en) geld kost. sterkte! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 0:00 Onderwerp: |
|
|
Hey,
Ik heb reeds een advoccaat, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden van de RF-ers.
Ik heb namelijk het idee dat er een uitzonderingssituatie van toepassing is als doormiddel van overmacht de brief (aan de aansprakelijkheidsverzekeraar) die nodig is om de verjaring te stuiten niet verzonden kan worden wegens het vooralsnog ontbreken van essentiële stukken.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 0:02 Onderwerp: |
|
|
is je advocaat aangesloten bij de vereniging voor letselschade advocaten (lsa)? |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 0:44 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar of ze momenteel nog veel letselschadezaken doet betwijfel ik.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 0:50 Onderwerp: |
|
|
Nee, er is geen uitzonderingssituatie van toepassing. Je kunt heel gewoon een brief sturen waarin je ondubbelzinnig te kennen geeft aanspraak te blijven maken op vergoeding van alle schade die jij door <gebeurtenis> hebt geleden.
Dat de bewijzen nog niet rond zijn doet er niet toe, zo'n brief kun je gewoon versturen.
Wanneer heeft <gebeurtenis> plaatsgevonden? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 8:09 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Je kunt toch gewoon al wel een procedure starten met een nog nader in te vullen bedrag? Kan er even niet meer op komen hoe dat ik vaktaal heet. |
Weet het al weer: nader op te maken bij staat. Dan kun je dus alvast nerzetten wat de schade nu is en hou je ruimte open voor nog te lijden schade.
Maar ja, hoe begroot je schade aan je lichaam .....?? Hoe is nou financieel hard te maken wat het verschil is tussen dat een operatie wel goed gaat en wanneer die niet goed is gegaan?
En hoe kun je hard maken dat de schade te wijten is aan een fout van de arts?
Lastig gebied, die letselschade. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 8:42 Onderwerp: |
|
|
Hey,
Dank voor de antwoorden.
@tikSimone: Het verlies van inkomen en levenskwaliteit zijn punten waarop een schadevergoeding o.a. gebaseerd wordt. Voorts kan je een schadeberekening voor het aantal ligdagen en operaties wat men extra heeft moeten ondergaan doen en uiteraard de tijd die men extra met revalideren e.d. kwijt is.
Geld is nooit een toereikend middel om de geleden schade goed te maken. Het kan wel een pleister op de wonde zijn en de gedupeerde een kans geven om het leven enigzins weer op te bouwen.
Men kan vaststellen of er sprake is van een verwijtbare medische fout door het doen van een onderzoek naar de handel en wandel van de arts/het ziekenhuis in kwestie. Vervolgens de bevindingen rapporteren en onderbouwen.
Ik neem binnenkort wel even contact met mijn advocaat op hierover (topictitel) daar ik dit nieuws tamelijk onverwacht kreeg.
Antwoorden zijn nog steeds welkom.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|