|
Auteur |
Bericht |
chrisderuiter
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 03 jun 2007 13:48 Onderwerp: Simpele vraag |
|
|
Ik had eigenlijk n klein simpel vraagje, ik was het vergeten te vragen aan mijn werkgroepdocente:
In art. 190 van boek 6 BW onder sub b, staat: " [..] met toepassing van een franchise ten belopen van 500 euro."
Wat bedoelen ze daar precies mee? Is de producent aansprakkelijk tot 500 euro? Of vanaf 500 euro?
Ik ben namelijk n beetje in de war geraakt door deze vraag uit onze proeftoets:
Cees schaft bij een elektronicabedrijf een nieuwe stofzuiger aan. Na enkele weken raakt het apparaat tijdens het gebruik oververhit. Onder de machine ontstaan brandvlekken op zijn laminaat. Cees moet een deel van zijn laminaat vervangen, de kosten zijn € 450,-. Deze schade kan Cees verhalen:
a. op de verkoper, krachtens art. 7:24.
b. op de producent van de stofzuiger, krachtens art. 6:185.
c. zowel op de verkoper, krachtens art. 7:24, als op de producent, krachtens art. 6:185.
Zij geven als antwoord A, terwijl ikzelf meer dacht aan antwoord C.
Help me alsjeblieft, en dankjewel alvast
Chris |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 03 jun 2007 14:45 Onderwerp: Re: Simpele vraag |
|
|
chrisderuiter schreef: | Wat bedoelen ze daar precies mee? Is de producent aansprakkelijk tot 500 euro? Of vanaf 500 euro? |
Vanaf 500 euro.
Antwoord A is dus goed. Antwoord C is sowieso niet goed gezien art 7:24 BW. Lid 2 zegt namelijk dat de verkoper niet aansprakelijk is wanneer de producent dat wel is (tenzij a of b van toepassing zijn, hier niet het geval). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
chrisderuiter
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 03 jun 2007 14:49 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt bona fides, het is nu op slag duidelijk. Over 7:24 lid 2, daar had ik overheen gelzen, ongelooflijk stom van mezelf
Tis duidelijk, kan ik morgen goed mijn tentamen maken!
Chris |
|
|
|
 |
|