Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kosten van training
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thijs78

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 11:38    Onderwerp: Kosten van training Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 2002 werkt een man van 29 bij een autodealer. In januari werden hem verplicht gesteld om via internet een cursus te maken van een nieuw model. De cursus bestond uit stof die na het lezen getoetst werd met vragen. Dit werd door de werkgever verplicht om te volgen. Na 6 weken werd er een examen, eveneens via internet, afgelegd dat ook verplicht was. Dat moest voor 1 april gedaan worden. Het moment van de toets was dus zelf te bepalen. Dit werd vie een e-mail gecommuniceerd. Tot zijn spijt is hij, ook wegens werkdruk, het examen vergeten te maken. Nu wilt de werkgever hem 1/3 van de kosten (350 euro) doorbelasten omdat hij het vergeten is te maken. Mijn inziens is dit niet terecht, wat is uw mening hierover? Het was bekend dat bij zakken of missen er 350 euro kosten waren voor de dealer, maar niet dat dit doorbelast zou worden. Er zijn ook collega's die de test niet hoefden te maken wegens een voorrangsbehandeling. Kunt u me zeggen of hij verplicht is dit te betalen? Hij heeft geen leerovereenkomst of iets dergelijks getekend. Ons inziens zijn er geen daadwerkelijke kosten geweest zoals een trainer, overnachting of catering of iets dergelijks.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ons inziens zijn er geen daadwerkelijke kosten geweest zoals een trainer, overnachting of catering of iets dergelijks.
Dat niet, maar je schrijft daarvóór dat de dealer 350 euro moet betalen bij zakken of missen.
De werkgever heeft hier sowieso al opleidingskosten voor zijn rekening genomen.

In dit geval vind ik het redelijk wanneer de werknemer, die nota bene nog door een email aan het examen is herinnerd, de kosten voor zijn rekening zou nemen. Kwestie van goed werknemerschap (7:611 BW).

Of de werkgever deze kosten daadwerkelijk in rekening mag brengen? Ik weet het niet. Een overeenkomst over dit soort zaken hoeft namelijk niet persé op schrift te zijn gesteld; mondeling telt ook. Het hangt er dus van af wat er tussen partijen over de opleiding is besproken.
thijs78

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was bekend dat de dealer 350 euro aan kosten had als het examen niet gehaald werd of gemist werd. Nergens is afgesproken dat er kosten in rekening gebracht werden voor de werknemer. In 2006 zijn er voor een soortgelijke training meerdere collega's gezakt en daar werden geen kosten in rekening gebracht. Bovendien zijn er gelijkwaardige collega's met een voorkeursbehandeling die helemaal geen training hebben gevolgd en zodoende ook geen risico kunnen lopen te zakken of het examen vergeten. Bovendien heeft die man op 1 dag na de deadline aangegeven het examen graag te willen maken maar niks was mogelijk.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de werkgever er ook minder en probleem van zou hebben gemaakt als deze man gezakt was.

Maar goed, je hoefte het niet met mij eens te zijn Wink En nogmaals: als er helemaal niets over is afgesproken kan de werkgever hem volgens mij niet tot terugbetalen verplichten. Hooguit kan de werkgever terugbetaling proberen te vorderen op grond van onrechtmatige daad, maar omdat de werknemer hier gedwongen werd de opleiding te volgen en er sowieso sprake is van ongelijkwaardigheid in de verhouding denk ik niet dat daar echt iets voor de werkgever uit komt.

Zoals wel vaker in dit soort kwesties: je kunt op je strepen gaan staan en dat is je volste recht. De kosten daarvan kunnen echter een sterk verslechterde arbeidsrelatie zijn. Het is de vraag of iemand dat er voor over heeft. Wie weet is in goed overleg een oplossing te vinden? (bijv. het verlies delen)

Ik ben benieuwd wat anderen van de kwestie vinden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik ervan vind? Ik vind dat primair moet worden bepaald wie in zijn recht staat. Dat kan dan als uitgangspunt dienen voor de beslissing van de werknemer hoe verder hiermee om te gaan.

De werknemer lijkt me in zijn recht te staan. Schade door de werknemer aan de werkgever is voor rekening van de werkgever, tenzij het gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid (art 7:661 BW). Een leerovereenkomst had hier wellicht anders kunnen bepalen (bijv. in de zin van lid 1, laatste volzin van dat artikel), maar die is er dus niet.

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind ook dat de schade die een werknemer veroorzaakt niet verhaald op hem kan worden, tenzij het expres gebeurd.

Wat nog meer meespeelt is dat deze man al sinds vorig jaar september aangekondigd heeft aan de werkgever dat hij midden 2007 gaat emigreren en dat dit daadwerkelijk in juli gaat gebeuren. Hij is een zeer succesvol verkoper, verkoopt veruit het meeste met de meeste winst. Ook speelde hij een helpende hand om andere collega's te helpen bij vorige cursussen.

Hij vind dat het een schande is dat dit nu zonder pardon van zijn loon afgetrokken wordt na een uitstekende staat van dienst van 5 jaar. De werkgever redeneert waarschijnlijk dat hij toch niet meer van waarde voor de firma is en waarom zouden zij dan ook nog de kosten voor rekening nemen?

Persoonlijk vind ik het een gebrek aan respect en 116.50 euro is behoorlijk veel geld.
thijs78

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben ook advies gevraagd bij het juridisch loket en die zeggen dat het idd niet mag maar wel dat hij de arbeidsrelatie op het spel zet.

Maakt ook niet zoveel uit want hij gaat toch weg per 1 juli 2007.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maakt wel wát uit, want die werkgever houdt dat dan lekker in op het laatste salaris. En dan?
thijs78

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maakt wel wát uit, want die werkgever houdt dat dan lekker in op het laatste salaris. En dan?

Ik doelde op de arbeidsrelatie, dat maakt dan niet meer uit.

Bovendien is de werkgever zo brutaal geweest om zonder kennisgeving dat van het salaris van mei reeds in te houden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Daar heb je loonvorderingen met verhoging voor.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan maar vorderen, want voor de maand mei gold het helemáál niet, tenzij je die 350 euro als schadevergoeding ziet. Zie 7:632 BW.

Mijn opmerking was meer een praktische: hij heeft wel recht op dat geld (nogmaals: als er echt niets over is afgesproken!!), maar zie het maar te krijgen. Als je er een hele procedure over moet voeren kan het zijn dat het sop de kool niet waard is, snap je? Waarmee ik niet ontken dat 350 euro een behoorlijk bedrag is.

Nu de aovk toch al gaat eindigen kan ik me wel voorstellen dat die persoon het gaat doorzetten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds