|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 20:52 Onderwerp: |
|
|
Je kunt niet aantonen dat de fiets van jou is (of van je vriend)? Hoe komt het dat je de fiets hebt herkend? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
David van Beek
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 22:05 Onderwerp: |
|
|
Missi** schreef: | Misschien dat een bewijs van de aangifte bij de politie iets kan helpen?
David van Beek, thanks voor je uitgebreide uitleg!  |
Graag gedaan Missi!
Geen bewijs? Geen bonnetje, bankafschrift, verzekeringspapieren of anderszins? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 22:48 Onderwerp: |
|
|
Missi** schreef: | Misschien dat een bewijs van de aangifte bij de politie iets kan helpen? | Ja dat zei ik dus al. Het lijkt mij zelfs een voorwaarde, al is het geen keiharde.
Een bankafschrift bewijst alleen dat je een bepaalde uitgave bij een fietsenzaak hebt gedaan, maar geeft natuurlijk geen beschrijving van de fiets in kwestie. Een aankoopbon wellicht wel, afhankelijk van hoe specifiek de leverancier het verkochte heeft omschreven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 29 mei 2007 23:08 Onderwerp: |
|
|
Een aangifte hoeft ook niet voldoende te zijn om de fiets te identificeren.
Maar voor een bewijs van "dit was ooit mijn eigendom" lijken mij mogelijkheden genoeg te bestaan, denk aan framenummers. Vervolgens zal de handelaar op grond van art 3:87 BW informatie moeten verschaffen alvorens zich op derdenbescherming te kunnen beroepen. Kan hij die informatie niet geven, dan kun je revindiceren.
Kan hij die informatie wel geven, dan moet je aantonen dat de fiets is gestolen. Die verkregen informatie kan daarbij natuurlijk nuttig zijn. Slaagt het bewijs, dan kan de handelaar zich alsnog niet op derdenbescherming beroepen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|