Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 18:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigeren echtscheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 26 mei 2007 20:44    Onderwerp: Weigeren echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je 1:150 BW leest lijkt het er op dat een echtscheiding kan worden uitgesproken op verzoek van één van de echtgenoten. In het vervolg van die afdeling zie ik ook niet iets wat een voorziening treft voor het geval de andere echtgenoot niet toestemt. Toch hoor je dat wel eens. Er wordt dan gezegd dat de ander "weigert de papieren te tekenen".

Hoe kan dat nou? De rechter doet in zo'n geval toch uitspraak?
En wat is een oplossing in zo'n soort geval om toch z.s.m. tot een definitieve scheiding te komen?
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het betreft een verzoekschriftprocedure, oftewel verweer voeren is mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar uiteindelijk komt er dan toch een rechterlijke uitspraak, nadat de rechter de belangen van partijen heeft afgewogen?

Hoe lang kan iemand dat tegenhouden, dan?
annemiekewp

Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 27 mei 2007 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als er sprake is van duurzame ontwrichting zal de rechter de echtscheiding uitspreken. duurzame ontwrichting is aanwezig als de verhouding binnen het huwelijk zo moeilijk is geworden dat het eigenlijk niet meer mogelijk is dat de partners bij elkaar blijven. als de eisende partij niet verder wil is er sprake van duurzame ontwrichting, daarvoor behoeven geen nadere bewijsmiddelen aangevoerd te worden en 't behoeft geen instemming van de andere partij.
Mara

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
als er sprake is van duurzame ontwrichting zal de rechter de echtscheiding uitspreken. duurzame ontwrichting is aanwezig als de verhouding binnen het huwelijk zo moeilijk is geworden dat het eigenlijk niet meer mogelijk is dat de partners bij elkaar blijven. als de eisende partij niet verder wil is er sprake van duurzame ontwrichting, daarvoor behoeven geen nadere bewijsmiddelen aangevoerd te worden en 't behoeft geen instemming van de andere partij.

Hee, da's nu eens een goed onderwerp waarin ik al een tijdje opzoek ben naar een antwoord. In het verzoekschrift van de ex van mijn vriend heeft des tijds ook gestaan dat hun huwelijk duurzaam ontwricht is.

Jouw uitleg zou dus betekenen dat beide partijen er dus wel alles aan hebben gedaan om tot een oplossing te komen, maar dat dat niet gelukt is, toch? Tenminste dat lijkt mij.

Hier is het zo dat mevrouw (om het zo maar even te noemen) de kolder in d'r kop kreeg en geen zin meer had in getrouwd zijn. Mijn vriend heeft de scheiding namelijk nooit zien aankomen. Ze hadden wel wat problemen, maar die hadden grotendeels met haar verleden te maken en ze zouden daarom ook een soort relatietherapie doen.

Echter een week vòòr die afspraak heeft ex de scheiding in werking gezet en heeft ze de afspraak afgezegd. Dan kan men toch niet spreken van duurzame ontwrichting? Of zie ik dat verkeerd?

@ tikSimone...
Persoonlijk vind ik dat de hele echtscheidingsprocedures flink scheef in elkaar zit. Er zitten zoveel haken en ogen aan die het makkelijk maken dat één van de 2 partijen zolang mogelijk dwars kunnen liggen Rolling Eyes . Terwijl je tegenwoordig vaak hoort dat zodra men verplicht mediation opgelegd krijgt de scheiding zo afgerond is.

Het is nu zo dat als iemand weigert de papieren te tekenen het heel lang kan duren voor dat je definitief gescheiden bent (voorbeelden zat in m'n naaste omgeving). Oh, en helemaal als je ook nog eens getrouwd bent met een buitenlander. Dan kan het helemaal eindeloos duren.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, ik vroeg me dus gewoon af hoe dat dan kan, dat zo lang ophouden. Misschien is het omdat het zo lang duurt voordat de zaak ter zitting wordt afgedaan?

Dus in die zin begrijp ik Annemieke's
Quote:
als de eisende partij niet verder wil is er sprake van duurzame ontwrichting, daarvoor behoeven geen nadere bewijsmiddelen aangevoerd te worden en 't behoeft geen instemming van de andere partij.
niet echt goed, want als dat zo ligt dan zou het zo geregeld kunnen zijn, toch?
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dus in die zin begrijp ik Annemieke's
Quote:
als de eisende partij niet verder wil is er sprake van duurzame ontwrichting, daarvoor behoeven geen nadere bewijsmiddelen aangevoerd te worden en 't behoeft geen instemming van de andere partij.
niet echt goed, want als dat zo ligt dan zou het zo geregeld kunnen zijn, toch?

Annemieke heeft wel gelijk hoor. De echtscheiding an sich zou op die manier snel geregeld kunnen zijn: er is inderdaad geen instemming nodig en als 1 v.d. 2 gehuwden aangeeft dat het huwelijk naar zijn/haar mening duurzaam ontwricht is, dan *is* dat voor de rechter ook zo.
Maar daar is natuurlijk niet alles mee geregeld! In de meeste gevallen is er sprake van enige vorm van gemeenschap (hetzij gemeenschap van goederen, hetzij een beperkte gemeenschap van bijv. inboedel of onroerend goed), om tot een verdeling te komen, is enige samenwerking natuurlijk toch wel gewenst... En daar kan de één de ander flink in frustreren/dwars zitten. En als er kinderen zijn, wordt het verhaal natuurlijk nóg complexer.

Kortom: scheiden an sich is de kunst niet, al die zaken eromheen maken het ingewikkeld.

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar waarom worden dan eigenlijk veel huwelijken beëindigt met de term "Duurzaam ontwricht" als daar helemaal geen sprake van is? Lijkt mij een beetje een erg makkelijk begrip waarmee je alle huwelijk zo kunt beëindigen, omdat de ander daar niet in gekent wordt.

Vind dit
Quote:
daarvoor behoeven geen nadere bewijsmiddelen aangevoerd te worden en 't behoeft geen instemming van de andere partij.
dan wel erg simpel uitgevoerd. Wie bepaalt namelijk dan of er daadwerkelijk sprake is van die duurzame ontwrichting?

De rechter kennelijk niet
Quote:
De echtscheiding an sich zou op die manier snel geregeld kunnen zijn: er is inderdaad geen instemming nodig en als 1 v.d. 2 gehuwden aangeeft dat het huwelijk naar zijn/haar mening duurzaam ontwricht is, dan *is* dat voor de rechter ook zo.
Dat zou dan dus betekenen dat als ik m'n partner zat word, ik m'n advocaat maar zover hoef te krijgen en ik ben (in theorie) zo gescheiden. Lekker makkelijk Rolling Eyes . Vandaar dat je dan dus zo'n getouwtrek om de rest krijgt.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Sleepy

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vaak wordt er geprobeerd om alles aangaande de scheiding in een keer te regelen... dus de boedel omgang alimentatie en de daadwerkelijke scheiding.. om kosten te besparen... Maar in sommige gevallen kan dat dus behoorlijk ophouden... dwarsliggen op een onderwerp betekend dat alles blijft hangen en met name op alimentatiegebied kan dat een hoop extra kosten... Namelijk de PA termijn gaat pas lopen op het moment van inschrijving van de echtscheiding in de registers... maar tijdens de periode ervoor wordt vaak al wel betaald... In die gevallen heeft het dus een voorkeur (veel advocaten vergeten die mogelijkheid en gaan voor het "convenant") om eerst de daadwerkelijke echtscheiding af te wikkelen en dan de rest... en elk onderwerp apart te laten behandelen... In het geval dat een van beide partners niet wil tekenen voor de echtscheiding kan de rechter om een vervangende handtekening gevraagd worden...

Groetjes.. Sleepy
LeChat

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara schreef:
Maar waarom worden dan eigenlijk veel huwelijken beëindigt met de term "Duurzaam ontwricht" als daar helemaal geen sprake van is?
Omdat dat de enige reden in de Nederlandse wet is om een scheiding in gang te zetten.
Quote:
Lijkt mij een beetje een erg makkelijk begrip waarmee je alle huwelijk zo kunt beëindigen, omdat de ander daar niet in gekent wordt.

Maar is een relatie (vrijwel altijd) niet al 'duurzaam ontwricht' als één van de gehuwden een eind aan dat huwelijk wil maken? Meestal besluit je zoiets niet in een opwelling, en anders duurt de procedure doorgaans (de flitsscheiding daargelaten, maar daarvoor moet je het sowieso met z'n tweeën eens zijn) toch wel zo lang dat je je kunt bedenken als het wél een opwelling was.

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
Maar is een relatie (vrijwel altijd) niet al 'duurzaam ontwricht' als één van de gehuwden een eind aan dat huwelijk wil maken? Meestal besluit je zoiets niet in een opwelling, en anders duurt de procedure doorgaans (de flitsscheiding daargelaten, maar daarvoor moet je het sowieso met z'n tweeën eens zijn) toch wel zo lang dat je je kunt bedenken als het wél een opwelling was.

Kennelijk niet, in het geval bij mijn vriend bijvoorbeeld. Zijn ex besloot het wèl in een "opwelling" (als je dat zo mag noemen tenminste). Heeft uiteindelijk ergens tijdens de scheiding meerdere malen ook toegegeven dat het niet was wat ze wilde, maar er was voor mijn vriend al teveel gebeurt waardoor hij haar absoluut niet meer terug wilde (oa. kinderen weghouden, de ene man na de andere in haar bed, liegen en bedriegen, etc.).

Mijn idee bij duurzaam ontwricht (ook die van m'n vriend) is dat je alles geprobeert hebt om je huwelijk te redden, maar dat is om wat voor reden dan ook, niet gelukt. Of als er alcohol, mishandeling, etc. in het spel is waardoor je huwelijk niet meer functioneerd.

Dit was bij mijn vriend niet het geval. Ja, er waren wat onenigheden ontstaan de laatste paar maanden (mede door haar verleden die ze mee draagt en waarvoor ze nooit professionele hulp heeft gezocht), maar daarvoor zouden ze naar een relatietherapeut gaan. Om wat voor reden dan ook (is nooit vermeld) heeft zij besloten geen therapie te volgen, maar het huwelijk te beëindigen.

Mijn vriend is lange tijd dood ongelukkig hierover geweest, want hij wilde niet scheiden. Hij wilde zijn huwelijk redden. Hij hield van haar en hun kinderen (wat op zich ook al weer een verhaal apart is) en begreep (nog niet trouwens) niet waarom ze wilde scheiden. Door wat er gebeurde na dat zij hem de deur had uitgezet wilde hij scheiden.

Even simpel gezegd dus, ze had dus geen zin meer. En misschien daarnaast wel bang om toch haar verleden te moeten verwerken wat ze eigenlijk niet durft (liever struisvogel politiek).

De rechter is dus akkoord gegaan met duurzame ontwrichting, terwijl daar dus geen sprake van was. Ja, uiteindelijk was er sprake van duurzame ontwrichting, maar gezien het feit dat zij de aanvrager van de scheiding was klopt die term dus niet.

LeChat schreef:
Omdat dat de enige reden in de Nederlandse wet is om een scheiding in gang te zetten.

Dan wordt het tijd dat daar eens verandering in komt, want lang niet in alle gevallen gaat het ècht om duurzame ontwrichting, maar zeggen we dat dat zo is om dat we anders niet van de ander afkomen op een legale manier.

Even nog vermelden dat ik hier niet zomaar partij heb gekozen voor mijn vriend en dat ik zijn ex zwart wil maken of zo. Ik heb namelijk ook uittentreure haar kant van het verhaal gehoord toen we allemaal nog met elkaar redelijk communiceerden.
LeChat

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke formele grond (juridisch) er ook aan echtscheiding ten grondslag wordt gelegd (nu dus 'duurzame ontwrichting'), een wet kan niet voorkomen dat iemand in een 'opwelling' besluit te gaan scheiden. Ook als 'bedrog' (wijds begrip) de formele grond zou zijn, kan iemand immers wel gaan roepen dat hij/zij zich bedrogen voelt en dus wil scheiden. In elke relatie vertelt iedere partner wel'ns een halve waarheid, en om zaken uit de strikt persoonlijke sfeer hard te maken, worden doorgaans geen harde bewijzen gevraagd. Dat kán ook niet, omdat het om zulke persoonlijk zaken gaat en uit de verhouding voortvloeit dat men geen keihard bewijs kan leveren van het zij 'duurzame ontwrichting', hetzij 'bedrog', of welke vorm dan ook. We willen tenslotte ook niet dat eega's elkaar voortdurend door een privé-detective laten volgen...

Het familierecht en zeker wel het echtscheidingsrecht ligt dermate gevoelig, grijpt diep in in de levens van mensen, dat er inderdaad schrijnende situaties kunnen ontstaan. Zoals jij, Mara, er dus ook eentje beschrijft.
Aan de andere kant: wat nu ook oorzaak is en wat gevolg, feit is dat die relatie dusdanig verstoord was dat voortzetting ervan niet meer mogelijk bleek. Stel dat het voor je vriend niet mogelijk zou zijn geweest om de scheiding door te zetten, omdat de vrouw die opeens niet meer wenste? Voor een huwelijk moet je *beiden* de intentie hebben om dat door te willen zetten, als 1 van de 2 die intentie helemaal niet meer heeft gaat het echt niet werken... dan moet dus ook die ene (alleen) de stekker er uit kunnen trekken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds