|
Auteur |
Bericht |
jildis
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 11:20 Onderwerp: werkgeversverklaring?? |
|
|
Goede morgen
Ik heb de volgende vraag, een maand geleden hebben we gehoord dat de baas de handdoek in de ring gooid en iedereen die er werkt tot januari 2008 de tijd heeft om ander werk te zoeken. Nu zijn er twee werknemers die willen verhuizen voor een andere baan. en hebben hiervoor een werkgeversverklaring nodig, omdat deze beide een koophuis hebben en dus willen verhuizen en een nieuwhuis willen kopen. Mijn vraag is is de baas verplicht deze af te geven. Anders word je na mijn iedee belemmerd in het voort van het zoeken naar een baan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 11:26 Onderwerp: |
|
|
Is de baas verplicht om op verzoek fraude te plegen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 12:12 Onderwerp: |
|
|
Ze kunnen een werkgeversverklaring aan hun nieuwe werkgever vragen.
Of misschien al nu een nieuw huis kopen in die omgeving en pas over een tijdje laten leveren. Ik geloof dat het niet ongebruikelijk is dat mensen bijvoorbeeld pas over een half jaar in zo'n huis kunnen.
De oude werkgever heeft er echter niets meer mee te maken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
jildis
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 12:53 Onderwerp: |
|
|
dus als ik het goed begrijp! we zijn nu nog indienst en koop nu een nieuwhuis dan moet hij een werkgeversverklaring geven, want de oplevering is dan pas over 5 maanden. en mijn nieuwebaan begint over 6 maanden.die maand tussen tijd neem ik op als vakantie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 13:32 Onderwerp: |
|
|
Wat verwacht je in de werkgeversverklaring aan te treffen?
De werkgever zal uiteraard niet mogen verklaren dat de werknemer goede vooruitzichten heeft op het behoud van zijn baan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 16:06 Onderwerp: |
|
|
jildis schreef: | dus als ik het goed begrijp! we zijn nu nog indienst en koop nu een nieuwhuis dan moet hij een werkgeversverklaring geven, want de oplevering is dan pas over 5 maanden. en mijn nieuwebaan begint over 6 maanden.die maand tussen tijd neem ik op als vakantie. |
Nee, dat begrijp je niet goed (dus goed dat jij het even checkt).
De huidige werkgever hoeft niets. De enige aan wie je iets kunt vragen is de nieuwe werkgever (namelijk of die bereid is een intentieverklaring te tekenen).
Het kopen van een nieuw huis in een andere omgeving voor over een tijdje is meer een praktisch oplossing waaraan ik denk. Dat kan denk ik alleen als de hypotheekverstrekker niet vraagt om een verklaring voor de toekomst, maar alleen een verklaring van de huidige werkgever dat die mensen NU bij hem werken. Maar als de werkgever NU al weet dat die mensen ontslag gaan krijgen, dan wordt het tricky voor hem als hij dat niet zou vermelden.
Hoe dan ook: verplichten tot afgifte van een verklaring kun je een werkgever (dus zowel de oude als de nieuwe) volgens mij nooit. Het afgeven van zo'n verklaring valt meer onder "goed werkgeverschap".
Ik weet niet hoe ver de huidige hypotheken al zijn afgelost. Misschien speelt dat ook een rol bij het al dan niet verstrekken van een nieuwe hypotheek.
Waarom gaan jullie niet in goed overleg met een hypotheekbank? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 16:11 Onderwerp: |
|
|
De werkgever is *verplicht* aan een werkgeversverklaring mee te werken, maar hij zal deze naar waarheid in moeten vullen.
Dat betekent dat hij in die verklaring zal moeten melden dat het dienstverband in 2008 beëindigd zal worden. De betreffende werknemers zullen met die verklaring waarschijnlijk niet veel kunnen. |
|
|
|
 |
jildis
|
Geplaatst: zo 27 mei 2007 13:37 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor jullie toelichtingen, ik weet waaraan ik moet denken, ik zal van de week eerst even van alles checken bij zijn baas en anders bij de nieuwe werkgever. |
|
|
|
 |
|