|
Auteur |
Bericht |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 mei 2007 20:32 Onderwerp: verlof voor sollicitatie |
|
|
Ik heb een vraag:
Heb ik het goed dat als je wilt solliciteren dat je huidige werkgever je daarvoor geen verlof mag weigeren volgens Artikel 7:638 lid 6 van het burgelijk wetboek.
Is er een ander artikel dat specifiek gaat over solliciteren of heb ik aan dit artikel voldoende? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 25 mei 2007 20:49 Onderwerp: |
|
|
In principe kan de werkgever de vakantie vaststellen, maar hij dient dit normaal gesproken te doen in overleg met de werknemer en daarbij de wensen van de werknemer te volgen tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
Hoe je lid 6 moet lezen is mij niet helemaal duidelijk. In ieder geval mag de werkgever de werknemer altijd verbieden op een bepaalde dag vakantie op te nemen, zolang de werkgever daar maar een gewichtige reden voor heeft.
Het feit dat de werknemer wil solliciteren is natuurlijk niet zo'n reden. Maar als de werkgever op die dag toevallig echt een gewichtige reden heeft waarom hij de werknemer niet kan missen, dan heeft de werknemer pech. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 25 mei 2007 23:01 Onderwerp: |
|
|
Een aanvraag voor 'sollicitatieverlof' moet door de werkgever worden behandeld als een 'gewone' aanvraag voor verlof: de aanvraag mag alleen worden geweigerd als hij aantoonbaar kan maken dat het die dag echt niet kan.
Er is geen aparte wettelijke regeling voor 'sollicitatieverlof'. In sommige CAO's wordt er wel een bepaling aan gewijd. Bijvoorbeeld dat bij aangezegd ontslag de werknemer de gelegenheid moet worden geboden om een x aantal uur per week aan sollicitaties te besteden (op kosten van de werkgever). _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 mei 2007 23:51 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de heldere antwoorden... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 0:18 Onderwerp: |
|
|
Of het slim is aan je werkgever te melden dat je vrij wilt om te solliciteren is een tweede
Naar ik begrepen heb ik de werkgever inderdaad verplicht je vrij te geven (onder de condities zoals hier boven al vermeld) en verder: met mate. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 30 mei 2007 1:50 Onderwerp: |
|
|
Als je daarentegen op de nominatie staat ontslagen te worden en dit al meegedeeld is dan moet de werkgever wel een hele goede reden om dat verlof te weigeren.
En ingeval van een reeds bestaand arbeidsconflict vinden de meeste werkgevers (iig mijn klanten) het in het geheel geen probleem als je elders sollicteert.  |
|
|
|
 |
|