Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huuropzegging parkeerplaats: valide?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M

Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:13    Onderwerp: Huuropzegging parkeerplaats: valide? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik huur al geruime tijd een (vaste) parkeerplaats in een parkeergarage. Iedereen die een parkeerplaats huurt heeft dus een vaste plek (nummer).

Nu wil de verhuurder alle huurcontracten opzeggen en een nieuw huurcontract aanbieden, waarbij men dus voortaan geen vaste parkeerplaats meer heeft, maar gewoon willekeurig waar in de parkeergarage zijn/haar auto kan neerzetten. Dus nog wel een parkeerplek, maar geen vaste plek.

Kan de verhuurder om deze reden mijn huurcontract (en ook die van alle andere huurders van een parkeerplaats) opzeggen?

Heb ik nog een tweede vraag: ik vind persoonlijk dat een niet-vaste parkeerplaats een mindere oplossing is, maar wel wordt binnenkort de huurprijs van een parkeerplaats nog verhoogd ook nog. Mag ik een niet-vaste parkeerplaats inderdaad zien als een vermindering van hetgeen me geleverd wordt en zouden ze dan niet ook huurvermindering in rekening moeten brengen om dat te compenseren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat vermeldt het huurcontract als opzeggingsmogelijkheden en -redenen voor beide partijen?

Quote:
ik vind persoonlijk dat een niet-vaste parkeerplaats een mindere oplossing is
Vind ik ok. Waarom wil de verhuurder dit eigenlijk? Wat voegt het toe aan hoe het nu geregeld is? 't Is juist wel prettig om te weten van wie de auto's naast je zijn (voor als er eens iemand wat lullig staat, bijvoorbeeld).

Mij bekruipt het gevoel dat de huurverhoging de reden is en dat dat nieuwe contract de voorwaarde is dat te kunnen realiseren, maar ik kan dat niet onderbouwen. Hoe veel procent wordt de huur verhoogd?

Ik zie niet waarom een regeling die blijkbaar goed functioneert veranderd zou moeten worden.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bevat het contract een bepaling over opzeggen?

Ook zonder zo'n bepaling is opzeggen in beginsel wel mogelijk, natuurlijk met inachtneming van een redelijke termijn.

Wat de prijs betreft, als het contract wordt opgezegd heb je natuurlijk de vrijheid om te onderhandelen over een nieuw contract.

De niet-vaste parkeerplaatsen zijn vermoedelijk bedoeld om overboeking mogelijk te maken.

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De parkeerplaats wordt niet optimaal benut, ik denk dat slechts de helft van de plaatsen her en der verspreid gebruikt worden.

En het risico van geen vaste parkeerplaatsen is dat de controle van "vreemde" auto's ook een stuk minder is.

De huurverhoging is overigens de standaard jaarlijkse huurverhoging, dus binnen het percentage waar men binnen moet blijven. Dat is iets wat elk jaar gedaan wordt en het bericht daarover had ik dus al voordat ik onlangs het bericht over de wijziging van het beleid kreeg. Kort daarvoor had ik ook al een herzien reglement gekregen, nu ik er zo even bij stilsta, maar ik had er nog niet verder naar gekeken. Wellicht zijn ze er achter gekomen dat ze niet eenzijdig de huurovereenkomst mogen wijzigen met dat nieuwe reglement en doen ze het daarom op deze manier?

Maar ik zou dus graag mijn vaste plek behouden of anders toch wel per maand minder gaan betalen.

Even de brief erbij gepakt, de genoemde voordelen:
- De mogelijkheid om de niet bezette parkeerplaatsen toch te gebruiken (waarom zou ik dat willen? Ik heb toch al een parkeerplaats....). "Zo maken we optimaal gebruik van de beschikbare parkeercapaciteit, terwijl we u altijd een plaats tegen hetzelfde tarief kunnen garanderen"

Ik snap het niet... je hebt een aantal parkeerplaatsen en een aantal huurders. En het aantal huurders mag niet hoger zijn dan het aantal parkeerplaatsen..... dus waarom dan géén vaste parkeerplaatsen?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M schreef:
En het aantal huurders mag niet hoger zijn dan het aantal parkeerplaatsen.....

Sommige parkeerbeheerders denken daar anders over. In het bijzonder wanneer zowel bewoners (weekend/avond/nacht) als medewerkers/bezoekers van naburige bedrijven (overdag) kandidaat zijn om van de parkeergarage gebruik te maken.

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad grote kans dat ze met wat bedrijven hier in de buurt een overeenkomst gesloten hebben zodat hun medewerkers/bezoekers overdag daar auto's kunnen gaan parkeren. Ik weet dat het bij een andere parkeergarage ook gebeurt, al weet ik niet wat voor regeling de andere huurders daar hebben.

De bepaling in de algemene voorwaarden:
Buiten het geval bedoeld in artikel 7, lid 1, kan een tussen de verhuurder en de huurder gesloten huurovereenkomst die is aangegaan voor onbepaalde tijd, door ieder van beiden te allen tijde schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand.

Het vervelende is dat ik geen keuze heb. Ik heb geen andere mogelijkheid om mijn auto altijd ergens kwijt te kunnen dan wanneer ik een plek in de parkeergarage heb. Er is namelijk vrijwel geen openbare (en gratis) parkeerruimte in de omgeving waar ik woon. Dus ik zit vast aan deze mogelijkheid en dat schiet ook niet zo op in je onderhandelingspositie eventueel....

Overigens staat in de huidige huurovereenkomst wel expliciet het parkeerplaatsnummer genoemd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds