Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onverwachte aanleg parkeerplaatsen voor mijn huis
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Veldhuizen

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 22:03    Onderwerp: Onverwachte aanleg parkeerplaatsen voor mijn huis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds een paar maanden is men bezig met de herbestrating van de wijk Galecop in Nieuwegein.
15 mei jl. werd de straat waarin ik woon opengebroken.
Niet alleen de straat, maar ook het grasveld waar ik vanuit mijn huis vrij uitzicht op heb, werd flink onderhanden genomen.
Na het nu aanziet blijken er een vijftal parkeerplaatsen aangelegd te worden op het gazon voor onze woningen.
Van het aanleggen van deze extra parkeerplaatsen ben ik en mijn buren nooit op de hoogte gebracht door de gemeente.
Ikzelf en een buurman hebben direct onze bezwaren geuit bij de gemeentelijke hoofdopzichter van dit project.
Hij beloofde ons in een kort gesprek dat hij het aanleggen van deze parkeerplaatsen zou annuleren.
Nu blijkt de toezegging van deze hoofdopzichter niet door te gaan en worden de parkeerplaatsen WEL aangelegd.

KAN DIT ZOMAAR ZONDER ONZE INSTEMMING ??

Welke stappen kunnen op snelle termijn ondernemen.
Binnen 2 weken is de herbestrating gereed en zitten wij opgezadeld met parkeerplekken die wij niet willen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men hoeft u niet persoonlijk in te lichten. Dit soort plannen worden gepubliceerd en dan kunt u reageren.

Ik ga er tenminste vanuit dat deze parkeerplaatsen niet op uw grond aangelegd worden, maar op grond die eigendom is van de gemeente of een derde.
Bekijk de homepage
Veldhuizen

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aanleggen van deze parkeerplaatsen is nooit gepubliceerd.

Veldhuizen
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veldhuizen schreef:

In dat geval zijn het - kennelijk - bouwwerkzaamheden zonder vergunning en kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening om deze werkzaamheden stil te leggen.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat de aanleg van een parkeerplaats een feitelijke handeling is. Artikel 12 BABW stelt namelijk dat het plaatsen van verkeersborden genoemd in het RVV krachtens een verkeersbesluit dient te geschieden, met uitzondering van de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij met onderbord.

E4 is het gebruikelijke blauwe bord met "P".

Dit betekent (als ik gelijk heb) dat je je tegen deze aanleg slechts kunt verzetten bij de burgerlijke rechter, en alleen wanneer de gemeente door deze aanleg onrechtmatig zou handelen jegens jou. Dat is waarschijnlijk niet het geval.

Je kunt natuurlijk de gemeente wel altijd vragen de plannen te wijzigen. Een juridisch wapen is er denk ik niet.
Moderator

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik vermoed dat de aanleg van een parkeerplaats een feitelijke handeling is. Artikel 12 BABW stelt namelijk dat het plaatsen van verkeersborden genoemd in het RVV krachtens een verkeersbesluit dient te geschieden, met uitzondering van de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13 tenzij met onderbord.

E4 is het gebruikelijke blauwe bord met "P".

Dit betekent (als ik gelijk heb) dat je je tegen deze aanleg slechts kunt verzetten bij de burgerlijke rechter, en alleen wanneer de gemeente door deze aanleg onrechtmatig zou handelen jegens jou. Dat is waarschijnlijk niet het geval.

Je kunt natuurlijk de gemeente wel altijd vragen de plannen te wijzigen. Een juridisch wapen is er denk ik niet.

Je kunt toch moeilijk het plaatsen van een verkeersbord gelijkstellen met het veranderen van een grasveld in een parkeerplaats ?
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Je kunt toch moeilijk het plaatsen van een verkeersbord gelijkstellen met het veranderen van een grasveld in een parkeerplaats ?

De vraag is dan of voor het veranderen van een grasveld in openbare weg een besluit in de zin van de Awb nodig is. Dan moeten we denk ik weten of het bestemmingsplan dit toelaat.

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Veldhuizen schreef:

Veldhuizen

Ik krijg de indruk dat het aanleggen van deze extra parkeerplaatsen onderdeel uitmaken van de totale werkzaamheden in de wijk (ophogen wegen, stoepen, voortuinen ed.) Ik heb op de site van de gemeente gezien dat er verschillende bewonersavonden zijn gehouden en heb ook een verslag gezien van de wijkraad, waarin aandacht wordt gevraagd voor extra parkeerplaatsen in de wijk, een en ander komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Als het zo is dat de groenstrook voor uw woning de bestemming verkeersdoeleinden heeft, dan kan de gemeente zonder verdere procedure of besluit (in de zin van de awb) overgaan tot de aanleg van deze parkeerplaatsen, het betreft hier dan feitelijk handelen van de gemeente, u kunt dan verder geen juridische stappen ondernemen.

Is deze bestemming bv. groenvoorzieningen, waarin parkeren niet is toegestaan, dan zal de gemeente om de parkeerplaatsen te realiseren wel een besluit moeten nemen om vrijstelling te krijgen van het bestemmingsplan. Er staat dan voor u de mogelijkheid open om een bezwaarschrift in te dienen. U moet dus bij u gemeente informeren welke bestemming ter plaatse geldt.

groet,
jacq
Ron-2

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ons in de gemeente was voorheen sprake van hetzelfde probleem.
Het bestemmingsplan zat zo in elkaar dat een parkeerplaats niet in het groen aangelegd kon worden; zelfs het verplaatsen was niet mogelijk.
Persoonlijk vind ik dergelijke bestemmingsplannen een typisch geval van mislukte bureaucratie (paarse krokodil).
Gelukkig heeft de gemeente nu besloten deze problematiek structureel anders aan te pakken.
Er is nu geen bestemingsplanprocedure meer nodig. Wel is er een actieve informatieplicht nodig waar met argumenten bezwaar kan worden gemaakt.
Nimby-verhalen worden uiteraard terzijde gelegd.
>> Uw verhaal verteld niet welke regelgeving in uw wijk van toepassing is <<
Het gaat om een gemeenschappelijk probleem dat opgelost moet worden.
Persoonlijk vind ik overigens dat je maar naar de informatiebijeenkomsten moet gaan. (maar je kan natuurlijk altijd verhinderd zijn)
Veel mensen zeuren altijd achteraf maar nemen niet de moeite kennis te nemen van de plannen en de achtergronden.
Ik ben van mening dat als de structuur van parkeren wordt veranderd (een plaats erbij maar ook een plaats eraf) dat men daar wel ad hoc persoonlijk bericht van hoort te krijgen (al is het maar om dit soort miscommunicaties tijdens de uitvoering tegen te gaan) maar of dat verplicht is betwijfel ik.
(ik ben bij toeval een contactpersoon van een wijk waar binnenkort hetzelfde gaat spelen)
Veldhuizen

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forum leden,

23 mei jl. hebben de bewoners grenzend aan het grasveld waar extra parkeerplekken zouden komen een brief van de gemeente ontvangen waarin stond dat de aanleg van deze parkeerplekken niet doorgaat.
In de brief stond, dat de bewoners onvoldoende waren geïnformeerd en de gemeente heeft hiervoor zijn excuses gemaakt.

Mede door de adviesen op dit forum waren wij in staat de gemeente op de juiste manier te benaderen. Hiervoor veel dank.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 24 mei 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel dat je dat laat weten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds