Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

biologische vader? Dochter (16) weigert DNA test
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
depau74500

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 19:31    Onderwerp: biologische vader? Dochter (16) weigert DNA test Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik wel de biologische vader van mijn 16 jarige dochter?
We zijn drie jaar gescheiden. Moeder spoort onze dochter van 16 aan om vooral niet mee te werken aan een DNA test ter vaststelling van mijn biologisch vaderschap. Dochter weigert dus ook pertinent haar medewerking.
Voordat ik voor de rest van mijn leven blijf betalen en mijn vermogen aan haar nalaat bij mijn overlijden wil ik weten of zij echt mijn dochter is. Ik heb zeer gerede redenen om te twijfelen.
Wat zijn MIJN rechten?
Kan ik eisen dat mijn dochter meewerkt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het om de alimentatieverplichting gaat, dan zou je denk ik moeten proberen het vaderschap te ontkennen. Volgens art 1:200 lid 5 BW kan de vader een verzoek tot gegrondverklaring van de ontkenning bij de rechtbank indienen binnen een jaar nadat hij bekend is geworden met het feit dat hij vermoedelijk niet de biologische vader is van het kind.

Als je al langer dan een jaar vermoedt niet de vader te zijn, dan is het strikt gesproken dus al te laat. Hoe de rechter dit precies denkt te controleren weet ik niet, maar wellicht moet de reden waarom je vermoedt niet de vader te zijn minder dan een jaar aan je bekend zijn geweest.

De rechter verklaart zo'n verzoek gegrond wanneer vaststaat dat je niet de biologische vader bent (art 1:200 lid 1 BW). Wellicht kan de rechter (bij een gegrond vermoeden) een dna-test opdragen, maar of dat echt zo is weet ik niet. In de situatie dat moeder of kind verzoeken het vaderschap van de vermoedelijke verwekker vast te stellen, kan de rechter dit in ieder geval wel doen.

Ik vraag me zomaar af: twijfel je omdat moeder en dochter niet willen meewerken, of staan die zeer gerede redenen los van die weigering? (We hoeven die redenen verder niet te weten natuurlijk.)

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de rechter een DNA-test als bewijs kan opdragen maar dat hij je dochter niet kan dwingen om die ook te ondergaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Ik denk dat de rechter een DNA-test als bewijs kan opdragen maar dat hij de dochter niet kan dwingen om die ook te ondergaan.

Zou ik ook denken, ware het niet dat ik onlangs NJ 2001/647 tegenkwam. Hier liggen de rollen natuurlijk wel een beetje anders, maar of dat veel uitmaakt weet ik niet.

(En is het afstaan van een haar of speeksel al niet voldoende?)

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het gevaar af dat het een beetje een academische discussie wordt: ik denk dat het verschil tussen de zaken wel relevant is. Ik vond dit:

The establishment of parenthood: A story of successful convergence? door Caroline Forder and Kees Saarloos van de Universiteit Maastricht: http://www.unimaas.nl/bestand.asp?id=7852

Quote:
(...) The limits of that discretion were already determined in 2000, when the Dutch Supreme Court laid down the criteria for the use of a DNA test in matters concerning legal affiliation. The court held that a DNA test can be ordered if, on the basis of facts and circumstances which have been established during the proceeding, it is plausible that the man is the begetter of the child. (...) If the court orders a DNA test the judge can draw an adverse inference from the refusal to cooperate with the order. The defence that the DNA test would constitute an infringement of the personal integrity of the person involved is not accepted under Dutch law, since the burden imposed on the individual by the provision of cell materials is negligible compared to the countervailing interests that are at stake.

Hier gaat het dus om de situatie dat het kind of de moeder een DNA-test eist om het vaderschap vast te stellen.

De essentiële verschillen zijn volgens mij o.a. dat het criterium "dat aannemelijk is dat de man de verwekker is" natuurlijk moet worden omgedraaid, dat de weigering van de dochter om een test te ondergaan natuurlijk níet mag worden gebruikt tot bewijs dat de man haar vader wel niet zal zijn (want zij kan dat onmogelijk weten) en, het belangrijkst, dat de inbreuk op de privacy van de man misschien "verwaarloosbaar" kan zijn vergeleken met het recht van het kind op kennis van het vaderschap (beide art. 8 EVRM) maar het is zeker niet evident dat die afweging in dit (omgekeerde) geval hetzelfde zal worden gemaakt door een rechter.
Daarbij houdt het artikel er blijkbaar rekening mee dat een vader kan weigeren een door de rechter opgelegde DNA-test te ondergaan. Ik denk dat dat klopt, omdat er geen (legale) middelen zijn om dit af te dwingen.

Nog interessanter is dat hetzelfde artikel meldt dat wetsartikel 1:209 BW in de weg staat aan ontkenning van het vaderschap in het geval er tussen "vader" en "dochter", zoals vermeld op haar geboorteakte, al een "vader-dochterrelatie" is ontstaan. Ik ga er vanuit dat daar hiervan waarschijnlijk sprake is.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Daarbij houdt het artikel er blijkbaar rekening mee dat een vader kan weigeren een door de rechter opgelegde DNA-test te ondergaan. Ik denk dat dat klopt, omdat er geen (legale) middelen zijn om dit af te dwingen.

Ik vind dit nu ook terug in de conclusie bij het arrest:
A-G schreef:
[...] Indirect is de man dus wel gedwongen aan het onderzoek mee te werken omdat de geciteerde overweging niet anders kan worden verstaan dan dat de rechtbank hem voor de verwekker van het kind zal houden als hij zijn medewerking aan DNA-onderzoek weigert.

Ik heb de overweging die ik in de andere draad citeerde dus verkeerd begrepen. Het "bevel" is een bewijsopdracht, niet een bevel waar desnoods onder lijfsdwang aan moet worden voldaan. (Er zijn overigens ook arresten waarin bijv. een patiënt verplicht wordt zich op HIV te controleren wanneer de arts met zijn/haar bloed in aanraking komt. Ik neem aan dat dit met een dwangsom wordt afgedwongen.)

Quote:
De essentiële verschillen zijn volgens mij o.a. dat het criterium "dat aannemelijk is dat de man de verwekker is" natuurlijk moet worden omgedraaid, dat de weigering van de dochter om een test te ondergaan natuurlijk níet mag worden gebruikt tot bewijs dat de man haar vader wel niet zal zijn (want zij kan dat onmogelijk weten)

In het arrest weet de man ook niet met zekerheid of hij wel of niet de vader is. De gedachte achter de omkering van de bewijslast is, denk ik, dat het voor de man zo nadelig is om niet mee te werken, dat hij wel zal meewerken. Op zich kun je die gedachte ook op deze situatie toepassen. Als de dochter niet meewerkt, ondervindt ze daarvan het nadeel.

Quote:
en, het belangrijkst, dat de inbreuk op de privacy van de man misschien "verwaarloosbaar" kan zijn vergeleken met het recht van het kind op kennis van het vaderschap (beide art. 8 EVRM) maar het is zeker niet evident dat die afweging in dit (omgekeerde) geval hetzelfde zal worden gemaakt door een rechter.

Ik ben het met je eens dat de verhoudingen hier anders liggen, maar of dit omkering van de bewijslast uitsluit weet ik niet. Maar daar zullen we wel niet achter komen:
Quote:
Nog interessanter is dat hetzelfde artikel meldt dat wetsartikel 1:209 BW in de weg staat aan ontkenning van het vaderschap in het geval er tussen "vader" en "dochter", zoals vermeld op haar geboorteakte, al een "vader-dochterrelatie" is ontstaan. Ik ga er vanuit dat daar hiervan waarschijnlijk sprake is.

Weer iets nieuws geleerd (en misschien ook niet, dit art 1:209 BW verklaart waarschijnlijk waarom dit soort ontkenningen geen wijd(er) verbreid verschijnsel zijn). Hoogstwaarschijnlijk is het dus niet mogelijk om van de alimentatieverplichting af te komen. (Overigens staat ook art 1:202 lid 2 BW daar misschien aan in de weg.)

Toevoeging: fysiek dwingen tot het afgeven van lichaamseigen stoffen is toch mogelijk, zie AD3353, bevestigd door de HR in AL8442 (NJ 2004/117).
Nog een edit: in die zaak gaat het niet om een bewijsopdracht, maar om een vordering gebaseerd op redelijkheid en billijkheid. Alleen al daarom niet van toepsasing op vaderschapskwesties, denk ik.

Laatst aangepast door bona fides op wo 16 mei 2007 0:48, in totaal 2 keer bewerkt
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 mei 2007 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Depau, voor wat betreft de kwestie rond het nalaten van je vermogen: je kunt je dochter als het ware onterven via een testament. Zij houdt als dochter echter nog wel recht op haar legitieme portie, dus helemaal niets geven gaat niet. Die legitieme portie is een vordering op de erfgenamen.
depau74500

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 18:49    Onderwerp: biologische vader? Dochter (16) weigert Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dank u allen hartelijk voor uw bijdrage aan het verhelderen van mijn juridische positie. Echter doordat we drie zaken tegelijk behandelen (DNA test, alimentatie en erfrecht) als gevolg van mijn vraagstelling komen we er niet helemaal uit.

1e vraag is:
Heb ik als vader het recht om middels een DNA test (gewoon wattenstaafje langs de wang schrapen en opsturen) zekerheid te verkrijgen omtrent mijn biologisch vaderschap.
Gewoon omdat ik daar graag zekerheid over wil hebben.

---

nb
De vrouw weet precies wie de biologische moeder is en wie de biologische vader is (uitzonderingen daargelaten)

De vader weet over het algemeen ook wie de biologische moeder is (bij de bevalling geweest etc.) maar niet of hij de biologische vader is.

Het kind weet helemaal niets zeker.
Zij wordt opgevoed door twee mensen die beweren haar biologische ouders te zijn. Ook het kind zou het recht moeten hebben om zekerheid te hebben omtrent wie haar werkelijke biologische ouders zijn.

Ik vind dit zeer van belang zijnde zaken en de procedure ter verkrijging van de "echtheidsgarantie" is voor niemand fysiek bezwaarlijk.

bona fides

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 21:51    Onderwerp: Re: biologische vader? Dochter (16) weigert Reageer met quote Naar onder Naar boven

depau74500 schreef:
Heb ik als vader het recht om middels een DNA test (gewoon wattenstaafje langs de wang schrapen en opsturen) zekerheid te verkrijgen omtrent mijn biologisch vaderschap.
Gewoon omdat ik daar graag zekerheid over wil hebben.

Je hebt niet het recht om afname van DNA-materiaal te forceren wanneer je dochter dat niet wil.

Maar stel dat je zo'n wattenstaafje hebt. Dan is het een kwestie van een laboratorium bereid vinden de test uit te voeren. Ik weet niet of er in Nederland laboratoria zijn die dit voor je doen, maar anders kun je via internet vast wel een buitenlands laboratorium vinden dat de test voor je kan uitvoeren.

Met het resultaat van zo'n test heb je voor jezelf zekerheid. Juridisch zal het niet als bewijs kunnen dienen.

Quote:
Ik vind dit zeer van belang zijnde zaken en de procedure ter verkrijging van de "echtheidsgarantie" is voor niemand fysiek bezwaarlijk.

Het blijft een inbreuk op je lichamelijke integriteit, al is die nog zo gering. (Als je bedenkt wat DNA allemaal over je kan vertellen wordt de inbreuk overigens minder gering.) Daarnaast mist er denk ik een rechtsgrond voor een vordering tot afstaan van DNA-materiaal (misschien meer een praktisch juridisch probleem).

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord is volgens mij al gegeven, en is (denk ik): nee.
In elk geval "heb" je dat recht niet in de zin dat er nergens in de wet staat dat jij recht hebt op het laten vaststellen van het vaderschap middels een DNA-test.
Wel biedt de wet in beginsel de mogelijkheid om het (juridisch) vaderschap te ontkennen op grond van het feit dat je door de moeder bent misleid over je (biologisch) vaderschap. Zo'n ontkenning moet, om werking te hebben, door een rechter worden bevestigd, en die kan daarbij een DNA-test bevelen. Maar daarbij doen zich dan weer de problemen voor die hierboven zijn beschreven.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Wel biedt de wet in beginsel de mogelijkheid om het (juridisch) vaderschap te ontkennen op grond van het feit dat je door de moeder bent misleid over je (biologisch) vaderschap.

Maar niet als art 1:209 BW van toepassing is, toch? En het criterium daarvoor is blijkbaar of er in de praktijk een "vader-dochterrelatie" heeft bestaan, wat hier zeer waarschijnlijk wel het geval zal zijn.

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2007 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
EJB_CH schreef:
Wel biedt de wet in beginsel de mogelijkheid om het (juridisch) vaderschap te ontkennen op grond van het feit dat je door de moeder bent misleid over je (biologisch) vaderschap.

Maar niet als art 1:209 BW van toepassing is, toch? En het criterium daarvoor is blijkbaar of er in de praktijk een "vader-dochterrelatie" heeft bestaan, wat hier zeer waarschijnlijk wel het geval zal zijn.

Zie de laatste zin van mijn vorige post...
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de praktijk maak ik overigens wel mee dat een rechter een DNA-test beveelt tijdens een alimentatieprocedure. De moeder wenst dan bijv. alimentatie voor het kind en de man betwijfelt of hij de vader is, als hij dat maar enigszins aannemelijk maakt, beveelt de rechter een DNA-onderzoek.
De meeste kinderen werken in zo'n geval wel mee, is mijn inschatting.

N.a.v. een opmerking eerder in dit topic over de DNA-test als bewijs: Er zijn verschillende soorten vaderschapstesten: een 'informatieve' en een 'rechtsgeldige'. Kijk maar eens hier.

BerichtGeplaatst: do 17 mei 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
In de praktijk maak ik overigens wel mee dat een rechter een DNA-test beveelt tijdens een alimentatieprocedure.

Ook wanneer de man al de juridische vader is?

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2007 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

silverback schreef:
En wat weegt zwaarder, de waarheid of het geld?

De ethische vraag of je je dochter moet straffen voor de daden van haar moeder heb ik mezelf ook gesteld, maar omdat de vragensteller een juridische vraag stelde op een juridisch forum (en omdat we verder natuurlijk maar erg weinig van de zaak afweten) heb ik die expres voor me gehouden.
Wel in aansluiting op Silverbacks post een juridische tip voor de vader: het is (juridisch) zeer wel mogelijk dat áls vast zou komen te staan dat je niet de biologische vader bent, je wél de juridische vader te blijven (als je dat dus zou willen, omdat je toch een vader-dochter relatie hebt of zou willen bijvoorbeeld). Die twee zaken zijn in een geval als het jouwe (dat je de juridische vader al bent) maar erg beperkt aan elkaar verbonden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds