|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 12:21 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Dus als ik mezelf een blauw oog sla en zeg dat mijn buurman dat heeft gedaan is dat voldoende voor veroordeling van buurman? |
Dat *kan* voldoende zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 12:24 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Dus als ik mezelf een blauw oog sla en zeg dat mijn buurman dat heeft gedaan is dat voldoende voor veroordeling van buurman? |
Je voldoet aan de bewijsminima. Nu alleen nog de rechter zien te overtuigen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 12:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Michèle schreef: | Dus als ik mezelf een blauw oog sla en zeg dat mijn buurman dat heeft gedaan is dat voldoende voor veroordeling van buurman? |
Je voldoet aan de bewijsminima. Nu alleen nog de rechter zien te overtuigen. |
En niet te vergeten de meineed... |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 19:38 Onderwerp: |
|
|
MartijnKatwijk schreef: | De overbuurman wil niet getuigen, omdat hij bang is dat hij er dan op aangekeken zal worden. Hij woont nu prima naar zijn zin en wil dit graag zo houden. De overbuurman kan goed opschieten met zowel Kees als mijn vader en ik begrijp dan ook wel waarom hij het niet wil. |
Het kan zijn dat de overbuurman iets minder goed gaat opschieten met je vader! Hij zal er misschien op aangekeken worden! Woont nu toch iets minder prima naar zijn zin!
Quote: | Het gesprek hebben we overigens opgenomen met een mp3 speler (Ach, je probeert alles, he...). |
Heel goed...!!
Quote: | Is het eigenlijk mogelijk om de verklaring van Kees in te zien? |
Ik weet het niet.
Quote: | Buurman Kees zat vandaag weer met een klapstoel als vanouds in de deuropening en iedereen die er langs wilde moest het weer gaan vragen. |
Geeft te denken.
Is het een huurwoning? Zo ja, dan heb je een verhuurder. Ik raad je aan, het zekere voor het onzekere nemend, het gebeuren bij de verhuurder te melden. Dossier opbouw, voel je...! Mocht het ooit nodig zijn en je hebt het niet, bijt je je lippen door...
Ook de aangifte bewaren..
Van alles (schriftelijk) bewijs...
Ik neem even aan dat de woorden van de overbuurman (Hij duwde mij toch ook) door je vader zijn gehoord. Dit kan toch in het proces-verbaal worden opgenomen? De politie neemt dan, naar ik aanneem, contact op met de overbuurman. De overbuurman heeft niet zoveel te willen, lijkt me. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Laatst aangepast door JetKroket op vr 11 mei 2007 20:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 19:52 Onderwerp: |
|
|
Op zich heb je m.i. voldoende feiten en omstandigheden om Kees verdachte te maken van minimaal mishandeling (300 sr). De feiten zijn de verwondingen van vader en de aanwezigheid van Kees, waarbij de omstandigheden dusdanig zijn dat Kees je vader kan hebben geduwd en je vader dit ook verklaard.
Dat is overigens ook gebeurd, want Kees is kennelijk gehoord als verdachte in deze zaak. Ik vind het een twijfelgeval om deze zaak te seponderen. Aan de ene kant: Inderdaad een één tegen één verhaal. Aan de andere kant genoemde feiten en omstandigheden.
Een verklaring van de overbuurman zou wat mij betreft erg belangrijk zijn. Als deze ook nog eens verklaart dat hij zag dat je vader onderaan de trap lag en Kees bovenaan de trap stond dan denk ik dat de politiesepot al een stuk minder voor de hand liggend is. Vraag blijft dan nog of een OVJ de zaak voor brengt, laat staan dat een rechter een veroordeling uitspreekt.
Vervelende situatie in ieder geval. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 20:10 Onderwerp: |
|
|
MartijnKatwijk schreef: | Na de deuropening is nog ongeveer 1 meter aan vlak beton waar na de trap begint. Mijn vader heeft zover hij weet geen trede geraakt en kwam direct onderaan de trap terecht. Het lijkt mij onmogelijk dat je zo ver valt wanneer je struikeld. |
Quote: | Het gesprek hebben we overigens opgenomen met een mp3 speler (Ach, je probeert alles, he...). |
Hoe verliep het gesprek, wat staat er opgenomen...?? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
MartijnKatwijk
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 20:46 Onderwerp: |
|
|
Mijn broer en zus zijn met Kees gaan praten en hadden vooraf al besloten om alleen zijn verhaal aan te horen. Er op dat moment tegen in gaan leek ons niet zo'n heel slim plan, omdat er een grote kans is dat de situatie dan alleen maar zou verslechteren.
In het gesprek zei Kees alleen dat mijn vader struikelde en dat het niet zijn schuld was. Verder ontkende hij alles.
Om nog even terug te komen op de overbuurman:
Mijn vader is toen even uitgebreid gaan praten met de overbuurman of hij wilde getuigen ja of nee. De overbuurman zag dit niet zitten om de eerder genoemde redenen en mijn vader had daar dan ook gewoon begrip voor. Ik vind ook niet dat je nu alsnog de overbuurman door de politie moet laten oproepen als getuige.
Het complete voorval en het staan/zitten in de deuropening zal ik zeker melden bij de verhuurder. Dan weten zij er in ieder geval ook vanaf. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 21:25 Onderwerp: |
|
|
Zo je wilt. Ik weet even verder niet. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 12 mei 2007 12:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Michèle schreef: | Dus als ik mezelf een blauw oog sla en zeg dat mijn buurman dat heeft gedaan is dat voldoende voor veroordeling van buurman? |
Je voldoet aan de bewijsminima. Nu alleen nog de rechter zien te overtuigen. |
OK, het is voldoende om iemand verdacht te maken, maar of het voldoende wettig & overtuigend is moet dan blijken.. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 12 mei 2007 15:01 Onderwerp: |
|
|
Het is voldoende wettig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Peter W
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 16:27 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad jammer dat de ovberbuurman geen getuigeverklaring wenst af te leggen. Echter wanneer de overbuurman in een gesprek op het plaats delict al aan de agent zou hebben verklaard dat hij Kees zou hebben horen zeggen "hij duwde mij toch ook" dan kan de agent hiervan een ambtelijk verslag opmaken en dit gebruiken in het onderzoek. Dat de overbuurman dan geen nadere verklaring wenst af te leggen maakt dan niet uit.
Ik zou je vader zowieso een aanvullende verklaring laten afleggen op het politiebureau. Wat van belang is om in deze verklaring de omstandigheden naar voren te laten komen die het opzettelijke karakter van de duw sterker maken. Jet schetste al dat Kees in de deuropening stond en er 1 meter tussen de deuropening lag en de trappen. Waar lag er bloed op de trap. Alleen bloed onder aan de trap zou impliceren dat hij waarschijnlijk door de duw daar pas terecht is gekomen.
Noodweer zou mijns inziens niet van toepassing zijn omdat er geen sprake is van noodazakelijk verdediging tegen een ogenblikkelijke wederrechtelijk aanranding. Dit gezien het feit dat Kees je vader een duw in de rug geeft. Aangezien het dan geen ogenblikkelijke wederrechterlijke aaanranding meer is. Want je vader staat er al met de rug naar toe
Ik denk verder dat je vader in de aangifte zelfs poging van zware mishandeling te laste kan leggen. Een en ander hangt natuurlijk wel af van hoe hoog en lang de trap is.
Succes ermee. |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 18:26 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Michèle schreef:
Dus als ik mezelf een blauw oog sla en zeg dat mijn buurman dat heeft gedaan is dat voldoende voor veroordeling van buurman?
Dat *kan* voldoende zijn.
|
zekers niet...341 lid 4 Sv...
dan zou ik mezelf neer kunnen schieten en een vriend aanwijzen als dader en wordt vervolgd voor poging moord?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 18:37 Onderwerp: |
|
|
Ik denk het wel... een getuigenverklaring en (bijv.) een doktersverklaring. Voldoende wettig bewijs, toch?
Waarmee wat mij betreft slechts is aangetoond dat de wettelijke bewijsminima niet bijster veel bescherming bieden. In de praktijk hoeven de getuigenverklaring en het aanvullende bewijsstuk niet eens op hetzelfde bestanddeel betrekking te hebben. Ik zeg dat ik jou een fiets heb zien stelen, en ik laat het bonnetje zien dat bewijst dat de fiets van mij was (dus niet van jou).
(Je bedoelt overigens art 342 lid 2 Sv.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 18:42 Onderwerp: |
|
|
quinty schreef: | dan zou ik mezelf neer kunnen schieten en een vriend aanwijzen als dader | Da's knap!  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
flow
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 142
|
Geplaatst: za 26 mei 2007 18:53 Onderwerp: |
|
|
Overigens, de politie heeft de zaak kennelijk geseponeerd - althans, daar moet van worden uitgegaan: een (beweerdelijk) technisch politiesepot.
Wat je in zo'n situatie op de allereerste plaats moet doen (afgezien van het in casu ook nog nodige in het p-v krijgen van de boven genoemde opmerking van de duwende buurman), is er op toe zien dat het p-v (zoals wettelijk verplicht) ook naar het O.M. gestuurd wordt. Pas dan wordt het een officieel (niet zijnde 'stil') sepot. Daarvóór kun je ook een art. 12-procedure starten, maar dat is toch uitzondering en eigenlijk prematuur; de beklagprocedure richt zich toch op een vervolgingsbeslissing van het O.M.. De politie zal het p-v overigens niet zomaar naar het O.M. sturen, daarvoor zijn ze te eigenwijs. Enige druk en controle is daartoe noodzakelijk, daarom is verstandig om een advocaat in te schakelen die de politie duidelijk maakt dat zij de wettelijke plicht hebben om het p-v 'zo spoedig mogelijk' naar het O.M. te zenden.
Wat de getuige betreft, de overbuurman; die heeft een wettelijke plicht om naar waarheid te getuigen. Daar zou ik me nu nog niet niet bijzonder druk om maken. _________________ pro proferentem |
|
|
|
 |
|