Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 17:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaring alimentatievordering
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cherique

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007 16:57    Onderwerp: Verjaring alimentatievordering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte leden van dit forum. Ik heb de volgende vraag:
In 1981 ontstaat er een alimentatievordering. In 1983 wordt gestuit Daarna wordt er in 1999 nog gestuit. Onder het oude recht voor 1992 was de verjaringstermijn 20 jaar. vanaf 1992 is de verjaringstermijn 5 jaar. Valt deze alimentatievordering nu onder het oude recht, het overgangsrecht of het nbw? Per wanneer is de vordering verjaard?

Graag uw reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 0:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit art 73 Overgangswet NBW lijkt mij te volgen dat de verjaring per 1 januari 1993 is voltooid (1 jaar na inwerkingtreding van de nieuwe wet, het moment waarop het in de wet bepaalde omtrent aanvang, duur en aard van de termijn van toepassing wordt).

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw antwoord echter we komen hier niet veel mee verder. In het oude recht was de absolute verjaringstermijn 30 jaar. Dit is in het nieuwe recht teruggebracht naar 20 jaar. In 1983 is er gestuit en in 1999 opnieuw. De vraag is dus eigenlijk; op welke datum is deze vordering absoluut verjaard?
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met verwijzing naar de heer Suijkerbuijk:

http://www.rechtenforum.nl/forum/thread/t/4359/highlight/verjaring/
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De thread waarnaar abraxes verwijst lijkt te bevestigen dat ik art 73 Overgangswet NBW goed heb gelezen. Per 1 januari 1993 ging voor deze vordering de verjaringstermijn volgens het nieuwe BW gelden.

Als de verjaringstermijn onder het nieuwe recht 5 jaar is (1e bericht van Cherique), dan geldt op 1 januari 1993 dat de vordering verjaard is (want laatste stuiting was in 1983).

Als de verjaringstermijn onder het nieuwe recht 20 jaar is (2e bericht van Cherique), dan is de verjaring in 1999 tijdig gestuit (want laatste stuiting was in 1983).

Gezien de reactie van Suijkerbuijk in de andere thread lijkt de verjaringstermijn me 5 jaar te zijn (art 3:308 BW). Dus verjaard per 1 januari 1993.

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de verjaring tijdig is gestuit in 1999 kan dan maximaal 5 jaar worden teruggevorderd of kan de vordering langer teruggaan?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan een verjaarde vordering valt niet veel meer te stuiten.

Vorderingen van voor 1994 blijven dus verjaard wanneer pas in 1999 gestuit wordt.

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de rechter heeft in 2003 anders geoordeeld. vanaf het moment van stuiting in 1999 is 5 jaar terug gerekend. alle voor 1994 vorderingen werden verjaard verklaard. mij ging het erom of er meer jaren konden worden teruggevorderd dan deze 5 jaar.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cherique schreef:
de rechter heeft in 2003 anders geoordeeld. vanaf het moment van stuiting in 1999 is 5 jaar terug gerekend. alle voor 1994 vorderingen werden verjaard verklaard.

Ik zie niet in hoe dit anders is dan wat ik zeg.

Quote:
mij ging het erom of er meer jaren konden worden teruggevorderd dan deze 5 jaar.

Verjaard is verjaard, wat is daar nu precies onduidelijk aan?

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de onduidelijkheid zit hem erin dat de rechter heeft geoordeeld dat er na de door u genoemde verjaringsdatum van 1993 er nog alimentatiebetalingen verschuldigd zijn terug te rekenen vanaf het moment van stuiting in 1999. Dus concreet in dit verhaal van juli 1999 tot juli 1994. Misschien begrijp ik het als leek niet maar daarom wil ik ook graag uw gerespecteerde mening vragen via dit forum. Als de datum van verjaring is bereikt dan kan er na deze datum toch niets meer worden gevorderd.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, nu begrijp ik denk ik wat je bedoelt. (Het was me inderdaad niet duidelijk dat je een leek was.)

De alimentatiebetalingen vormen niet 1 grote betaling, maar een serie periodieke betalingen. De verjaring van iedere betaling gaat in op het moment dat deze opeisbaar wordt. Dus betalingen die in 1994 hadden moeten worden gedaan, zouden pas in 1999 zijn verjaard. Als de stuiting plaatsvond binnen 5 jaar na de dag volgende op de dag waarop een betaling opeisbaar werd, begint de verjaringstermijn voor die betaling opnieuw (vanaf "nul") te lopen. Zie art 3:308 BW (van de andere thread begrijp ik dat alimentatiebetalingen onder dit artikel vallen).

Dus je kunt de betalingen vorderen die binnen de 5 jaar vóór de stuiting in 1999 opeisbaar werden (aangenomen dat er voor 2004 opnieuw gestuit is, maar dat zal wel). Opeisbaar betekent dat je de schuldeiser om betaling kan vragen en dat de schuldenaar aan dat verzoek dient te voldoen, ofte wel de alimentatie voor mei 2000 werd opeisbaar in mei 2000.

De truc is dus dat je de alimentatie moet zien als een serie losse vorderingen. Iedere maand wordt een nieuwe vordering opeisbaar. Iedere vordering heeft een eigen verjaringstermijn.

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal duidelijk. Hartelijk dank voor de reacties!!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds