|
Auteur |
Bericht |
JBA
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 mei 2007 22:52 Onderwerp: |
|
|
Bordewolf schreef: | Nogmaals, dan moet worden bezien of je het bord opspattend grind niet hebt gezien!!! Deze zijn er altijd nadat dit soort werkzaamheden worden verricht. Tot nu toe hoor je je niet vertellen dat je er stellig zeker van bent dat er helemaal geen bord of borden aanwezig waren ! Je vertelt alleen dat normaal 120 geldt. Dat neemt niet weg dat je altijd de situatie ter plaatse moet inschatten en je snelheid moet aanpassen naar de omstandigheden.
Na dit soort werkzaamheden staan er altijd borden die waarschuwen voor opspattend grind !!! (Ik neem aan dat de weg is gerepareerd en niet compleet geasfalteerd, bij complete asfaltatie zijn er al helemaal borden die waarschuwen de snelheid aan te passen ivm de remweg).
Nogmaals aan jouw is het om te bewijzen dat er helemaal geen borden stonden. Gezien het vroege tijdstip lijkt het me eerder aanneemlijk dat je een bord of borden hebt gemist (dus wel aanwezig, je hebt ze niet waargenomen). Zeker wanneer je vaak langs dezelfde weg komt let je minder op de borden langs die weg !
Wanneer er geen bewijs is van wel of geen borden dan zal de rechter beslist uitgaan van een situatie zoals deze normaal het geval is en dat is dan dat er wel waarschuwingsborden aanwezig waren !! |
Nou, laat ik het nog een keer proberen: Ik weet 100% zeker dat er geen borden op deze weg stonden.
Ga daar nu even vanuit voor deze discussie want zo loopt ie een beetje vast. |
|
|
|
 |
Bordewolf
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 10:52 Onderwerp: |
|
|
Ik krijg eerder het idee dat wij dingen zeggen die je liever niet wilt horen...
Ook door een ander al eerder genoemd: men gebruikt bij asfaltering altijd fijn grind, ook al spat dit op dan veroorzaakt dit geen enorme schade aan een auto.
Nogmaals een rechter kijkt op eenzelfde manier naar zo'n casus. Het is vervelend dat je auto moet worden overgespoten maar verhalen van schade op de wegwerker, deze kans lijkt me nihil.
Dan de vrachtwagen: wordt nog moeilijker om het daar op te verhalen.
Als jij zegt dat er geen borden waren dan moet JIJ dat bewijzen. De wegwerker hoeft niet het tegendeel te bewijzen, sterker een rechter zal eerder geloven dat ze er wel stonden!! Wegwerkers welke geen bebording aanbrengen zijn er niet in Nederland!!
Het gaat hier om bewijslast. Ik ben erg benieuwd naar je werkelijke schade, die kan ik vanuit hier ook niet beoordelen. Wanneer je een rechtzaak begint dan zul je toch echt bepaalde zaken moeten kunnen bewijzen;
a) was het inderdaad grind dat de schade heeft veroorzaakt
b) heb je de politie erbij gehaald om de schade te bekijken en het grind op het wegdek te bekijken??
c) was er bebording of niet => een rechter zal bij geen bewijs aannemen dat ze er wel stonden!!
d) hoe hard reed je, met name omdat je NAAST een vrachtwagen reed.
e) Een goed en ONAFHANKELIJK schaderapport door een gerenormeerd bedrijf waaruit blijkt dat de schade veroorzaakt is door steenslag. Echter moet dan worden bezien WELKE steenslag. Een rechter is niet gek, wanneer de schade zo groot is dat deze niet kan zijn ontstaan door fijn grind dan ben je in mijn ogen al kansloos.
f) Foto's waaruit je schade blijkt en waaruit blijkt dat dat JOUW auto is !
Bedenk heel goed dat iedere wegwerker zich bedacht is van veiligheid !! Een rechter zal er zeker van uit gaan dat er borden waren ook vlak na de werkzaamheden!!! Zeker op een net vrijgegeven rijbaan is duidelijk waarneembaar dat er werkzaamheden zijn geweest door nog aanwezig voertuigen van de wegwerken. Daarnaast zoals eerder genoemd staan er ALTIJD waarschuwingsborden met 'opspattend grind' en gewijzigde snelheden. Nogmaals ik kan niet veel positiefs in jouw zaak zien waardoor je dit gaat winnen, aangezien je verhaal niet logisch is en er kennelijk onvoldoende bewijzen van jouw kant zijn. |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 11:16 Onderwerp: |
|
|
Met alle respect, maar ik stel hier een vraag aan mensen met juridische kennis op dit gebied. Ik krijg van iedereen nuttige reacties, behalve van jou, spreek dus voor jezelf.
Ik heb geen enkele moeite met een kritische noot, wel als dit totaal voorbij gaat aan de feitelijke discussie. Laat ik het anders zeggen, je doet beweringen die je niet kunt doen. Zo ben jij geen rechter, dus kun je ook niet vertellen wat voor een uitspraak een rechter doet. Daarnaast krijg ik van de overigen hier onderbouwde adviezen, met wetsartikelen bijvoorbeeld.
Daarnaast ben je al een aantal malen, en niet alleen door mij, gewezen op het feit dat jij kennelijk een hele andere casus in je hoofd hebt. De vrachtauto reed namelijk helemaal niet op de verkeerde baan, dat heb ik ook helemaal nooit beweert. Zo heb ik ook al gezegd dat de politie bij dit soort dingen helemaal niet ter plaatse komt. Er is geen sprake van een verkeersongeval.
Ik heb er moeite mee, en nu gebeurd het mezelf, dat in sommige fora discussies om zeep worden geholpen doordat een enkel persoon zich mengt in een discussie zonder gehinderd te zijn door enige kennis en vervolgens allerlei bewering doet alsof dat de waarheid is.
Ook waren er geen voertuigen van wegwerkzaamheden aanwezig, waar haal je die wijsheid vandaan?
Je hebt alle ruimte om hier nog op te reageren, maar dan stop ik er in ieder geval mee, want deze discussie dient de feitelijk discussie niet en voegt zeker niets meer toe aan dit forum.
Wellicht moet er maar een keer een slotje op. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 12:45 Onderwerp: |
|
|
Kan het zijn, GBA, dat er géén wegwerkzaamheden hebben plaatsgevonden?
Er was geen bebording en de steentjes die normaal gesproken gebruikt worden op de deklaag van asfalt lijken Dieseltje te klein om een echte deuk te veroorzaken. Hier lijkt Bordewolf het mee eens te zijn.
Rijkswaterstaat moet zich dan dus in deze vergist hebben.
Rest of er steentjes uit de groeven van de vrachtwagenband los schoten toen je net langs reed of dat het grind er gewoon gelegen heeft (verloren vracht, baldadigheid).
Kun je iets met het Waarborgfonds?
http://www.waarborgfonds.nl/ _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JBA
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 13:01 Onderwerp: |
|
|
Dat kan natuurlijk goed. Het was wel een hele regen van steentjes. Ik heb lakschade in de vorm van putjes en een deukje. Het kwam met behoorlijke kracht tegen de auto. Ik durf natuurlijk niet met zekerheid te zeggen of er gewerkt was aan de weg. Ik rijdt er dagelijks en het gedeelte waar ik reed is niet voorzien van nieuw asfalt, wel de vluchtstrook erlangs. Ik basseer me op de info van RWS zelf dat ze daar die nacht gewerkt hebben. Ik voldoe niet aan alle voorwaarden voor het waarborgfonds. Maar bedankt voor de tip. |
|
|
|
 |
Bordewolf
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 13:10 Onderwerp: |
|
|
JBA ik lees zo af en toe uitspraken van rechters. Die bekijken zo'n zaak echt niet alleen maar van 1 kant. Ik wil maar zeggen dat je met een goed en sluitend verhaal moet komen. Het lijkt er meer en meer op dat de reden dat er grind op de rijbaan aanwezig was niet zondermeer veroorzaakt is door een wegwerker, te meer gezien dat er geen waarschuwingsborden waren.
(verkeers)Politie komt wel degelijk kijken wanneer er een gevaarlijke of onveilige situtatie is op een rijbaan. Bovendien is het Rijk verantwoordelijk voor een schone en veilige rijbaan !!! Een belletje naar de verkeerspolitie had je in ieder geval enige bewijs van steenslag opgeleverd. Bovendien hadden deze mensen ook de plicht om eventuele oorzaak uit te zoeken en die had je ook kunnen vragen. Bovendien had men de onveilige situatie dan ook moeten opheffen!
Op het moment dat iemand al dan niet moedwillig jouw schade veroorzaakt kan dit wel degelijk een reden zijn voor de politie om te komen kijken !
Daarbij denk ik alleen met je mee, dat is niet verboden op een open forum. Dat je niet het antwoord van me krijgt dat je wilt horen kan ik niets aan doen ! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 13:18 Onderwerp: |
|
|
Bordewolf schreef: | Het lijkt er meer en meer op dat de reden dat er grind op de rijbaan aanwezig was niet zondermeer veroorzaakt is door een wegwerker, te meer gezien dat er geen waarschuwingsborden waren. |
Quote: | Bovendien hadden deze mensen ook de plicht om eventuele oorzaak uit te zoeken en die had je ook kunnen vragen. Bovendien had men de onveilige situatie dan ook moeten opheffen! |
Zie de eerste post van JBA. Rijkswaterstaat heeft hem toen toch gezegd dat er die nacht wegwerkzaamheden waren geweest? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 13:33 Onderwerp: |
|
|
Bordewolf schreef: | Bovendien is het Rijk verantwoordelijk voor een schone en veilige rijbaan !!! |
Waarmee je aangeeft dat de overheid heel goed aansprakelijk kan zijn voor de schade van JBA.
De vraag is of JBA kan aantonen dat de schade is ontstaan doordat de weg niet voldeed aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen.
Het strijdpunt is voorlopig niet of er wel of geen borden stonden, maar of de schade is ontstaan door het rijden op die weg. Zie het eerste bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: za 05 mei 2007 13:49 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Bordewolf schreef: | Bovendien is het Rijk verantwoordelijk voor een schone en veilige rijbaan !!! |
Waarmee je aangeeft dat de overheid heel goed aansprakelijk kan zijn voor de schade van JBA.
De vraag is of JBA kan aantonen dat de schade is ontstaan doordat de weg niet voldeed aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen.
Het strijdpunt is voorlopig niet of er wel of geen borden stonden, maar of de schade is ontstaan door het rijden op die weg. Zie het eerste bericht. |
Overigens is het feit of er wel dan niet borden hebben gestaan niet zaligmakend voor de vraag of de overheid aansprakelijk is voor de onstane zaakschade. (Bussluis arrest HR 20 maart 1992, NJ 1993, 547)
groet,
jacq |
|
|
|
 |
|