Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 13:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat tegenpartij op het randje van toelaatbare, fatsoen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RM

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 18:16    Onderwerp: Advocaat tegenpartij op het randje van toelaatbare, fatsoen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sind enige tijd ben ik in een rechtszaak verwikkeld. Het gaat over de verkoop van een paard.

Ik had nog recht op een verkrijging uit paard A van partij A, partij A had nog recht op een verkrijging uit paard B van partij B (mijn persoon dus). 2 jaar geleden bleek ineens paard A verkocht te zijn en in mijn verkrijging niet meer kon krijgen. Omdat het de moeite van de advocaatkosten niet waard was heb ik het toen maar laten rusten. Echter een paar maanden later kon ik mijn paard B ook verkopen. Omdat partij A mij toendertijds niet op de hoogte had gesteld van de verkoop van paard A (ik werd door iemand getipt) voelde ik ook niet de noodzaak omdat wederzijds te doen. Een paar maanden later kwam partij A ineens haar verkrijging opeisen, ik heb toen gesteld dat ze dat "rustig konden vergeten" gezien de verkoop van paard A. Wat ik wel in overweging nam, deed de tegenpartij niet, zei namen wel de moeite van de advocaatkosten, en zelfs in kortgeding. Het uiteindelijke kortgeding werd door partij A verloren (ik zal de wetteksten jullie besparen), en er zou "tenhoogste recht zijn op een schadevergoeding voor partij A", verder veroordeelde de rechter partij A tot de kosten van de procedure. Schijnbaar denkt partij A een lot uit de loterij in haar bezit te hebben, want het valt al te raden, binnen een maand een bodemprocedure van partij A voor deze schadevergoeding. Ik wordt vertegenwoordigt door een behoorlijk gerenomeerd advocatenkantoor hier uit de omgeving, en daar halen ze inmiddels ook hun schouders op over waar partij A mee bezig is. Maar ik heb geleerd recht moet haar beloop hebben en de mens zit nu eenmaal verschillend in elkaar, dat kan ik accepteren.

Wat is dan het probleem? Dat is de manier van procederen. Heel agressief (de conclusies van partij A bestaan meer uit klaagzangen en loze niet onderbouwde beschuldigingen), beslagleggingen enzovoort, enzovoort. Ook partij A laat zich vertegenwoordigen door een advocatenkantoor, ook van redelijke naam. In principe lopen ze dus op het randje, echter zijn ze al 2 keer over dat randje heen gegaan:

Kort geding: Korte termijn, partij A was niet op de hoogte van verkoop van paard B, bewijsstukken werden pas 1 dag voor de zitting door mijn advocaat ingebracht. Na de zitting (!) werd vanuit de rechtbank de plaatselijke politie gebeld door partij A (en haar advocaat) om aangifte te doen wegen verduistering (let wel de bewijsstukken van de verkoop waren op de zitting aanwezig!). Mijn advocaat heeft dit gesust door contact op te nemen met de rechercheur en het te verduidelijken en boek gesloten.

Bodemprocedure: De koper van paard B is door mij gebruikt als getuige (voor verklaringen e.d.), echter een tijd geleden ontving zei een brief direct van het advocatenkantoor van partij A om aanvullende informatie direct aan hun te leveren. De koper was gelukkig niet bereid om hier op in te gaan, maar volgens mijn advocaat is dit zelfs niet toegestaan dat de advocaat van de tegenpartij mijn getuige rechtsreeks benaderd.

Voor beide punten zouden we aangifte kunnen doen bij de orde van advocaten. In kort geding voor het doen van een "bewust valse aangifte" en in de bodemprocedure voor het "direct benaderen van de getuige van de tegenpartij", echter mijn advocaat raadt dit af, brengt extra kosten met zich mee, en je bereikt er toch niets meer mee dan een reprimande van de Orde van Advocaten jegens de advocaat van de tegenpartij. Is dit correct? heeft zo'n reprimande niets te betekenen? Indien er een reprimande volgt mag deze in deze zaak bij de recht kenbaar worden gemaakt?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik krijg hier een steeds onrechtmatiger gevoel bij, zeker omdat bijvoorbeeld ook nog eens de eis in de bodemprocedure van partij A volledig fout geformuleerd was (ze hadden zich op de stoel van de recht genesteld), die mijn advocaat met succes heeft bestreden, echter wat niet heeft geleid tot "niet ontvankelijk", echter partij A mocht gewoon doorgaan van de rechter.

Tips/adviezen welkom!

RM
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mieke2

mieke2

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Sind enige tijd ben ik in een rechtszaak verwikkeld. Het gaat over de verkoop van een paard.

Da's nou ook toevallig! Zie twee recente andere onderwerpen in dit Rechtshulp-forum. Ook al over de problematische verkoop van een paard, en over een gecompliceerde rechtsgang.

Quote:
Ik wordt vertegenwoordigt door een behoorlijk gerenomeerd advocatenkantoor hier uit de omgeving, en daar halen ze inmiddels ook hun schouders op over waar partij A mee bezig is.

Kijk maar uit dan, want dat zijn de slechtsten. Het laatste wat je in zo'n stadium doet is immers je schouders ophalen over waar de tegenpartij mee bezig is.

Quote:
Advocaat tegenpartij op het randje van toelaatbare, fatsoen?

Quote:
Voor beide punten zouden we aangifte kunnen doen bij de orde van advocaten.

Quote:
.....zeker omdat bijvoorbeeld ook nog eens de eis in de bodemprocedure van partij A volledig fout geformuleerd was (ze hadden zich op de stoel van de recht genesteld), die mijn advocaat met succes heeft bestreden, echter wat niet heeft geleid tot "niet ontvankelijk", echter partij A mocht gewoon doorgaan van de rechter.

U overweegt als ik het goed begrijp een aanklacht zowel tegen een rechter als tegen een gerenommeerd advocatenkantoor?

Quote:
Ik had nog recht op een verkrijging uit paard A van partij A, partij A had nog recht op een verkrijging uit paard B van partij B (mijn persoon dus).

Heeft u het dan over biefstuk, rosbief, stoofvlees of rookvlees (van de bovenbil)?

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Heeft u het dan over biefstuk, rosbief, stoofvlees of rookvlees (van de bovenbil)?

Hmmm ik dacht dit een serieus forum was...... Nee, paarden kunnen ook nog veulens produceren....

Quote:
Kijk maar uit dan, want dat zijn de slechtsten. Het laatste wat je in zo'n stadium doet is immers je schouders ophalen over waar de tegenpartij mee bezig is.

Nee, wat ze letterlijk bedoelen is dat ze heel de zaak weinig kans geven van de tegenpartij, maar meer de manier van procederen die hoogst "agressief" en "onfatsoenlijk" is. Natuurlijk zouden ze daar reactie op kunnen geven echter zeggen ze "kost veel tijd (=geld), zonder dat dit enige meerwaarde in de zaak opleverd omdat dit voor de rechter niet relevant is"

Quote:
U overweegt als ik het goed begrijp een aanklacht zowel tegen een rechter als tegen een gerenommeerd advocatenkantoor?

Nee de rechter niet lijkt me, als er een uitspraak komt waar ik het niet mee eens ben omdat hij dingen foutief heeft gezien of toegelaten hebben we daar de beroepsmogelijkheid voor lijkt me? Wel het advocatenkantoor, alleen de vraag is, moet ik dat doen of mijn advocaat? Wat ik overigens nog ben vergeten te vermelden is dat toevallig dat advocatenkantoor ook nog het zogenaamde "stamboek" vertegenwoordigt (is de organisatie die alle paarden registreerd e.d.), en er al een tweetal produkties zijn opgedoken van persoonlijk gegevens en correspondentie tussen mij en het stamboekkantoor, zonder dat ik daar in gekend ben of toestemming voor ben gevraagd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk aan de universiteit en ben dus minder bekend met de advocatuur, maar het lijkt me weldegelijk wenselijk om een klacht tegen de advocaat van je wederpartij in te dienen. Wellicht levert het deze keer niet meer op dan een reprimande, maar hoe moet de Orde ooit weten dat een bepaalde advocaat fout bezig is als er nooit iemand een klacht indient? Ik stel me zo voor dat als er meerdere vergelijkbare klachten over een bepaalde advocaat binnenkomen, dat wellicht leidt tot meer dan slechts een reprimande.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds