Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 16:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Art 45 Sr: poging in combinatie met..
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 13:04    Onderwerp: Art 45 Sr: poging in combinatie met.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Voor de oefenrechtbank hebben wij onlangs een dagvaarding opgesteld met daarin de tenlastegging. Ondermeer zijn de volgende misdrijven ten laste gelegd:

- 247 jo 45 Sr
- 248a jo 45 Sr

De reactie van de verdediging was niet mals inzake deze combinatie van artikelen. Mijn vraag luidt dan ook: is art 45 te combineren met art 247, respectievelijk 248a Sr.

Alvast bedankt!!!

Groeten,
Marc
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou het niet kunnen?
Wat riep de verdediging dan?
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het bijgevoegde dossier, dat als grondslag fungeerde voor onze tenlastelegging, stond in een pv dat 'U deelt mij nu mede dat poging tot het plegen van ontuchtige handelingen niet strafbaar is gesteld maar dat het welstrafbaar is om een minderjarige, wiens minderjarigheid
de dader kent of redelijkerwijs moet vermoeden, door giften of beloften van geld of goed, opzettelijk te bewegen ontuchtige handelingen met hem te plegen.'

De pleitnota van de verdediging: 'De poging tot het bewegen van ontuchtige handelingen zoals meer subsidair ten laste gelegd is is ook niet strafbaar gesteld. Er kan hier geen sprake zijn van een 'begin van de uitvoering', zoals bedoeld in artikel 45 Sr.'

Ik dacht mij te herinneren dat de wetgever specifieke uitzonderingen in het leven heeft geroepen met betrekking tot artikel 45 Sr? Maar ik vind dus nul komma nul.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten is de enige poging die niet strafbaar is die van 300 Sr, maar goed, ik weet ook niet alles.

Wel zou je kunnen nadenken over wanneer er dan sprake is van die poging. Er moet een begin zijn van uitvoering. In zo'n geval als dit is het een beetje: je randt wel aan of je randt niet aan. En in het geval van "bewegen tot": lastig om te bewijzen dat de snoepjes alleen gegeven werden als idee van voorspel.

Maar als de actie op zichzelf niet doorgaat vanwege een externe reden (het broekje is al uit maar men wordt gestoord) of een slachtoffer dat zich hevig en succesvol verzet, dan zou ik dat toch wel als poging betitelen.

Het is een beetje lastig denken nu ik de feiten niet weet, maar dit is wat me dan zo te binnen schiet.

V.w.b. die uitzonderingen: doel je hierbij niet op 46 Sr?
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De feiten waren als volgt:

2 meisjes bevonden zich op de kamer van verdachte, waaronder ook het kind van verdachtes ex-vriendin. Haar moeder en verdachte waren al een geruime tijd uit elkaar, desalniettemin woonden ze nog in zijn huis en betaalde hij hun onderkomen. De twee pubers kwamen binnen in verdachtes slaapkamer, waarop verdachte vroeg aan het kind van de ex-vriendin of zij geld wilde hebben. Het kind gaf een bevestiggend antwoord, dat verdachte ertoe bracht te vermelden dat zij hiervoor wel iets moest doen. Het kind stemde in toen hij zei dat zij zijn penis moest aftrekken. Gedurende 60 seconden is zijn penis manueel gestimuleerd door het kind van de ex-vriendin, terwijl haar evenens minderjarig vriendinnetje zich op de kamer bevond. Naar verluidt heeft verdachte ook aan haar gevraagd om zijn penis manueel te laten stimuleren, maar dit kind wilde hier niets van weten. Wat echter niet wegneemt dat zij aanwezig was in de kamer ten tijde van de ontucht met het kind van de ex-vriendin.

Kind 1: die de penis heeft afgetrokken
- primair: 247
- subs: 249 lid 1
- meer subs: 248a

kind 2: waaraan een bod is gedaan en heeft gezien dat hij is afgetrokken
- subs: 247 jo 45
- meer subs: 45 jo 248a
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat verder zoekend levert dit misschien nog wat materiaal voor je op:

Quote:
Ingevolge artikel 248a Sr is strafbaar degene die een minderjarige door giften of beloften, misbruik van uit feitelijke verhoudingen voortvloeiend overwicht of misleiding opzettelijk beweegt ontuchtige handelingen met hem te plegen. Chatten met minderjarigen waarbij seksuele uitnodigingen worden gedaan, kan onder boven omschreven omstandigheden als een strafbare poging tot het in artikel 248a Sr strafbaar gestelde gedrag worden aangemerkt. Wanneer uit de aangifte blijkt dat er een vermoeden is van een strafbaar feit, zal de politie nader onderzoek instellen. Ik zie geen aanleiding om de strafbaarstelling verder uit te breiden naar het maken van seksueel getinte opmerkingen jegens of seksuele uitnodigingen aan kinderen als zodanig.

hier

Ook aardig: LJN: AR8212, Rechtbank Haarlem , 15/040390-04
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er was in casu geen sprake van internetcontact. Maar bedankt !
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik posste pas nadat ik je aanvulling zag (d'r ging van alles mis), maar volgens mij kun je dit allemaal wel hard maken hoor.

Ik had die link niet gepost vanwege het internet contact, meer meer om je te laten zien dat er wel degelijk sprake kan zijn van poging in relatie tot bijv. 248a. Wat in PV's staat moet je niet altijd geloven Wink
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar vreemd hoor
Maar wat ik mij nu afvraag is het volgende: een poging tot het bewegen van ontuchtelijke handelingen is mogelijk? Rolling Eyes

Want immers:
A Bewegen tot
B pogen (nog niet uitgevoerd)
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Bij mijn weten is de enige poging die niet strafbaar is die van 300 Sr, maar goed, ik weet ook niet alles.

En dan zijn er nog delicten waarbij poging niet "mogelijk" is, omdat poging gelijk wordt gesteld aan voltooiing. Zie art 79 Sr. Mbt art 247/248a Sr zou ik ook niets weten.

Marc schreef:
kind 2: waaraan een bod is gedaan en heeft gezien dat hij is afgetrokken
- subs: 247 jo 45
- meer subs: 45 jo 248a

Ik zie hier niet zoveel mis mee.

tikSimone schreef:
minister schreef:
Ik zie geen aanleiding om de strafbaarstelling verder uit te breiden naar het maken van seksueel getinte opmerkingen jegens of seksuele uitnodigingen aan kinderen als zodanig.

Anders kan MTV wel inpakken.

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt i.v.m. 248 a Sr?

Hij beweegt een persoon (in geval van meisje 2 is daarbij de feitelijke overzichtsverhouding w.s. van invloed, want ik zie niet dat hij die ook geld heeft geboden), met het doel tot ontuchtige handelingen te komen of ze te dulden. Als dat lukt is dat misdrijf voltooid, maar als dat niet lukt was het van zijn kant in elk geval een poging (om tot het voltooide misdrijf te komen), zo lees ik het.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Anders kan MTV wel inpakken.

Mr. Green
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké bedankt voor jullie reacties Yesss Omdat strafrecht niet 'mijn' ding is, voelde ik mij nogal onzeker over het op papier gezette. Het zal inderdaad wel kloppen dan. Ik ga nu het repliek schrijven. Nogmaals bedank voor de hulplijn Wink

Groeten,
Marc
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Repliek??? Requisitoir bedoel je denk ik. Jij bent toch het OM in deze kwestie?

Advies: ga heel precies alle elementen van de delictsomschrijving langs en benoem hoe het gedrag in die delictsomschrijving past. Pak ook even een handboek er bij (bijv. Kelk) en loop de aspecten voor poging heel precies door en benoem dat ook. Werk volgens het beslissingsschema van 348 en 350Sv en dan rest er voor jou (en voor de rest van de aanwezigen als je het goed doet) maar 1 conclusie Wink
Marc

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het requisitoir is allang geschreven, zodat er nu op gronsdslag van de pleitnota een repliek geformuleerd dient te worden Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds